“We moeten beter gevonden worden op Google, dus schrijf jij even een goede tekst voor de website?” Helaas is dat vaak makkelijker gezegd dan gedaan… Het schrijven van een tekst kan soms een behoorlijke bevalling zijn. Zelfs als je ervaring hebt met het schrijven van artikelen en veel over het onderwerp weet. Want hoe zorg je dat het artikel nieuw, interessant, prettig leesbaar is én ook nog eens positief bijdraagt aan de vindbaarheid van de website? In vijf handige stappen helpen wij je op weg om zelf aan de slag te gaan met je content.
Content schrijven voor zoekmachines
Content schrijf je voor zoekmachines, toch? Nope. Content schrijf je voor je bezoeker. Een doel is een positie op de eerste pagina van Google, maar de mate waarop jouw tekst hoog gaat scoren wordt medebepaald door de populariteit en relevantie van de pagina. Met andere woorden; Google plaatst de pagina hoger in de zoekresultaten als bezoekers de inhoud op de pagina waarderen. Dit wordt bepaald door factoren als aantal lezers, de duur op de pagina, bounce percentage (hoeveel mensen direct weer vertrekken), hoeveel het wordt gedeeld, etc. Focus dus op het schrijven van een inhoudelijk goede tekst.
Stap 1: Bepaal het waarom
Dat is niet het ‘waarom schrijf ik deze tekst’, maar het ‘waarom wil de lezer dit lezen?’. Welk probleem heeft de lezer waardoor hij ging ‘Googlen’ wat een mogelijke oplossing is? Wanneer je dit helder voor ogen hebt zal je niet schrijven wat je wil vertellen, maar je schrijft wat de lezer wil lezen. Ofwel: jouw tekst wordt relevant.
TIP: voorkom dat je niet to-the-point komt door puntsgewijs onder elkaar te zetten welke tussenkopjes en alinea’s je in ieder geval gaat schrijven. Dit staat niet in steen, maar helpt je om tijdens het schrijven structuur te geven aan het artikel en te voorkomen dat je van hot-naar-her gaat.
Stap 2: Scherp je invalshoek aan door te ontdekken hoe de doelgroep zoekt
Je weet globaal het ‘waarom’ van je tekst en je hebt puntsgewijs opgeschreven ‘wat’ je gaat vertellen. Tijd om dieper de materie in te duiken en je invalshoek aan te scherpen. Ongeacht of je veel van het onderwerp weet, het is altijd goed om te weten wat er al over het onderwerp is geschreven. Op die manier voorkom je dat het een dertien-in-een-dozijn artikel wordt vol met open deuren. Zet een zoekwoordenonderzoek op om inzicht te krijgen op welke manier de doelgroep over het onderwerp zoekt binnen Google. Gebruik verschillende zoektermen binnen Google en neem een aantal artikelen door die op de eerste pagina van Google worden getoond. Deze artikelen doen blijkbaar iets goed, want ze scoren op de eerste pagina.
TIP: Durf een andere invalshoek te kiezen door te kijken naar de goed presterende artikelen. Wat hebben de artikelen met elkaar gemeen? Geven ze bijvoorbeeld ‘tips’ over hoe je iets beter kunt doen? Misschien kan jouw invalshoek zijn: “XX manieren om beter te…” of “In XX stappen naar een betere…”. Verplaats je in de lezer. De potentiële lezer is aan het zoeken op Google; wat trekt de aandacht zodat hij op het artikel gaat klikken?
Stap 3: Maak het SEO proof
Naast dat een zoekwoordenonderzoek inzicht geeft in waar de doelgroep op zoekt, is het ook onmisbaar bij het schrijven van zogenaamde SEO teksten. Een SEO tekst, wat is dat eigenlijk? Een SEO tekst is een tekst die is geoptimaliseerd voor zoekmachines om de organische vindbaarheid te verbeteren. In stap 1 hebben we het waarom bepaalt van de potentiële lezer. Met andere woorden – we weten de zoekintentie: informatie verzamelen, inspiratie opdoen, producten vergelijken voor een aankoop, etc. De mogelijke zoekintenties zijn essentieel om te brainstormen over welke zoekwoorden een lezer kán intypen op Google. In stap 2 hebben we een zoekwoordenonderzoek opgezet om te ontdekken welke zoektermen de doelgroep gebruikt. En nu? We gaan het zoekwoordenonderzoek uitbreiden.
Laten we ‘een stofzuiger’ als voorbeeld nemen… Mogelijke zoekopdrachten kunnen zijn:
- Stofzuiger kopen
- Beste stofzuiger
- Stofzuiger aanbieding
- Stofzuiger met of zonder zak
- Dyson of Philips
- Dyson V8 snoerloze stofzuiger
De manier waarop iemand zoekt binnen Google is afhankelijk van waar degene zich in de klantreis bevindt. Is iemand nog aan het oriënteren, dan is het een brede zoekopdracht als ‘stofzuiger kopen’ of ‘beste stofzuiger’. Is iemand al wat verder in het proces, dan is degene misschien wel aan het vergelijken door in te typen: ‘stofzuiger met of zonder zak’ of ‘Dyson of Philips’.
