Vele jaren werd er gespeculeerd over een pandemie, al had niemand de exacte timing of ontwikkeling van het coronavirus kunnen voorspellen. Iedereen is uit noodzaak gaan versnellen in digitalisatie en gaat creatief om met de 1,5 meter. Naast deze dagelijkse uitdagingen, zijn er 5 belangrijke trends ontstaan die je maar beter kan weten.
Door Covid-19 zijn eerder geplande strategieën voor 2020 (en langer) overbodig geworden. En zo gaat het vaak met trends. De grote verschuivingen zijn bekend en er zijn veel kleine signalen, maar het is moeilijk (of onmogelijk) om de precieze timing en ontwikkeling in kaart te brengen. Wat is de tijdsduur van een trend? Welke externe factoren zijn van invloed? Welke vernieuwingen dragen bij aan de adoptie van een trend? En welke (latente) behoeften worden er bevredigd?
Daarom is het in tijden zoals deze handig om terug te kijken naar bestaande trends. Sommige trends blijken in waarde te zijn gestegen en spelen ineens in op de nieuwe behoeften en wensen van consumenten. Andere trends leken jaren verwijderd van een massale adoptie, maar krijgen nu juist een boost door de corona crisis.
Hieronder volgt een selectie van 5 trends die blijvend impact gaan hebben op het consumentengedrag en dus jouw organisatie.
Trend 1. Frictionless Retail
Ineens is er een enorme behoefte aan veilig en hygiënisch boodschappen doen. Als je mensen nu vraagt wat hun behoefte is met boodschappen doen, zullen velen zeggen dat ze het virus niet willen oplopen of zo min mogelijk willen aanraken. De behoefte om als het ware ‘virus-friendly’ te shoppen. Door schoongemaakte winkelkarretjes, ontsmettingsmiddelen en afgeplakte looproutes proberen winkels ons in deze behoefte te voorzien. Echter, ook voor corona waren er al winkels die ons in deze behoefte voorzagen. Namelijk, de zogenoemde ‘frictionless retail’ concepten.
Enkele jaren geleden hebben retail-giganten zoals Amazon, Alibaba, Albert Heijn en diverse anderen, concepten ontwikkeld die (onbewust) inspelen op de behoefte aan ‘virus-friendly’ shoppen. De naam zegt het al, in deze retailconcepten is er geen ‘frictie’. Consumenten lopen de winkel in en hun smartphone connect automatisch met het winkelsysteem. Camera’s detecteren welke producten je in je winkelmandje stopt. Vervolgens loop je zonder te betalen de winkel uit en wordt het bedrag automatisch van je rekening geschreven.
Deze concepten zijn ontwikkeld met de intentie om efficiënter en sneller boodschappen te doen. Maar door corona zouden zij wel eens een enorme boost kunnen krijgen omdat ze inspelen op een vele grotere behoefte: ‘virus-friendly’ shoppen. Frictionless retail concepten minimaliseren het risico voor klanten om het virus op te lopen.
Trend 2. Virtual Experience Economy
Waarschijnlijk heb je al vaker gehoord van de term ‘experience economy’; ondernemers die van hun winkel een belevingsconcept proberen te maken en allerlei dingen eraan toevoegen. Door corona zal deze ontwikkeling zich ook gaan verplaatsen naar online. Doordat mensen niet of minder naar winkels kunnen, zijn ze genoodzaakt om online te shoppen. Maar ook daar willen ze graag een beleving ervaren.
Ook dit zagen we al in kleine vormen voor de corona. Denk aan de Ikea Place app, waarbij je meubels in je woonkamers kunt plaatsen om een beter beeld te krijgen bij hoe het in de ruimte staat zonder daadwerkelijk naar de winkel te gaan. Deze app biedt een uitkomst voor het beleven van producten als je je huis niet uit mag of kan. Maar denk bijvoorbeeld ook aan de modesector. Wat als na de corona tijd mensen het niet meer prettig vinden om kleding daadwerkelijk te passen?
