Het is al meerdere keren benoemd: Het ‘nieuwe normaal’ na Corona. Nederlanders worden nog altijd aangeraden thuis te blijven en werken daardoor vanuit huis. Door deze bijzondere omstandigheden verandert ook het consumentengedrag en zien we een stijging in online verkopen.
Dit heeft als gevolg dat steeds meer winkels hun focus richten op hun online kanalen. En meer online winkels betekent meer online concurrentie. Om deze reden is het belangrijk dat jouw webshop zo veel mogelijk voldoet aan de eisen van Google. Zo blijft jouw website vindbaar tussen deze groeiende concurrentie.
Wat is search engine optimization?
Search Engine Optimization (SEO) is een verzameling technieken die de zichtbaarheid in zoekmachines zoals Google verbetert. Een mooie webshop hebben is belangrijk. Echter, als vervolgens niemand je webshop weet te vinden wordt het moeilijk om online producten of diensten te verkopen.
Zoekmachines, zoals Google, bepalen de volgorde van zoekresultaten op basis van verschillende factoren. Deze zijn onder te verdelen in content, techniek en populariteit. Wanneer jouw webshop hoog scoort op deze factoren, wordt je ‘organisch’ beter gevonden. Dit betekent dat Google je op een natuurlijke manier goed kan vinden, zonder dat je ervoor betaald. In dit blog vind je enkele SEO content tips waar jij als webshop eigenaar direct mee aan de slag kan.
SEO content is erop gericht de aandacht te trekken door specifieke zoekwoorden te gebruiken en deze strategisch op de juiste plaats te verwerken in je content. Hiermee vertel je de zoekmachine waar je tekst over gaat en kan deze relevant verkeer naar je webshop doorsturen. Content hoeft overigens niet alleen te bestaan uit tekst, maar kan ook zijn: afbeeldingen, video’s, lokale zoekresultaten, Google Maps.
1. Bepaal het doel van de pagina en voor wie je het schrijft
Wil je een product verkopen? Of dat mensen je blog lezen? Denk hierbij na hoe mensen googlen op deze onderwerpen. Mensen zoeken eerder op: “Terras schoonmaken” dan op “Hogedrukreiniger 1,3KW PL Black & Decker, CB, PP, 26×23,5x47cm 5200gr 220 / 240V 100B”, zoals deze staat op Bol.com.
2. Bepaal een focus zoekwoord voor je pagina
Hiervoor kan je gebruik maken van de Google Keywordplanner. Daarmee krijg je inzicht in welke zoekwoorden goed werken voor jouw webshop.
3. Zorg voor nette en beschrijvende url’s waarin het zoekwoord voorkomt
Zo scoort webshop.nl/hogedrukreinigers/warmwater-hogedrukreinigers hoger op Google dan webshop.nl/categorie/reinigers/23857620. Daarnaast is het ook verstandig om geen jaartal in de url te noemen. Hierdoor kan Google het artikel zien als verouderd en dus als minder relevant.
4. Zorg voor een unieke titel en meta description (pagina omschrijving in Google)
Hierbij is het advies dat een titel 50-70 karakters en een meta description maximaal 155 karakters heeft. Verwerk ook hier je focus zoekwoord in.
5. Maak gebruik van kopjes
Schrijf een relevante titel voor de pagina als H1 (let op: een pagina kan maar één h1 hebben) en verwerk hierin het belangrijkste zoekwoord. Maak gebruik van tussenkopjes (H2 en H3) zodat je tekst leesbaarder is voor gebruikers en Google. Gebruik in de tussenkoppen ook het focus zoekwoord of een synoniem hiervan.
6. Zorg dat belangrijke pagina’s minstens 300 – 350 woorden hebben
Belangrijk is dat je hierbij altijd de bezoeker van je webshop als uitgangspunt neemt en welke boodschap je wil overbrengen. Gebruik in deze tekst ook het zoekwoord, of eventueel een synoniem.
7. Voeg relevante afbeeldingen en/of video’s toe
Let er hierbij op dat de alt tag (alternatieve tekst) is ingevuld waarin het zoekwoord voorkomt. De alt tag is de tekst die je te zien krijgt mocht een video niet werken. Google kan afbeeldingen en video’s niet op waarde schatten maar wel de tekst die de afbeelding of video omschrijft.
8. Verwijs door naar andere gerelateerde pagina’s
Dit kan je doen door links of buttons op de pagina toe te voegen die naar andere content wijzen. Dit heeft als voordeel dat je bezoekers langer op je website blijven. Ook ziet Google dit als positief omdat je bezoekers verder helpt in hun zoektocht.
Door deze tips toe te passen kun je je zichtbaarheid in Google verbeteren. Dit heeft op zijn beurt weer effect op hoeveel mensen naar jouw website zullen navigeren. En meer mensen op je website betekent meer conversie!
Wil je meer informatie over dit onderwerp? Laat dan je contactgegevens en vraag achter.