Adverteren is Spotify is sinds kort een stukje makkelijker geworden! Wij leggen de nieuwste ontwikkeling aan je uit.
Wanneer ik om iets voor half negen ons kantoor binnenloop en mijn laptop aangaat, is er één programma dat als eerste wordt opgestart. Waar sommige mensen meteen hun mailbox tevoorschijn toveren om te kijken of ze nog wat hebben gemist, klik ik op het groene, ronde icoontje van Spotify. Op zoek naar een goede playlist om gehoor te geven aan de stemming waar ik op dat moment in verkeer, of juist om dat ochtendhumeur om te zetten in iets productiefs.
Op dit moment heeft Spotify wereldwijd zo’n 140 miljoen gebruikers. Waarvan ongeveer de helft gebruik maakt van de gratis versie van de streamingdienst. Bij deze gratis versie wordt je jamsessie na een bepaald aantal nummers onderbroken door Spotify ads, oftewel reclame.
Iets dichter bij huis, in Nederland, maakten begin 2016 5 miljoen mensen gebruik van Spotify. 49 procent van die gebruikers betaalt hier niet voor. Ongeveer 2.5 miljoen Nederlanders horen dus geregeld een commercial voorbij komen.
Spotify advertising
Begin dit jaar bleek uit een onderzoek van Mindshare al dat Spotify een belangrijke toegevoegde waarde is in je radio-mix. De belangrijkste uitkomst van dit onderzoek?
Advertenties op Spotify hebben een grotere impact dan diezelfde advertenties op reguliere radiozenders. Voornamelijk onder de millennials die veel minder naar traditionele radiozenders luisteren dan andere generaties. Bij deze doelgroep is het toegevoegde bereik van je campagne maar liefst 10%. Daarbij komt dat Spotify beduidend minder contactmomenten nodig heeft om impactvol te zijn bij deze doelgroep.
Tot voor kort bleek adverteren via Spotify makkelijker gezegd dan gedaan, maar dankzij de lancering van Spotify Ad Studio is het nu makkelijker dan ooit voor marketeers om de juiste personen te bereiken. Spotify Ad Studio geeft je de tools die je nodig hebt om een audio campagne binnen enkele minuten op te zetten, mét flexibele budget opties. Ook voor kleine tot middelgrote bedrijven!
Dankzij Spotify’s targeting mogelijkheden komt je campagne daadwerkelijk terecht bij de mensen die jij voor ogen hebt. Buiten de traditionele demografische gegevens kunnen de inzichten die het programma je geeft, nog meer toegevoegde waarde geven voor jou als marketeer. Door de resultaten nauwlettend in de gaten te houden kun je namelijk sturen waar nodig. Blijkt bijvoorbeeld dat 80% van de personen die op jouw advertentie klikken hier komen vanuit een specifiek genre, kun je je campagne snel hierop aanpassen. Met een optimaal resultaat als gevolg!
Hulp nodig?
Benieuwd of een campagne via Spotify ook voor jou iets kan betekenen? Bij BZTRS helpen we je hier graag mee! Je kunt onze online marketing experts bereiken via het contactformulier op deze website of via 040 – 400 28 30.