Op 24 oktober organiseerden we onze eerste Dutch Design Week activiteit. Een interactieve seminar waarbij we in een middag met retail ondernemers, onderzoekers, ontwerpers en geïnteresseerden ‘your future shopping experience’ hebben vormgegeven.
Dutch Design Week
Elk jaar in oktober vindt in Eindhoven de Dutch Design Week (DDW) plaats. Het grootste design evenement van Noord-Europa presenteert dan werk en concepten van ruim 2600 ontwerpers aan meer dan 300.000 bezoekers uit binnen- en buitenland. DDW is anders dan andere design events omdat het voornamelijk ontwerpen van de toekomst laat zien.
Welk beter moment is er dus om na te denken over de toekomst van retail dan in de context van Dutch Design Week? Daarom organiseerde BZTRS zijn eerste interactieve seminar tijdens de Dutch Design Week met als hoofdvraag: Hoe ziet jouw winkelervaring eruit in 2030?
Rondleiding
Speciaal voor onze klanten hebben we een inspirerende rondleiding langs verschillende DDW exposities aangeboden. Hier zijn we onder andere langs Precious Plastics werkplaats gelopen, het tankstation van de toekomst (welke straks niet meer relevant is als we allemaal duurzame energie opwekken) en de zeer indrukwekkende expositie in het van Abbemuseum over Alibaba en Jack Ma.
In de middag was het tijd voor de creatieve sessie. Maar zomaar ideeën genereren voor de toekomst is best lastig. Daarom hebben we voor deze sessie 4 stappen vormgegeven gebaseerd op design thinking methodes en het ViP design framework.
Stap 1 zijn de bouwblokken / contextfactoren: ontwikkelingen, trends en principes van nu bepalen immers hoe onze toekomst eruit gaat zien. Met deze basis konden we in stap 2 clusters vormen om zo een duidelijk beeld te krijgen van het retail landschap van 2030.
In de tweede helft van het event werkten we naar duidelijke winkelconcepten, maar niet zonder eerst onze stip aan de horizon te bepalen. Een visie van de ervaring die wij aan onze toekomstige consument wilden geven.
Naast deze 4 stappen verzorgde visualizer Kees Ariens voor de beeldende ondersteuning. Door abstracte inzichten en eerste concepten uit te tekenen werden ze meteen een stuk concreter.
Resultaten
Naast een hele lading inzichten rondom het retail landschap van 2030 hebben we dus ook 4 concepten ontwikkeld voor toekomstige winkel ervaringen.
Met concepten als: The Social Kitchen, DistrictCity, SalesBot en HologramShop, wordt er een retail toekomst neergezet die efficiënt is door technologie, maar daarnaast vooral heel sociaal en authentiek is. Een retail toekomst waar we graag naartoe werken!
Binnenkort vatten we alle inzichten van dit event en algemene trends van de DDW samen in een whitepaper. Houd onze website dus goed in de gaten.
Alle deelnemers van harte bedankt voor deze inspirerende en leuke middag!