Met de uitfasering van Magento 1 en de komst van Magento 2 zien we dat veel Magento gebruikers de kans aangrijpen om hun huidige e-commerce platform te vergelijken met andere aanbieders. Het is een goed moment om te bepalen of Magento nog bij je past en of het investeren in de migratie de moeite waard gaat zijn.
Overstappen kost tijd en geld
De nieuwe technieken en ontwikkelingen in Magento 2 zorgen ervoor dat het een totaal ander CMS is en dat overstappen niet zo makkelijk is als het in eerste instantie lijkt. Er wordt gesproken over een migratie maar in feite is het opnieuw beginnen. Door de verbeterde architectuur moet je weer bij het begin beginnen. Alle thema’s, designs, modules en koppelingen moet je opnieuw laten ontwikkelen. Klantgegevens, datastromen, voorkeursinstellingen en producten moet je opnieuw plaatsen en verrijken en niet alle plugins uit de eerste versie zijn beschikbaar in versie twee. Dit kan betekenen dat je functionaliteiten moet laten bouwen.
Je zal begrijpen dat dit heel wat tijd en geld met zich meebrengt. Helaas kun je de meeste ontwikkelingen niet zelf doorvoeren en heb je een developer of een gecertificeerde partner nodig om je bij de migratie te helpen. Gelukkig heb je na deze intensieve sessie een optimale webshop (zie ook de voordelen) en Magento belooft dat de migratie van data in de toekomst een stuk makkelijker wordt.
De nadelen van overstappen naar Magento 2:
- Het migratieproces is intensief; je begint weer helemaal opnieuw
- Veel van de huidige functionaliteiten zijn niet of deels aanwezig
- Je kan niet alles zelf waardoor je professionals nodig hebt
- Magento 2 is nog in ontwikkeling waardoor er plugins ontbreken
De voordelen na de migratie van Magento 2:
- Magento 2 is extreem snel in performance en laadtijd
- Goed ingericht voor effectieve zoekmachine optimalisatie
- De nieuwe architectuur is flexibel en beter aan te passen
- De gebruiksvriendelijkheid is verbeterd en werkt minder complex dan voorheen
- Het systeem lijkt nog steeds op Magento 1, waardoor het herkenbaar is
- Verbeterde integraties door vernieuwde API’s
Als gecertificeerde Shopware partner zijn wij uiteraard bevooroordeeld, maar wij denken oprecht dat Shopware een goede kandidaat is als tegenhanger van Magento 2. Shopware is een grote speler op de Duitse markt en breidt razendsnel uit in Europa. We zien dan ook steeds meer grote (en kleine) Nederlandse e-commerce partijen overstappen.
Marktleider vs. de challenger
Magento is al sinds jaren marktleider op het gebied van e-commerce. Het platform heeft de meeste internationale gebruikers en referenties per land in vergelijking tot elk ander platform, en beschikt over meer dan 10.000 plugins en een grote achterban van developers uit de hele wereld. Shopware daarentegen maakt een flinke groei door, is inmiddels 19 jaar op de markt en bedient meer dan 100.000 internationale klanten/merken. Een aantal bekende klanten van Shopware zijn L’oreal, Jägermeister, NIKKIE, Stabilo en Petrol Industries. Desondanks is Magento de grootste en zal naar verwachting de komende jaren de positie van marktleider behouden.
Innovatie en updates
Shopware heeft innovatie in het bloed zitten en staat bekend om de betekenisvolle innovaties, updates en gemakkelijke migraties naar nieuwe versies. Het bedrijf opereert volledig onafhankelijk en kan zich snel en flexibel opstellen. Zij geloven in voortdurende ontwikkeling en creativiteit en zorgen dat alles perfect is afgestemd op de eindgebruiker. Magento is een groot en technisch platform en komt daardoor over als complex en veelzijdig. Zoals we weten krijg je hoofdpijn van de migraties van Magento, maar als je hierin wordt bijgestaan door goede partners (bureaus met ontwikkelaars) en je hebt zelf enige kennis in programmeren dan zul je Magento als stabiel en uitgebreid pakket ervaren.
