Like en share dit bericht en maak kans op net niks. Deze acties, ook bekend als engagement bait(ing), Facebook staat er vol mee…
“Tag iemand die er ook altijd zo bij loopt!”
“Mensen met deze naam gaan volgend jaar trouwen!”
“Like en share dit bericht om kans te maken op…”
Grote kans dat je tante niets anders doet dan de hele dag berichten liken, delen en mensen taggen in de hoop iets te winnen. Iets wat uiteraard nooit gebeurd. Toch blijkt deze manier van posten op Facebook te werken. Het zorgt voor jou als organisatie bijvoorbeeld voor meer interactie, en dus meer zichtbaarheid. Maar daar is sinds vorige week verandering ingekomen. Facebook gaat deze tactiek, engagement baiting, bestraffen.
De berichten worden door veel gebruikers gezien als spam, clickbait, en het verspreiden van spam is verboden op het platform. Door middel van een nieuw algoritme zal Facebook deze verschillende manieren van engagement bait herkennen. Posts die gebruik maken van een van deze technieken zullen minder getoont worden in het nieuwsoverzicht.
Pagina’s die deze tactieken herhaaldelijk inzetten zullen daarnaast nog verder worden bestraft. Binnen nu en enkele weken zullen deze straffen worden ingezet. Op deze manier krijgen marketeers, content creators of trolls de kans om hun strategie aan te passen, en dus te stoppen met het gebruiken van engagement bait.
Huh? Engagement baiting?
Engagement baiting, een term die nu al de boeken ingaat als dé marketingterm van dit seizoen. Maar wat verstaan we daar precies onder? We zetten het voor je op een rijtje:
- Share baiting: “Deel dit bericht om kans te maken op een geheel verzorgde vakantie naar Renesse.”
- Vote baiting: “Like voor Renesse, Love voor Texel!”
- React baiting: “Like dit bericht om kans te maken op een krat bier voor op vakantie in Renesse!”
- Tag baiting: “Tag die vriend die vroeger ook altijd naar Renesse op vakantie ging!”
- Comment baiting: “Typ “RENESSE” onder dit bericht als je ook mooie herinneringen hebt aan camping Duin en Strand (in Renesse).”
Voordat je een account kunt aanmaken op Facebook moet je akkoord gaan met de voorwaarden. In deze ellenlange lap tekst, die je waarschijnlijk niet gelezen hebt, komen ook Promotion Guidelines naar voren. In deze Guidelines legt Facebook je haarfijn uit welke regels er verbonden zijn aan winacties op het platform. De belangrijkste regels op het gebied van winacties op Facebook:
Wat mag niet:
- Het bericht laten delen
- De pagina laten liken
- Het bericht laten delen op de tijdlijn van vrienden
- Zichzelf laten taggen in het bericht
Maar wat mag er dan wel?
- Een reactie laten plaatsen op het bericht
- Een like laten geven op het bericht
- Een bericht laten sturen aan de pagina, via een DM (Direct Message)
Vraag je daarnaast om e-mailadressen of overige “gevoelige” informatie? Dan heb je ook te maken met de privacywetgeving. Hierin staat bijvoorbeeld dat je verkregen informatie niet mag misbruiken, dat je je deelnemers moet informeren over het gebruik van zijn gegevens en niet zomaar een nieuwsbrief mag verzenden aan je deelnemer zonder dat deze daar toestemming voor heeft gegeven.
Hulp nodig?
Hulp nodig op het gebied van social media, of online marketing in het algemeen? We helpen je er graag bij! Je kunt ons bereiken via het formulier op onze website.