Deze hele week is de Google Digitale Werkplaats op bezoek in Eindhoven. En die hebben wij natuurlijk ook een bezoekje gebracht. De meest interessante en nieuwe inzichten zetten we in deze blog voor je op een rijtje.
Ochtend, middag avond
Dit is waarschijnlijk heel herkenbaar: in de ochtend browse je vooral om te zien en te dromen. Je zoekt een vakantie, inspiratie voor in de tuin, of misschien een nieuwe outfit. In de middag ga je je verdiepen en informeren. Product reviews, aanbiedingen en vergelijken van aanbod en features worden dan belangrijk. Zodat je in de avond daadwerkelijk je aankoop weloverwogen kan gaan doen.
Het is dus interessant om je social media en SEA advertenties ook op dagdelen aan te passen. Zo worden je campagnes relevanter en ook nog eens een stuk efficiënter. Het volgende filmpje laat goed zien hoe google heel slim inspeelt op verschillende ‘micro-momenten’ van jouw leven.
https://youtube.com/watch?v=mNltt5_LbG8%3Ffeature%3Doembed%26enablejsapi%3D1%26origin%3Dhttps%253A%252F%252Fbztrs.nl
Uit de Google Analytics data kun je heel veel leren over de demografie en locatie van je doelgroepen. Belangrijk, maar denk ook eens aan de behoefte en het gedrag van je doelgroep. Kun je dan een andere segmentatie vormgeven? Op basis van deze indeling kun je persona’s vormgeven en leren wat je bezoekers van je website zouden willen zien. Dit laat misschien nieuwe kansen zien voor je website en helpt je om je online kanalen nog meer klant-georiënteerd te maken.
Blog content per fase
In basis kun je alle (online) klantreizen terugbrengen tot 4 basisstappen: See (bewustwording), Think (overwegen), Do (transactie), Care (loyaliteit). Het is belangrijk om te zorgen dat je (blog) content goed past bij elk van deze fases. Zo is deze blog geschreven voor onze klanten die zich vooral in de eerste fase bevinden. We hopen hiermee een brede doelgroep aan te spreken, die zich aan het oriënteren is op mogelijke (online marketing) oplossingen voor hun organisatie.
Social media op basis van aanbod
Wanneer je klanten klaar zijn om een aankoop te doen hebben ze vaak nog wel een laatste zetje nodig. Naast advertenties en website banners kun je hier ook social media voor gebruiken. Let hierbij wel op welk kanaal voor jou het beste werkt. Instagram en Pinterest advertising zijn zeer geschikt voor producten, vanwege de mooie fotografie. Maar voor evenementen, reizen of services kun je beter Facebook gebruiken omdat hier meer ruimte is voor tekst.
Reviews
Reviews zijn geweldig goed voor je bedrijf en online zichtbaarheid, daarnaast dienen ze ook als goede feedback om je organisatie verder te ontwikkelen. Maar het is best lastig om deze (positieve) reviews te krijgen. Een slimme truc gaf Google ons cadeau aan het einde van de sessie: geef iets weg, in dit geval een samenvatting van de presentatie, in ruil voor een review of het invullen van een enquête.
Conclusie
In de hele workshop kwam een ding telkens terug. Je (online) marketing plannen hebben een 1:1 relatie met de strategie van je organisatie. Zonder een duidelijk verhaal, scherpe USP’s, goed beeld van je doelgroepen en meetbare doelstellingen kun je eigenlijk geen goede online marketing strategie vormgeven.
Daarom werkt ons strategie team nauw samen met online marketing. Heb jij ook hulp nodig met jouw online marketing strategie. Neem dan contact met ons op!
De digitale werkplaats is nog tot vrijdag te vinden in Eindhoven. En daarna ook nog in Leiden en Nijmegen. Klik hier voor meer informatie en om je in te schrijven voor een van de (gratis!) workshops.