Wij vroegen omnichannel strategist Michel Lieffering naar de trends en ontwikkelingen die hij ziet voor het komende jaar!
Over een paar dagen proosten we met z’n allen op de start van het nieuwe jaar. Een nieuw jaar, een nieuwe start, hoogstwaarschijnlijk een paar goede voornemens die je welgeteld 3 dagen volhoudt. Maar wat gaat 2018 ons brengen aan trends? Welke ontwikkelingen zullen er plaatsvinden op het gebied van retail en digitalisering? Wij vroegen omnichannel strategist Michel Lieffering naar zijn visie voor de komende maanden. Wat zijn dé retailtrends van 2018?
Digitale integratie
In 2017 heeft er natuurlijk al een flinke integratie plaatsgevonden van de digitale wereld met de lineaire wereld. Iedereen die je hiermee confronteert zal dit beamen. In 2018 zal dit alleen maar sterker worden. Dé digitaliseringstrend is dat we de digitalisering van onze levens alleen maar meer normaal gaan vinden. Wat dacht je bijvoorbeeld van betalen via je mobiele telefoon, of met dat apparaat inchecken bij het Openbaar Vervoer. Een half jaar later kunnen we ons niet meer voorstellen dat het ooit anders is geweest. Die snelheid waarmee we digitale ontwikkelingen opnemen wordt alleen maar groter. Het lijkt bijna vanzelfsprekend.
Ook dit is een trend die al wat langer speelt, beleving. In 2018 gaan we dit steeds meer terug zien in de digitale wereld; apps, websites, online shoppen. Mensen stellen onbewust steeds hogere eisen aan wat ze willen. Een gewone winkel met schappen is niet meer genoeg. Kijk bijvoorbeeld maar naar de manier waarop we winkelen tijdens kerst. Elk tuincentrum lijkt wel op de Efteling, zo groot en met zoveel beleving.
Daarnaast zie je in veel winkels de verkoopmedewerkers rondlopen met mobiele devices, bijvoorbeeld bij Rituals. Hier loopt men rond met een iPad waaruit ze kennis over de producten halen, maar kunnen ze ook direct afrekenen. Op deze manier hoeft de klant niet meer in de rij te staan, wat bijdraagt aan een positieve beleving in de winkel.
Papier hier
Twintig jaar geleden riep Michel het al bij Wehkamp. “Over tien jaar bestaat de catalogus niet meer!” Op dat moment werd hij bijna gekielhaald, want dat kon toch niet? Toch heeft hij gelijk gekregen. In de retailwereld zal printmedia dan ook stap voor stap verdwijnen. Sneller dan men ziet. Zo denkt gemeente Amsterdam bijvoorbeeld aan een “Ja-Ja” sticker, in plaats van een “Nee-Nee” sticker. Men geeft dan bewust aan of ze al dan niet reclame willen ontvangen. De drempel om deze blaadjes toe te laten wordt hiermee een stuk hoger.
Men lijkt wel geïnteresseerd in de lokale kranten. Maar kun je al dat nieuws niet veel sneller tot je nemen via het internet? Wat vandaag gebeurt en morgen pas in de krant te lezen is, is al achterhaald.
Blockchain Technologie
Bitcoin, wie heeft er tegenwoordig niet van gehoord. De technologie hierachter, de blockchain, heeft hierdoor veel populariteit gekregen. Michel geeft aan dat deze technologie in meerdere werelden een belangrijke rol zal gaan vervullen. Specifiek wanneer meerdere partijen afspraken moeten maken, en dingen moeten verrekenen. Denk bijvoorbeeld aan affiliate marketing, of andere zaken waar partijen een regisseursfunctie bekleden.
Marktplaatsen
Vanuit het retail perspectief neemt de monopolistische kracht van de marktplaatsen toe. Deze worden alleen maar belangrijker. Dat wat in het buitenland gebeurt met Amazon is een serieuze bedreiging voor de traditionele retailer. In Amerika zoekt men geen producten meer op Google, maar gaat direct door naar Amazon.
Amazon is in Nederland echter nog niet relevant. Zo’n klein landje, met zo’n complexe taal is gewoonweg niet rendabel genoeg voor een grote speler als Amazon. Niches die onze taal wél spreken hebben hier dus de overhand, kijk maar naar Bol.com. De consument zal naar deze marktplaatsen blijven gaan, want gemak dient de mens. Alleen wanneer de klant een bepaalde overtuiging heeft op bijvoorbeeld het gebied van duurzaamheid, zal hij of zij het gemak op de tweede plaats zetten.
Fysiek geld
Kun jij je de laatste keer nog herinneren dat je met contant geld hebt betaald? Voor Michel was 2017 het jaar waarop hij het minste contant geld door zijn vingers heeft zien gaan. Je kunt tegenwoordig alles pinnen, al dan niet contactloos. Via een Tikkie vragen we ons geld terug, wat dan automatisch wordt bijgeschreven op onze rekening. Zoals eerder al genoemd: gemak dient de mens. En wat is er gemakkelijker dan digitaal betalen?
Veel van deze dingen worden en zullen dus steeds sneller worden geaccepteerd. De millennial voedt hierin de babyboomer op. Zo hoor ik bijvoorbeeld verschillende collega’s zeggen dat ze hun ouders aan de iPad én aan Tikkie gekregen hebben!
De grote vraag wordt echter: wie komt er met de next thing in digital? Wat wordt het nieuwe ding waarvan we helemaal in vervoering raken? Welke retailtrends voorzie jij voor 2018?