Hoe blinkt jouw onderneming uit in de (online) concurrentie? Met welk verhaal val jij op en win je de klanten voor jouw bedrijf? Kortom wat maakt jouw organisatie uniek? Een vraag die we altijd stellen in onze strategische trajecten. Het antwoord is namelijk cruciaal voor het succes van je organisatie. En dat heeft met meerdere dingen te maken:
1. Niet meer de goedkoopste
Met de (online) concurrentie en online-marktplaatsen, die internationaal toenemen, is onderscheiden op prijs en voorwaarden geen optie meer. De consument eist namelijk van iedereen dezelfde garantie en levervoorwaarden. En als jij een prijs verlaagd, gaat je concurrent er met een paar cent onder zitten. Onderscheiden op prijs is geen duurzaam business model meer, je zult dus op andere vlakken uniek moeten zijn.
2. Klantrelatie
Wat wel waardevol is, is om te investeren in de relatie met je klant. Een nieuwe klant werven kan namelijk tot wel 25x zoveel kosten voor je organisatie, als een terugkerende klant. Hetgeen wat jouw organisatie uniek maakt van de concurrentie zorgt dat klanten zich aan je binden en dat ze dus liever een product bij jou kopen dan bij de concurrent of marktplaatsen.
3. Marketingstrategie
Jouw unieke verhaal helpt daarnaast ook bij het aantrekken van nieuwe klanten. Het is hard werken om in de huidige (online) markt op te vallen en het helpt als je een heel duidelijk en uniek verhaal hebt van je organisatie. Zo bedenk je zelf sneller originele ideeën en content voor je kanalen. Maar kan je ook makkelijker met partners samenwerken die dit voor je doen. Zij kunnen op basis van jouw unieke verhaal namelijk veel sneller een goed voorstel maken voor bijvoorbeeld een campagne.
4. Keuzes
Als je duidelijk hebt wat jouw organisatie uniek maakt en wat je wil waarborgen in je organisatie, wordt het formuleren van een heldere bedrijfsdoelstelling een stuk eenvoudiger. Aan de hand van jouw unieke kwaliteiten en deze doelstelling kan je dan beter keuzes maken en prioriteiten aangeven in je organisatie.
5. Employee branding
Nieuwe medewerkers werven was in tijden niet zo moeilijk als in de post-pandemie markt. Het lijkt wel of iedereen ergens anders beter werk kan vinden. Potentiële werknemers gaan meer eisen in de (secundaire) voorwaarden en hebben ook de luxe om kritischer te zijn op de waardes van een organisatie. Een uniek verhaal helpt om op te vallen in de lijsten vacatures en om medewerkers langdurig aan je te binden.
6. Naar hetzelfde toewerken
Misschien wel de grootste uitdaging in een groeiende organisatie: alle neuzen dezelfde kant op krijgen. Vaak zien we dat wanneer we vragen naar het onderscheidend vermogen van de organisatie, er allemaal verschillende antwoorden naar boven komen. Door samen te investeren in het helder formuleren wat je organisatie uniek maakt, zorgen we ervoor dat we allemaal hetzelfde begrip hebben en sneller stappen vooruit kunnen zetten.
Aan de slag!
Wat maakt jouw organisatie uniek is dus een cruciale vraag geworden. Maar het formuleren van een antwoord best moeilijk. Je moet je diensten/producten helder hebben, de ontwikkelingen in de branche en bij de concurrentie in kaart hebben gebracht, je doelgroep en de behoeftes van deze doelgroep kennen en dan moeten deze unieke waardes ook nog eens bij de organisatie en de passie van het management passen.
De strategen van BZTRS helpen je hier graag bij in een deep dive traject. Waarbij we samen jullie organisatie doorlichten en een heldere bedrijfsdoelstelling met strategieën ontwikkelen. Om je alvast te helpen, bieden wij ook een van onze oefeningen aan om zelf al eens wat te puzzelen. Ons advies: vul elk zelfstandig de oefening in en leg de zinnen dan naast elkaar. Waar zit er overlap en waar verschillen? Had je dit verwacht of begint er een levendige discussie in je organisatie? Meer weten over de deep dive, neem dan vrijblijvend contact op!