Stel, je loopt een winkel in. Na wat zoeken kom je tot de conclusie dat je het artikel dat je zoekt, niet kan vinden. Een medewerker komt aan je vragen of hij je kan helpen. Nadat je uitlegt wat je zoekt komt hij/zij terug met het artikel dat je wilt hebben. Je gaat naar de kassa en rekent af. Heel simpel, heel logisch. Maar zo logisch is het bij online shoppen helaas niet altijd.
De website en webshop van een bedrijf zijn belangrijke kanalen en visitekaartjes. Echter, 46% van online shoppers verlaten websites omdat ze de online boodschap van bedrijven niet kunnen ontcijferen. Dit laat zien dat er online niet genoeg aandacht is voor duidelijke communicatie, service en branding. Dit vormt een risico voor je online business. Het is van belang om de klant online net zo centraal te zetten als offline.
Een usability scan is een snelle, goedkope oplossing om te controleren of jouw klant online centraal staat. Hierbij evalueert een user experience (UX) expert, een specialist in hoe mensen zich online gedragen, de website of webshop. Hiermee ontdek je waarom conversie laag is, hoe je de onboarding kan verbeteren of andere problemen waar jouw klanten momenteel tegenaan lopen. Deze usability scan bestaat uit 3 stappen die een UX expert binnen een dag uitvoert.
Stap 1. Wie zijn de gebruikers en wat is hun doel? Een fysieke winkel heeft vaak een duidelijk gekaderde doelgroep. Zo richt een Bijenkorf zich op een ander segment dan een Primark. Daarnaast hebben doelgroepen ook vaak een ander doel. Wie zijn de gebruikers van jouw website en met welk doel bezoeken zij de website? Wat proberen ze te bereiken? Antwoord op deze vragen geeft inzicht in waar je jouw doelgroepen kan vinden en waarvoor ze naar jouw website komen.
Stap 2. Hoe bereiken ze deze doelen? Breng in kaart welke stappen gebruikers moeten doorlopen om hun doel te bereiken. Let hierbij op of deze stappen voor gebruikers logisch en gewenst zijn. Zo zijn er veel voorbeelden van goedbedoelde tussenstappen zoals inloggen of inschrijven die voor ervoor zorgen dat klanten afhaken. Aanpassingen zorgen voor 15% meer conversie of 300 miljoen op jaarbasis!
Stap 3. Bij het bereiken van de doelen, welke onderdelen van de website zorgen voor verwarring, afleiding of werken niet zoals bedoeld? Uiteindelijk hebben we met mensen te maken. Daarom is het belangrijk om websites gebruiksvriendelijk in te richten en te laten communiceren met gebruikers. Hiermee voorkom je verwarring en frustratie waardoor gebruikers je website verlaten. De 10 gebruiksvriendelijkheid vuistregels van Nielsen Norman bieden hiervoor een richtlijn. Zo is het bijvoorbeeld belangrijk een duidelijke foutmelding weer te geven als er iets fout gaat. De gebruiker heeft duidelijkheid en bevestiging nodig. Bijvoorbeeld een invulveld dat rood wordt en de melding geeft: “e-mailadres bevat geen @“ is gebruiksvriendelijker dan de gebruiker zelf laten uitpuzzelen waarom hij nog niet op ‘verzenden’ kan drukken.
Door de frictiepunten in het gebruikersgemak te verbeteren verhoog je de conversie. Gebruikers haken minder snel af en bereiken sneller hun doel. Daarnaast zorg je ervoor dat zij vaker terugkomen naar de website. Dit vertaalt zich door naar een gelukkige gebruiker en een gelukkige gebruiker betekent een gelukkige ondernemer.
Heb jij hulp nodig bij het verbeteren van de gebruiksvriendelijkheid (User Experience) van jouw platform? Onze UX designer kan een grondige analyse maken en je voorzien van concrete tips om direct mee aan de slag te gaan.