Strateeg Hobie Gorissen bezocht de Dutch Design Week 2020 in Eindhoven. Dit jaar niet fysiek maar virtueel. Hij vertelt welke presentaties en thema’s opvielen.
De Dutch Design Week is een evenement waar veel mensen naar uitkijken. Helaas kon het jaarlijkse design evenement dit jaar niet fysiek plaatsvinden vanwege corona. Als alternatief werd het programma vertaald naar een virtuele omgeving.
Het evenement was opgezet met diverse ‘virtual viewing rooms’ en vele talks, live streams, online design tours en dagelijkse content via DDW tv. Het was vooral interessant om nieuwe visies en ideeën te zien/horen over de impact die corona op onze samenleving en onderlinge verhouding heeft gehad en nog zal hebben. Het thema van dit jaar was dan ook: ‘The New Intimacy’. Dit thema stelt de zoektocht naar nieuwe vormen van intimiteit centraal. Door de impact van het coronavirus en alle maatregelen die dit met zich meebrengt zijn we op zoek naar een nieuwe balans tussen hoe we ons ten opzichte van elkaar en de wereld om eens heen gaan verhouden.
Life at home
Wat mij vooral is bijgebleven zijn de masterclasses en talks van ‘The Ikea Virtual Greenhouse’. Zo werd een talk toegewijd aan de veranderende relatie met ‘thuis’. Jaarlijks onderzoekt Ikea wat er veranderd in de behoefte en het gedrag rondom ‘thuis’. Hoe gebruiken we onze ruimtes? Wat zijn nieuwe behoeftes? Hoe gebruiken we bepaalde producten? Normaal gesproken doet Ikea hiervoor ontzettend veel field research, sommige onderzoekers verblijven dan zelfs enkele weken bij gezinnen thuis. Maar ook Ikea kreeg te maken met de beperking van het coronavirus en moest dit onderzoek dus anders inrichten.
Desalniettemin zijn hier weer hele interessante bevindingen uitkomen. Zo ondervond Ikea dat mensen hun huis echt als veilige haven begonnen te ervaren. Vorige jaren werd het gevoel van ‘thuis’ veel meer bepaald door wat er buiten de muren plaatsvond.
Enkele highlights uit het onderzoek:
✓ 2 op 5 mensen hebben veranderingen aangebracht in hun huis.
✓ Mensen zijn bereid verder te reizen voor hun werk en dus speelt reisafstand naar werk een aanzienlijk minder rol bij de aanschaf van een nieuw huis.
✓ Er is behoefte aan meer of multifunctionele ruimtes. Door corona moeten veel activiteiten thuis plaatsvinden waardoor mensen behoeften hebben aan een ruimte als werkplek, een ruimte voor het uitoefenen van een hobby, en meer behoeften aan buiten ruimte.
Wil je nog meer te weten komen over het onderzoek van Ikea? Het rapport is gratis te downloaden op hun website: https://lifeathome.ikea.com/
Nieuwe intimiteit
Een andere talk die mij op nieuwe inzichten bracht was de DDW Talk: “The New Intimacy”. Vooral de visie van designer Brendan Cormier op de impact die corona heeft gehad op bijvoorbeeld auto’s, was inspirerend. Aan het beginnen van de coronacrisis dachten veel mensen namelijk dit het einde betekende voor de auto, aangezien mensen veelal thuis werd gewerkt. Na enkele weken bleek echter dat de auto juist geherwaardeerd wordt. Brendan omschreef de auto zelfs als “a liberating tool”. De auto geeft namelijk vrijheid in tijden waar dit beperkt is. Je kunt in je eigen omgeving, met je eigen huishouden, nieuwe plekken ontdekken.
Waar ik dan weer benieuwd naar ben is hoe deze ontwikkeling in de toekomst zal doorzetten. Een toename in het gebruik van de auto staat namelijk haaks op de doelen die de overheid voorgaande jaren stelde. Zo was/is het doel om auto’s te mijden uit steden, meer te reizen met het ov en auto’s te gaan gebruiken in deelvormen.
Een nieuwe wereld
Helaas is het coronavirus nog steeds actief en zullen de effecten hiervan alleen maar heviger worden. De ideeën, nieuwe visie, en oplossingen die designers hebben aangedragen tijdens de DDW zijn dan ook noodzakelijker dan ooit en schetsen een goed beeld van hoe de nieuwe wereld eruit kan komen te zien.
Heb jij ook behoefte aan nieuwe inzichten/aanpak in hoe te gaan met de effecten van virus op jouw organisatie? Of wil je een keer van gedachte wisselen over de dingen die jou zijn opgevallen? Neem dan gerust contact op!
Afbeelding gemaakt door Samuel Rodriguez voor de United Nations Global ‘Call Out To Creatives’ campagne.