Trend 3. Local love
Of het nu komt door een gevoel van trots, als steun voor de lokale ondernemer, of uit gemak, de corona tijd heeft duidelijk gemaakt dat de consument lokale producten en diensten een warm hart toedraagt. Enkele jaren geleden werd deze liefde al meer zichtbaar als reactie op de toenemende globalisering en digitalisering. Denk alleen al aan restaurants die ineens de plaats van herkomst gingen benoemen bij alle ingrediënten die ze gebruikte. “Tosti met kaas uit Beemster”, “Brood van de lokale bakker”, “Pizza met mozzarella uit … ” enz enz.
Naast de liefde die consumenten hebben voor lokaal, heeft de corona crisis ervoor gezorgd dat ook bedrijven en overheden deze liefde moeten aanwakkeren. Deze periode heeft de zwakke schakels in de keten blootgelegd en duidelijk gemaakt dat organisaties hun afhankelijkheid van leveranciers moeten verkleinen. Bedrijven lagen bijvoorbeeld compleet stil door één ontbrekend onderdeel dat niet uit China geleverd kon worden. Er zal daarom meer lokaal geproduceerd gaan worden, al is het alleen al als “backup”.
Trend 4. Nieuwe doelgroepen voor e-commerce
Er zijn nieuwe doelgroepen gekomen voor de e-commerce. Door de lockdown waren we allemaal genoodzaakt om meer online te shoppen. En zo hebben ook doelgroepen die eerder niet of minder bekend waren met e-commerce hier de voor en nadelen van ondervonden. Sommige mensen zullen misschien blij zijn dat ze weer normaal naar de winkel kunnen, maar andere vonden dit misschien zo positief dat ze hun boodschappen online blijven bestellen. Wellicht zijn er ook nog andere innovaties binnen jouw sector die door corona in een versnelling is gekomen?
Trend 5. Purposeful entrepeneurship
Door onder andere de aandacht voor duurzaamheid verwachten consumenten eerder dat bedrijven een bijdragen leveren aan het verbeteren van de leefomgeving. Dit zal door de corona crisis alleen maar versterkt worden.
Zeker nu veel bedrijven steun hebben gekregen van de overheid, verwachten de consumenten (de belastingbetaler) ook iets terug voor deze financiële steun. Een bedrijf zoals KLM dat miljarden aan steun ontvangt, ligt hierdoor onder een vergrootglas en zal nauwlettend in de gaten worden gehouden hoe dit steunpakket besteed wordt.
Een bedrijf dat dit al goed doet is wederom Ikea. Zo maakte zij onder andere een gordijn dat tevens dient als luchtfilter, uitermate geschikt voor consumenten wonend in steden met veel smog.
Hoe kan ik inspelen op deze trend?
Het is goed om te weten dat deze trends van belang zijn in de markt, zodat je rekening kan houden met de achterliggende behoeften van de consument, jouw klant. Nu stellen we niet voor dat je met VR technologie of ingewikkelde apps dit gaat aanpakken. Probeer deze trends in jouw markt te zien en bedenk welke (soms kleine) veranderingen al bijdragen aan deze onbewuste wensen en behoeften van de kopers. Met een klein gebaar kom je al een heel eind. Werk bijvoorbeeld samen met lokale ondernemers of de gemeente om jullie omgeving te promoten en local heroes te creëren of help de oudere klanten met het nieuwe winkelen (online, via een app of de regels rondom 1,5 meter) zodat zij makkelijker toegang hebben tot jouw winkel, wellicht zelfs 24/7?
Maak je op voor een transformatie in winkelen en probeer je in te leven in de nieuwe behoeften en verwachtingen van het publiek.
Heb je hulp nodig om te ontdekken welke behoeften er in jouw markt spelen en welke veranderingen en kansen er op jouw pad komen? Onze trendanalisten en strategen helpen je hier graag mee.