Waarschijnlijk heb je wel een beeld van wat trends zijn of wat trendonderzoek inhoudt. Misschien volg je de nieuwste mode trends? Of houd je je bezig met de trends op de beurs of in de financiële wereld?
Onlangs gaf ik een TrendTalk voor de onderzoeksgroep van ShoppingTomorrow waarin ik sprak over wat trends zijn, wat de toegevoegde waarde hiervan is maar vooral ook hoe je trendonderzoek doet.
Wat zijn trends?
Er zijn talloze definities van het woord trend. En in principe is dit helemaal niet erg, voor de een past de ene definitie beter dan voor de ander. Maar desondanks merk ik dat er vrij veel aannames en misverstanden zijn over het woord trends en het doen van trendonderzoek.
Veelal worden trends geassocieerd met de mode industrie, maar trends gaan over veel meer dan alleen het herkennen van de nieuwste items in mode.
Waar ik tijdens trendonderzoek juist geïnteresseerd in ben is verandering in gedrag. Waarom dragen mensen juist dit item? Of waarom daalt of stijgt de koers van een bedrijf ineens?
Als overkoepelende definitie voor deze diverse vormen van trends en trendonderzoek zou je kunnen zeggen;
Trends zijn veranderingen in de maatschappij.
Trendonderzoek is een methode om deze veranderingen te traceren, te duiden en om te kijken wat de impact hiervan is op je bedrijf, de sector en de wereld om je heen.
De toegevoegde waarde van trendonderzoek
In deze snel veranderende wereld is het belangrijk om je bewust te zijn van de veranderingen die op jouw bedrijf afkomen, zodat je daar tijdig op kunt inspelen.
Om veranderingen in kaart te brengen wordt al decennialang marktonderzoek gedaan. Tegenwoordig verandert de wereld echter zo snel dat het doen van marktonderzoek ook nadelen heeft. Bij marktonderzoek kijk je meestal naar concurrenten en de doelgroep. Maar wat als de concurrent op het verkeerde pad zit? Wat als zij totaal niet inspelen op de behoeften en verwachtingen van de doelgroep?
Het risico van deze laatste vraag wordt vaak onderzocht middels doelgroep onderzoek. Hierbij worden de verwachtingen en behoeftes van klanten gepeild middels interviews of enquêtes. Maar ook dit heeft zo zijn nadelen. Een quote die de nadelen hiervan perfect verwoordt, is de quote van Henry Ford.
“If I had asked people want they wanted, they would have said faster horses.”
Met doelgroeponderzoek alleen ben je al gauw geneigd om letterlijk te bieden wat een klant verwacht. Terwijl in de huidige wereld de verwachtingen van vandaag, morgen alweer achterhaald zijn. Door alleen marktonderzoek (concurrentie en doelgroep) te doen, vergooi je dus eigenlijk kansen op concurrentievoordeel en innovatie.
Natuurlijk heeft het doen van doelgroeponderzoek of het maken van een concurrentieanalyse ook veel voordelen. Maar trendonderzoek is hier een hele mooie aanvulling op.
De toegevoegde waarde van trendonderzoek is dat het je helpt om aan de snel veranderende verwachtingen van klanten te voldoen en deze te overtreffen. Zoals ik eerder schreef kent het woord ‘trend’ vele definities, maar wat al deze definities met elkaar gemeen hebben is dat ze duiden op een richting van verandering. Deze veranderingen vertellen ons in welke richting de behoeften en verwachtingen van consumenten bewegen. En elk bedrijf en organisatie wil weten hoe ze hier aan kunnen voldoen en hoe ze deze kunnen overtreffen. Juist dat inzicht maakt trendonderzoek zo waardevol.
Hoe onderzoek je trends?
Ik begrijp dat het woord trend en het doen van trendonderzoek misschien nog een beetje vaag klinkt. In mijn vorige blog beschreef ik een aantal ontwikkelingen die mij de afgelopen tijd zijn opgevallen, en die hopelijk wat meer duidelijkheid geven over wat mij opvalt tijdens het doen van trendonderzoek.
Zoals jullie in deze blog hebben kunnen lezen, zijn dit allemaal hele tastbare signalen. Hoe deze in de toekomst zullen uitpakken is nog onzeker maar door dit soort signalen in kaart te brengen en met elkaar in verband te brengen, kun je nu al relevant kansen voor jouw bedrijf traceren. En ben je je in ieder geval bewust van hoe de toekomst mogelijk kan verlopen.
Onderstaand schema, helpt om nog wat meer grip te krijgen op trends. Dit schema geeft een hele simpele, maar duidelijke weergave van hoe een trend is opgebouwd. Een trend is namelijk altijd terug te leiden naar basisbehoeften, veranderingen in de maatschappij, en vormen van innovatie.
Download het Trend-Canvas hier
In Principe spreekt het canvas voor zich, je vult de trend/ontwikkeling die je wil analyseren in het midden in en vervolgens probeer je de drie factoren die hierop van invloed zijn te achterhalen.
Is jouw organisatie future-proof?
Ga aan de slag met het trend-canvas en zorg dat je klaar bent voor de veranderingen die ook op jouw organisatie af komen! Het helpt hierbij om veel internationale nieuwsbronnen te volgen, uit te zoomen (kijk verder dan je sector, land, huidige klantgroep, etc), op zoek te gaan naar een tegenreactie (bv; digitalisering vs digital-detox), en vooral ook veel bestaande trendrapporten te lezen.
Wil jij de Trendtalk lezing voor jouw organisatie inzetten en de laatste trends van Hobie vernemen? Of heb je hulp nodig om de veranderingen voor jouw organisatie in kaart te brengen? Onze trendanalisten en strategen helpen je hier graag mee.