Het komt je vast bekend voor, je zit klaar achter je Business Intelligence dashboard om een inzicht bij elkaar te klikken. Misschien kan je de benodigde selectie niet meteen vinden of weet je niet precies meer hoe je een analyse maakt. Kijk dan vooral eens op de Qlik cheatsheet. Maar, het kan ook zijn dat je jezelf niet de juiste vraag stelt om tot de gewenste selectie te komen. Als deze niet helder genoeg is kan je al snel verdrinken in alle interessante data en inzichten. Zo zit je urenlang te klikken zonder echte resultaten. En besluiten komen er al helemaal niet uit voort.
Daarom geloven wij in het volgende: “Een goed dashboard of waardevolle analyse begint bij een goede vraag.” Zorg ervoor dat met deze vraag duidelijk wordt welke bedrijfskeuzes je wil maken en hoe je verwacht dat de resultaten je daarin gaan helpen. Zo gebruik je Qlik Sense alleen voor die resultaten die je daadwerkelijk helpen.
Om je op weg te helpen hebben we een stappenplan met verschillende vragen voor je gemaakt. Met behulp van deze stappen kruip je weer met een duidelijk doel achter je BI dashboard.
#1 Welke beslissing moet ik maken?
Door een duidelijke keuze te maken over het soort besluit wat je wilt maken, voorkom je dat je analyses maakt die heel interessant lijken, maar niks ‘opleveren’ voor je organisatie. Je gaat dus actie gestuurd werken. Dit doe je als volgt:
- Status bekijken: Bijvoorbeeld; leren dat je bedrijf nog op schema is met de KPI’s waardoor er meer budget vrijkomt voor een afdeling. Of toetsen of je nog moet blijven investeren in die ene marketingactie of dat het loyalty programma toch echt meer oplevert.
- Bron vinden: Waar gaat het fout? (of goed). Bijvoorbeeld; welke leverancier geeft veel retouren en moet je dus streng aanspreken, of de oorzaak vinden waarom een postcode onderzoek zoveel foutieve invoeren heeft.
- Voorspellen: Wat zijn de verwachtingen voor de toekomst en hoe kan je hier slim op inspelen? Bijvoorbeeld; alvast een grotere voorraad bij de leverancier bestellen.
#2 Welke data heb ik nodig?
Bedenk vervolgens hoe je de data wil zien in je analyse. Je kan data vergelijken met dezelfde periode vorig jaar, je kan kijken naar een patroon over een bepaalde tijd of twee datasets aan elkaar koppelen om te zien of er een verband is. Denk hierbij ook aan externe databronnen zoals postcode-informatie of gegevens van het weer. Het kan ook zijn dat je geen idee hebt hoe je het zichtbaar maakt, maar je wil het wel heel graag zien. Ga dan vooral eens in gesprek met onze BI experts. Zij kunnen je verder helpen en er is vaak meer mogelijk dan waar je in eerste instantie aan denkt.
#3 Waar kan ik deze data in Qlik vinden?
Lukt het niet makkelijk om binnen Qlik de data te vinden die je nodig hebt. Dan kan het zijn dat je een andere soort visualisatie nodig hebt. Soms kan je door bijvoorbeeld te werken met kleuren direct een duidelijk overzicht creëren. Rood is slecht, oranje is in de gevarenzone en groen is prima op koers. Behalve kleuren zijn er nog vele andere mogelijkheden je data te versterken met visualisaties. Vraag dit na aan je Qlik consultant.
#4 Maak een beslissing & stuur op cijfers!
Als laatste ga je weer terug naar het begin, en maak je een besluit op basis van je inzicht. Meet vervolgens of je besluit ook echt impact heeft gehad. Alleen zo voorkom je dat je urenlang bezig bent zonder echt resultaat. Zo zet je jouw BI tool om van gave inzichten naar stabiele groei en ontwikkeling van je organisatie.
Veel Qlik plezier in je Business Intelligence dashboards!