Wanneer je voor je organisatie een online uitbreiding gaat realiseren, zoals een website of webshop, vraagt dat om een goede aanpak. In deze blog leggen we in 7 stappen uit waar je aan moet denken om op de juiste manier voorbereid te zijn.
Wanneer je een website of webshop begint is een goed ondernemersplan geen overbodige luxe. Het vraagt om een duidelijke visie en missie, doelstellingen, doelgroepbeschrijving (marktonderzoek), budget en operationeel plan. Zonder gedegen plan is het namelijk een recipe for disaster.
Ominchannel Branding
In principe kan een bestaand ondernemersplan van jouw organisatie prima dienen als leidraad. Maar een website of webshop beslaat een ander kanaal dan die van je fysieke onderneming. De doelgroep is misschien hetzelfde, het product ook, maar de manier om deze met elkaar te verbinden kan online verschillen van offline. Dit vraagt om een omnichannel aanpak en benadering.
Online bedrijfsvoering vraagt om expertise op het gebied van conversie, webdevelopment, marketing, communicatie, copywriting en design. Wie dat niet in huis heeft, doet er goed aan een club specialisten in te schakelen. Vergelijk het met de opening van een nieuwe vestiging, waarbij je interieurbouwers, schilders, eventueel een aannemer, verkopers en logistieke partijen inschakelt. Een aantal van hen zijn een blijvende uitbreiding op het bestaande personeelsbestand; geen eenmalige investering. De bouw van een online “vestiging” wordt vaak nog ernstig onderschat.
Om te voorkomen dat je tijd, geld en moeite investeert in een website of webshop die nooit iets gaat opleveren, hebben we een paar belangrijke tips op een rijtje gezet (mét uitleg, in normale mensentaal!).
Beschrijving (visie en missie)
Beschrijf in één zin wat de meerwaarde van jouw bedrijf is voor jouw eindgebruiker. Dwing jezelf om alle wollige tekst te schrappen (vandaar één zin). Je moeders zus moet het ook snappen. Waarom? Omdat iedereen die gaat helpen bij de bouw van je website of webshop moet kunnen begrijpen wat jij levert.
Verwachting (doelstellingen)
Beschrijf wat je verwacht van je website of webshop. Wees niet bescheiden! Het is prima om ambitieus te zijn. Laat jezelf wel goed informeren over reële kansen om al te grote teleurstellingen te voorkomen. Hiervoor schakel je eventueel een online marketing specialist in. Je verwachting kan bestaan uit verschillende onderdelen die zich vertalen naar conversie (bereikt doel). Bijvoorbeeld: omzet uit online verkochte artikelen, contactaanvragen, downloads van beschikbaar gestelde informatie, etc. Het is belangrijk om deze doelen vast te leggen zodat je na verloop van tijd kunt meten of je op de goede weg bent.
Marktonderzoek
De grootste fout die vaak gemaakt wordt is het doen van aannames. Denken te weten wat jouw klant wil lezen/zien/horen/zeggen. Je komt er maar op één manier achter hoe het zit: vraag het. Ga desnoods de straat op, bel je huidige klantenbestand (of beter nog: je droomklant), informeer bij vrienden en kennissen, interview de zus van je moeder. Laat je verbazen en uitdagen. Luister. Wanneer je een serieuze poging hebt gedaan tot het begrijpen waar de behoefte van jouw klant ligt kom je met antwoorden.
Zorg dat je de taal spreekt
De taal die je als organisatie spreekt is een belangrijk onderdeel van je identiteit. Het is daarom belangrijk dat deze taal bij de organisatie en de doelgroep past. De manier waarop je met je klant communiceert moet net zo eenduidig en klinkklaar zijn als je antwoord op punt 1. Zorg vervolgens voor uniformiteit en durf jezelf te zijn en te blijven.
Bedenk ook dat communicatie verder reikt dan alleen je webteksten en nieuwsbrieven: orderbevestigingen, excuusbrieven, kerstgeschenken, facturen en vacatureteksten horen allemaal in dezelfde stijl te worden geschreven. Het gaat er vaak niet om wát je zegt, maar hóe je het zegt.
Budget
Niemand wil erover praten, maar voor niets gaat de zon op.Wie een website of een webshop wil, zal een budget moeten vrij maken. Dat is niet erg, één van je doelstellingen bij punt 2 is als het goed is om deze investering terug te verdienen. Maar wat mag het kosten? Ga daarover open in gesprek met je webbouwer. Bespreek je budget. En in plaats van bang te zijn dat hij het volledig misbruikt, maak je samen een plan hoe je dit bedrag zo efficiënt mogelijk inzet.
Wees wel realistisch. Je vraagt een banketbakker niet om een bruidstaart van 5 etages terwijl je het budget hebt voor een appeltaart. Let ook op met doe-het-zelvers.
Doe dat waar jij goed in bent
Een operationeel plan, oftewel: een plan waarin je vastlegt wie wat, wanneer gaat doen,kan niet ontbreken. Het is belangrijk dat je begrijpt dat er bij de bouw van een goede website of -shop verschillende disciplines betrokken zijn. De bouw van een website of webshop is een vak apart. Laat mensen hun vak uitvoeren, wees betrokken in plaats van betweterig. Ben je ervan bewust dat iedereen een eigen rol vervult.
Evaluatie en bijstelling
Een webshop of -site is nooit helemaal af. Er moet constant aan gesleuteld worden om ervoor te zorgen dat alles goed blijft werken. Het is belangrijk dat er op de juiste momenten aan de juiste knoppen wordt gedraaid om alles goed te laten werken. Om goed te kunnen evalueren is het handig om deze stappen in zekere mate af en toe opnieuw te doorlopen. In na een jaar je visie nog steeds hetzelfde? Geef je nog altijd antwoord op de vraag van je klant? Heb je budget gereserveerd voor de nodige aanpassingen, ontwikkelingen en groei? Zo zorg je ervoor dat je website of -shop een goedlopend onderdeel van je organisatie wordt.
Hulp nodig?
Denk je na het lezen van dit blog “hey, ik heb ook een (nieuwe) website nodig”? Neem dan vooral contact met ons op. Wij hebben al het bovenstaande, en meer, onder één dak zitten.