Een selectief aantal Nederlandse bedrijven mocht Pinterest advertising al even proberen, maar het is nu dan toch eindelijk echt zo ver: Pinterest advertising is vanaf nu beschikbaar in heel Nederland.
Wat is Pinterest?
Pinterest is een inspiratieplatform waarop je inspirerend beeldmateriaal kunt zoeken en verzamelen, dit doe je door je favoriete beeld te pinnen op je eigen digitale prikbord(en). Je kunt meerdere borden maken, hierdoor kun je het verzamelde beeld eenvoudig groeperen op thema, kleur, sfeer, etc. Denk bijvoorbeeld aan een bord met foto’s van een bepaalde kledingstijl, of een bord met meubels voor in je nieuwe woning. Het platform telt ruim 3 miljoen leden in Nederland. Vooral onder de dames is het een populair kanaal, ruim 80% van de gebruikers bestaat uit vrouwen tussen de 20 en 39 jaar oud.
Starten met adverteren via Pinterest kan op twee manieren. De snelste manier is om bewaarde pinnen te promoten; je gaat naar de bewaarde pin, klikt op promoten, bewerkt de pin info, voegt een budget en looptijd toe, kiest zoekwoorden en je advertentie is klaar.
Voor een meer uitgebreide advertentieset maak je een campagne aan in de Pinterest Ads Manager. In grote lijnen is dit vergelijkbaar met de Facebook/Instagram business manager. Je maakt een advertentiegroep en kiest een advertentiedoel, hierbij heb je de keus uit: bekendheid vergroten, leads genereren en omzet verhogen.
Soorten Pinterest advertenties
Wanneer je de doelstelling hebt bepaald, kies je de soort advertentie. Pinterest maakt onderscheid in vijf advertentietypes:
- Standaard pin: dit is de standaard advertentie-indeling en deze kan zowel organisch als betaald ingezet worden.
- Gesponsorde video’s op standaardbreedte: deze video’s hebben dezelfde grootte als standaard pins.
- Gesponsorde video op maximale breedte: deze video’s worden uitgerekt over de gehele tijdlijn van een mobiele gebruiker, hierdoor valt je advertentie extra goed op.
- Gesponsorde app-pins: met deze advertentie kunnen gebruikers eenvoudig een app bekijken en downloaden.
- Gesponsorde carrousels: deze advertentie bestaat uit meerdere afbeeldingen waar gebruikers doorheen kunnen swipen en is een goede manier om je product of merk meer diepgang te geven.
Target mogelijkheden Pinterest advertentie
Heb je je advertentie gecreëerd? Dan ga je de advertentie targetten. Om ervoor te zorgen dat je advertentie bij de juiste doelgroep onder de aandacht komt heb je verschillende target mogelijkheden:
- Doelgroepen
- Keywords
- Interesses
- Uitgebreid
- Demografie
- Plaatsingen
Pinterest advertising voor wie?
Pinterest leent zich perfect voor bedrijven die zich bezig houden met wonen, mode, beauty, sport, reizen en food. Het grote voordeel is dat je product/merk al in de oriënterende fase zichtbaar is onder de doelgroep. Daarnaast heeft Pinterest een groot bereik en heel specifieke target mogelijkheden. Vooral het targetten op zoekwoorden is interessant. Hiermee kun je direct inspelen op de zoekopdracht van de gebruiker, waardoor je advertentie een hoge relevantie heeft. Maar om écht succesvol te zijn op Pinterest heb je kwalitatief hoogwaardige foto’s en video’s nodig.
Benieuwd of Pinterest advertising iets voor jou is? Onze online marketeers helpen je graag bij het opzetten van je Pinterest campagnes!