Op 19 september 2019 vond het jaarlijkse e-commerce kennisevent Shopping today weer plaats. Experts delen tijdens dit event alle kennis en kunde over de digitale toekomst van de razendsnel ontwikkelende e-commerce branche. Wij waren natuurlijk aanwezig en vertellen je de highlights en de veelbesproken trends.
Met maar liefst 55 parallelsessies verspreid over 17 zalen op de indrukwekkende locatie DeFabrique in Utrecht bood het programma van 2019 een goede variëteit aan topics en invalshoeken. Belangrijkste onderwerpen waren digitale transformaties, cross border ondernemen, verkoop op marktplaatsen, B2B groei in e-commerce en nieuwe ontwikkelingen binnen de customer journey van consumenten.
Cross border ondernemen
Het gonsde de hele dag door de silo’s bij DeFabrique: cross border e-commerce. Er was duidelijk veel interesse naar deze term en de tips die op het event te vinden waren. Maar wat is cross border e-commerce? Het is een Engelse term voor internationale online handel. Je opereert cross border als je grenzen oversteekt en je online verkoop uitbreidt naar het buitenland. Koper en verkoper bevinden zich niet in hetzelfde land en je hebt te maken met andere wet- en regelgeving, valuta, belastingen en verschillen in taal. En dan hebben we het nog niet eens over het (winkel- en) cultuurverschil.
Waarom zou je internationaal willen opereren met alle extra variabelen en risico’s die het gaan kosten als je business het in Nederland goed doet? Simpelweg omdat het nú de tijd is om op de internationale trein te springen zodat je kan profiteren van nieuwe markten met het oog op hogere inkomsten. Met de juiste middelen hoeft internationaal verkopen niet moeilijk te zijn. Wil je meer lezen over cross border e-commerce? Lees dan verder op onze blog ‘Cross border e-commerce; alles over internationaal ondernemen’.
Onderzoeksbureau Wunderman commerce geeft in het Klant van de Toekomst rapport aan dat al 16% van de online consumenten in Nederland hun zoektocht naar producten starten op marktplaatsen. In andere landen zoals Amerika ligt dit percentage zelfs al op 55%. Dit stijgende zoekgedrag maakt dat het verkopen op marktplaatsen een grote kans is voor ondernemers en merken.
Marktplaatsen bieden het assortiment aan een brede markt. Door het schaalvoordeel van een grote marktplaats kun je jouw bereik aanzienlijk vergroten. Naast de winst in bereik kun je ook profiteren van de vindbaarheid en review mogelijkheden die een marktplaats mogelijk maakt. Je speelt jezelf in de kijker bij een breed publiek door op een populair platform aanwezig te zijn en boort nieuwe doelgroepen aan. Ook tijdens Shopping today werden er veel sessies gegeven over het waarom en hoe van marktplaatsen. De voordelen zijn er zeker, al moet je wel kritisch beoordelen welke marktplaatsen het beste bij jou passen, financieel interessant zijn (marktplaatsen zijn immers niet gratis) en bijdragen aan jouw merk en uitstraling.
Ondernemen op marktplaatsen is een tijdrovende klus als je geen automatische feed binnen je systemen hebt. Je zal elk product handmatig moeten listen door teksten, specificaties en afbeeldingen aan te leveren in templates (elke marktplaats hanteert eigen aanleverspecificaties). Ga slim om met de kennis van nu en zoek een partner die je kan helpen je productfeed en listing te automatiseren. Wil je meer weten over het makkelijk verkopen op marktplaatsen? Neem dan contact met ons op.
Moments of succes
Emile Valkestijn van 10XCREW vertelde dat bol.com en Amazon in de maanden november en december traditioneel gezien de hoogste omzet realiseren. Volgens hem komt dat met name door belangrijke koopmomenten zoals Black Friday, Cyber monday, Sinterklaas en Kerst. Ook Danny van den Burg van GfK haakte kort in op deze belangrijke momenten op de retail kalender en stipte ook de opkomst van Singles’ day aan op 11 november. Een fenomeen in China die zich binnen de kortste keren ook in Europa zal kunnen meten aan de explosieve verkoop van een Black friday en Cyber monday.
Het laatste kwartaal van het jaar zit vol kansrijke dagen, weken en maanden. Het is belangrijk om hier goed op in te spelen. De momenten om rekening mee te houden in Q4 zijn:
- Singles Day (11-11)
- Black Friday-weekend (29-11 t/m 2-12)
- Cyber Monday (2-12)
- Sinterklaas (5-12)
- Super Saturday (21-12)
- Kerstavond (24-12)
- 1e Kerstdag (25-12)
- 2e Kerstdag (26-12)
- Oudejaarsavond (31-12)
Wees voorbereid en mis het niet: zet Singles’ day en alle andere belangrijke momenten direct in de agenda!
We kunnen blijven schrijven over alle trends en tricks die op Shopping today 2019 voorbij kwamen. Hopelijk vond je de inzichten omtrent cross border e-commerce, marktplaatsen en succesmomenten in het jaar leerzaam.
Bron foto: Shopping Today