Klantenservice
Het serviceniveau van beide partijen is iets lastiger te vergelijken, het is net waar jij als eindgebruiker behoefte aan hebt. Shopware is makkelijk bereikbaar en kan direct bij je vraagstuk helpen, maar de taalbarrière kan een drempel zijn (alleen in het Duits en Engels). Magento is niet persoonlijk te benaderen, in ieder geval niet telefonisch. Bij dit bedrijf wordt er geacht dat je de vragen via het online community forum of een partner stelt, of dat je in uiterste gevallen een zogenaamd support ticket aanmaakt. Wij waarderen zelf het persoonlijke contact wat je bij Shopware kan leggen.
Zoekmachine optimalisatie
Hoe goed jouw webshop er ook uitziet, als hij niet gevonden wordt zullen de conversies uitblijven. Je webshop optimaliseren voor zoekmachines en overige marketingdoeleinden is dus zeker geen overbodige luxe. Google is in dit geval je beste vriend. Zowel Magento als Shopware presteren erg goed op het gebied van SEO vriendelijkheid.
Voor beleving en inspiratie moet je bij Shopware zijn
Een van de sterke eigenschappen van Shopware is de flexibiliteit en veelzijdigheid in het vormgeven van content. Je kan heel makkelijk een eigen stijl en design creëren en content aanpassen naar wens. Een virtuele etalage is simpel te maken en ook het maken van landingspagina’s is niet moeilijk. Content visualiseren is bij Magento lastig en het platform is van huis uit niet erg gebruiksvriendelijk als het op branding en beleving aankomt. En hoewel zij daar goede stappen in maken, winnen ze het op dit punt bij lange na niet van Shopware.
Kortingsmogelijkheden zijn eindeloos bij Magento
Magento heeft zich sterk gericht op prijspromoties en winkelwagen technieken om de verkoop te stimuleren en middels urgentie en aanbiedingen de consument tot een aankoop te bewegen. De opties lijken eindeloos, al heb je hier en daar een betaalde plugin nodig om van alle mogelijkheden gebruik te maken. Shopware heeft veel standaard marketing mogelijkheden qua content, promotie en checkout, maar beduidend minder dan Magento.
Het kostenplaatje
Ook op het gebied van prijs zit er een flink verschil tussen Magento 2 en Shopware. We hebben het hier bewust over Magento 2, gezien het verdienmodel tussen versie 1 en 2 anders werkt. Met Magento 2 (Enterprise editie) is er namelijk een omzetafhankelijk prijsmodel geïntroduceerd. Met andere woorden: hoe meer omzet je haalt met je webshop, hoe meer je betaalt. Bij een jaaromzet van minder dan één miljoen ben je minstens 2.2% van je jaaromzet kwijt aan de kosten voor de Magento licentie. Voor een relatief kleine onderneming kan dit flink in de papieren lopen.
Bij Shopware blijft het bedrag voor de licentie gelijk. Het platform biedt buiten de Community editie, die bij zowel Shopware als Magento gratis te downloaden is, en de Enterprise editie ook een Professional editie. Naast de eenmalige licentiekosten betaal je bij Shopware nog maandelijkse servicekosten van € 49,- tot € 99,- per maand (afhankelijk van je wensen).
Hoewel prijs heel belangrijk is bij de oriëntatie naar een ander platform zal de keuze meer gebaseerd moeten zijn op de inhoud. Wat kan het? Hoe werkt het? En past het bij mijn bedrijf en toekomstvisie?
Ben je op zoek naar een (ander) e-commerce platform, maar twijfel je nog? Of ben je nieuwsgierig naar alle functionaliteiten van Shopware? Onze specialisten bij BZTRS kunnen je hier alles over vertellen en de functionaliteiten live laten zien.