Linkbuilding is onderdeel van Search Engine Optimization, maar heeft de laatste tijd een negatief imago gekregen. Maar wat is het eigenlijk?
Linkbuilding is onderdeel van het vakgebied SEO (Search Engine Optimization). Helaas heeft de term de afgelopen jaren een beetje een negatief imago gekregen. Dit omdat er bedrijven zijn die er, op z’n zachtst gezegd, bijzondere methoden op na houden om zoveel mogelijk links voor een website te verzamelen. Wij noemen het daarom ook liever outreach. Maar voor de beginners op SEO gebied: wat betekent linkbuilding of outreach eigenlijk?
Wat is linkbuilding?
In SEO volgen we de richtlijnen van Google om zo jouw website op de eerste pagina van de zoekresultaten van Google te krijgen, of in ieder geval zo hoog mogelijk. Dit doen we onder andere door een website te maken die technisch goed in elkaar zit en die kwalitatief goede content bevat. Het derde onderdeel van SEO zijn de links die naar een website verwijzen. Je kunt dit zien als een vorm van populariteit. Wanneer er heel veel websites zijn die naar jouw website linken, geeft dit Google het idee dat jouw website belangrijk is en dat er goede informatie op te vinden is. Google zal een website met veel kwalitatieve links als een krachtiger domein zien en deze website daarom ook hoger weergeven in de zoekresultaten. Daarom is het belangrijk om ervoor te zorgen dat andere websites naar jouw website gaan linken. Helaas wordt dit lang niet altijd op de juiste manier gedaan.
Google houdt van een natuurlijk linkprofiel. Maar wat betekent dit? Dat er logica moet zitten in de links die naar jouw website verwijzen. Als ik een website heb met keukenapparatuur is het logisch dat er merken van keukenapparatuur naar mijn website verwijzen en kan het ook goed dat er mensen met een food blog naar mijn website verwijzen. Maar als ik links krijg van een autoblog is dat een beetje vreemd. De links die jij krijgt moeten namelijk wel overeenkomen met het onderwerp waar je website over gaat. Of als ze dat niet zijn moeten ze wel logisch zijn. Bij bedrijven zie je bijvoorbeeld vaak dat ze links van sportclubs hebben die ze sponsoren. Dit is natuurlijk en daarom niet schadelijk voor je linkprofiel, ook al past sport niet bij het onderwerp van je website.
Het gaat vaak mis als websites zo snel mogelijk zoveel mogelijk links willen vergaren. Ze maken dan gebruik van dubieuze linkbuilding methodes, zoals links kopen op schimmige websites, veel links plaatsen op startpagina’s of zelfs hele netwerken van links opzetten. Alles om maar zo snel mogelijk veel links naar hun website te krijgen. Dit is hoe Google absoluut niet wil dat websites links verkrijgen en als ze achter dit soort praktijken komen, kunnen ze de desbetreffende website een penalty geven. Wat houdt een penalty in? Google straft een website dan voor dubieuze linkbuilding praktijken en dit kan ervoor zorgen dat je positie in de zoekresultaten flink daalt. Het kost vaak heel veel tijd om hier weer bovenop te komen. Zie hieronder een voorbeeld:
Bron: The ultimate Google Algorithm cheat sheet.
Tips voor het natuurlijk verkrijgen van links
- Vraag partners, bijvoorbeeld leveranciers of tevreden klanten, om een link. Heb je bijvoorbeeld een mode webshop en verkoop je het merk Scotch & Soda? Vraag dan aan Scotch & Soda of zij op hun pagina met “verkooppunten” een link naar jouw pagina kunnen plaatsen.
- Schrijf persberichten over ontwikkelingen binnen je bedrijf en stuur deze naar lokale nieuwswebsites.
- Schrijf gastartikelen voor business blogs of aan jouw bedrijf gerelateerde websites en plaats daarin een link naar je eigen website.
- Creëer deelbare content, dit is interessante informatie die andere websites graag willen delen. Hierbij wordt als bron een link naar jouw website geplaatst. Het kan hierbij gaan om een artikel maar ook informatieve video’s en infographics worden graag gedeeld.
- Tenslotte kun je ook in het backlinkprofiel van jouw concurrenten kijken. Waar halen zij hun backlinks vandaan? Misschien zitten er wel websites tussen waar jij ook een link van kunt krijgen.
Zorg er bij het bovenstaande altijd voor dat de link die je plaatst van toegevoegde waarde is voor een lezer. Ook bij outreach moet de lezer altijd voorop blijven staan.
Geïnteresseerd in dit onderwerp? Houd dan onze blog in de gaten. Binnenkort delen wij meer in-depth blogs over outreach.
Wil je direct aan de slag met outreach? Neem dan contact op met een van onze SEO specialisten.