Steek het zoekwoordenonderzoek zo breed mogelijk in.Met andere woorden, onderzoek zoveel mogelijk zoekwoorden waar op gezocht kan worden in verschillende fasen van de klantreis. Je wil antwoord op de vraag: op welke zoekwoorden – en zoekwoordcombinaties – wordt er gezocht binnen dit onderwerp? In het zoekwoordenonderzoek verzamel je waardevolle informatie als:
- het zoekvolume: hoeveel wordt er per maand op de zoekwoorden gezocht
- de moeilijkheidsgraad: hoe moeilijk is het om op dit zoekwoord een goede positie te behalen
- huidige positie: op welke positie scoort jouw website momenteel op deze zoekwoorden. Zoekwoorden waar je website al een positie heeft in Google betekent dat Google al een relevantie heeft bepaald voor deze zoekwoorden. Dit kan ervoor zorgen dat je sneller de posities van deze zoekwoorden kan verhogen
- alternatieve zoekwoorden: welke zoekwoorden worden ook gebruikt.
Het zoekwoordenonderzoek helpt je keuzes te maken over welke zoekwoorden in jouw tekst terug moeten komen. Daarnaast is het onmisbaar bij het monitoren wat het effect is van jouw tekst. Scoort jouw website op de gekozen zoekwoorden op hogere posities dan vóór jouw tekst gepubliceerd werd?
TIP: schakel hulp in bij het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek. Maak gebruik van handige SEO tools of vraag het onze SEO experts.
Onze SEO experts hebben jarenlange ervaring met het opzetten en uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek. Zij vertalen deze vervolgens naar een contentplan (welke teksten, met welke zoekwoorden, door wie en waarom), zodat je doelgericht de content kan gaan schrijven.
Stap 4: Schrijf zonder nadenken
Het voorbereidende werk is gedaan en je kan gaan schrijven. Het gevaar met schrijven is om op voorhand al té veel na te denken over de zinsvolgorde, grammatica en woordkeuze, waardoor je stagneert. Je begint aan een zin, leest wat je hebt geschreven, haalt het weer weg, begint opnieuw aan dezelfde zin, checkt de zin weer, haalt het weer weg, enzovoorts. Gevolg: je komt geen deuk verder, omdat je het meteen perfect wilt opschrijven. Het beste is: schrijf alsof je een gesprek voert met de potentiële lezer. Staat alles op papier wat je wilde “vertellen”? Mooi. Leg het even weg. Ga een bakkie koffie halen of de hond uitlaten. Lees vervolgens met een frisse blik wat je hebt geschreven. Nu pas ga je strepen, herschrijven en verbeteren.
TIP: voorkom dat je onnodig dure woorden gaat gebruiken, want dat leest toch niet prettig. Spreek- en schrijftaal zijn twee verschillende dingen. Als je wel eens hebt genotuleerd, dan weet je dit als geen ander. Maar waarom zou je allerlei woorden gebruiken die je normaal gesproken in een gesprek ook niet gebruikt? Neem bijvoorbeeld de volgende zinnen, welke vind je fijner lezer? “Desalniettemin is het creëren van content een tijdrovende taak.” Of: “Het schrijven van een tekst kost tijd.”
Stap 5: vraag feedback
Hé hé, je artikel is geschreven en je bent trots. Publiceren maar! Of toch niet? Wacht nog even. Vraag minimaal twee mensen jouw tekst kritisch te lezen en met een rode pen door de tekst te gaan. Niet alleen voor spelfoutjes – al is dat ook belangrijk – maar juist ook op inhoud. Vraag iemand die past binnen de doelgroep voor wie het is geschreven of vertel de feedback-gevers voor wie je de tekst hebt geschreven. Geef je antwoord op de uitdaging die de lezer heeft? Leest het prettig? Is het begrijpelijk?
De feedback is de kers op de taart. Doordat je twee paar extra ogen naar je tekst hebt laten kijken kan je nu met zelfvertrouwen jouw tekst de wereld insturen. Niks staat meer in de weg om jouw tekst te publiceren én te delen binnen je netwerk.
TIP: deel het artikel en vraag een paar anderen dit ook te doen. Het is misschien een beetje eng, maar sharing is caring. Deel een link via de Linkedin bedrijfspagina én via je persoonlijke Linkedin profiel. Stuur vervolgens via e-mail, Whatsapp of Linkedin in een persoonlijk bericht een linkje naar jouw Linkedin bijdrage met de vraag of degene dit binnen zijn netwerk wil delen en dat je dit met alle plezier ook eens voor hun wilt doen. Kies mensen van wie je weet dat binnen hun netwerk jouw doelgroep zich bevindt.
Met dit stappenplan schrijf jij binnen no time relevante content voor jouw website. Het belangrijkste is: wees niet te streng voor jezelf en have fun.
Hulp nodig bij het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek óf laat je het schrijven van content toch liever aan SEO experts over?