“Alleen aanpassers overleven”
De groothandel blijft een belangrijke sector voor de Nederlandse handel. Behalve dat ze ruim 8% van het BBP omvatten, en een omzet genereren van zo’n 435 miljard euro blijft het ook een belangrijke schakel in de stroomlijning van productketens. Groothandels brengen inefficiënties terug en brengen vraag en aanbod op een makkelijke manier bij elkaar. Echter zien groothandels hun speelveld veranderen. Dit mede door digitalisering en de opkomst van e-commerce, oftewel webshops.
Niet langer onmisbaar
Hoewel die groothandel dus belangrijk blijft, is ie niet meer onmisbaar. Door een toename in e-commerce en de groei van de omzet van webwinkels (20% in 2016) moeten groothandels opnieuw op zoek naar hun plek in het retaillandschap. Zeker aangezien grote webwinkels als Bol.com steeds meer macht naar zich toe trekken. Zij gaan namelijk steeds vaker zelf groothandelstaken uitvoeren. Voor groothandels in de consumentenproducten betekent dit dat zij steeds moeilijker een rol op kunnen eisen.
Daarbij komt ook dat de Nederlandse consument steeds actiever is in het kopen op buitenlandse websites, en dus internationale markten aan het verkennen is. Denk bijvoorbeeld eens hoe makkelijk (en goedkoop) het tegenwoordig is om iets te kopen via Aliexpress.
Wij Nederlanders importeren en exporteren een boel producten en grondstoffen uit het buitenland. Helaas groeit deze internationale handel steeds minder snel, ten gevolge van de afnemende bevolkingsgroei en de energietransitie. Het is dus van belang dat de groothandel meer de regie gaat nemen, en hun leveranciers en afnemers optimaal ontzorgen. De leverancier kan zich dan richten op de productie en de afnemer kan zich zorgen maken om verkoop. In dit geval zou de groothandel dan bekend staan als “ketenregisseur”.
Maar, hoe doen we dat?
De regie pakken, makkelijker gezegd dan gedaan. Het blijkt namelijk een grote uitdaging te zijn voor de groothandels. Het is namelijk een stuk moeilijker geworden. In deze digitale wereld trekken retailers steeds meer de macht naar zich toe. Ook fabrikanten hebben tegenwoordig rechtstreeks contact met hun klanten. De online wereld is steeds transparanter. Klanten weten dus als het ware overal alles van.
Intensief samenwerken met ICT blijft in dit geval een belangrijke driver van vernieuwing. Door meer inzicht te creëren in je data kun je betere en pro-actievere beslissingen nemen over bijvoorbeeld inkoop en voorraden. Het analyseren van deze data blijkt nog steeds een belangrijke grondstof. Met het commercieel gebruiken van de beschikbare data is nog veel progressie te boeken, en natuurlijk winst te behalen.
Hoe kunnen wij helpen?
Business Intelligence, ofwel het verzamelen en analyseren van interne of externe (bedrijfs) informatie om beslissingsondersteunende informatie (intelligence) te verkrijgen. Hiermee krijg je tijdelijk antwoord op cruciale vragen en blijf je je concurrentie voor. Bij BZTRS maken we hierbij gebruik van Qlik Business Intelligence software. Met BI:
- Heb je al je data uit diverse bronnen in één applicatie
- Kun je associatief zoeken binnen alle beschikbare data
- Krijg je in real time antwoord op je vragen
Om dit te bereiken hebben we een aantal dashboards ontwikkeld. Deze worden door ons aangevuld met maatwerk. Onze gecertificeerde consultants ondersteunen je zowel op technisch gebied als aan de business kant. Zo sluiten de dashboards altijd precies aan op jouw wensen.
Stapje verder?
Wil je nog een stapje verder? Bijvoorbeeld een eigen webshop of een campagne om beter zichtbaar te worden op het internet? Ook daar kunnen we je meehelpen. Neem eens een kijkje bij onze cases of neem direct contact met ons op!
* Dit artikel is gebaseerd op een onderzoek van ING Economisch Bureau – Digitalisering zet verdienmodel groothandel onderdruk / November 2016