Het nieuwe winkelen heeft vooral te maken met 1,5 meter afstand. Iedereen binnen retail moet gaan puzzelen hoe je dit het beste kan verwerken in je winkel zonder dat dit ten koste gaat van de beleving van de bezoeker. Wij hebben 8 tips voor je opgeschreven om je bezoekers te helpen deze afstand te bewaren.
Herinner bezoekers aan de maatregelen
De nieuwe maatregelen het is even wennen, jarenlang kon je wel nog binnen anderhalve meter van iemand anders komen en nu is dat plots uit den boze. De afstand bewaren lukt steeds beter alleen het blijft belangrijk om mensen aan deze maatregelen te herinneren. Werk daarom met posters waar de afspraken duidelijk op vermeld staan dan weet iedereen waar die in je winkel aan toe is. Ook zijn er hesjes voor medewerkers te bestellen waarop gevraagd wordt om de afstand te bewaren.
Maak een poster waarop de volgende punten vermeld staan:
- Houd minimaal 1,5 meter afstand van andere
- Volg de aangegeven richting van de pijlen
- Aai geen dieren
- Raak producten en verpakkingen niet onnodig aan
- Betaal bij voorkeur contactloos
- Toch contant betalen? Vermijd huidcontact
Maak de afstand visueel
Door de posters wordt iedereen er nogmaals aan herinnerd dat ze anderhalve meter afstand moeten houden. Alleen veel mensen schatten deze afstand te klein in. Daardoor is het belangrijk om deze afstand visueel te maken. Dit kan je doen door met stickers of met tape de afstand voor klanten aan te geven. Wanneer je in de winkel een demonstratie houdt, zet dan met tape een vlak af waarin de demonstratie plaatsvindt zo kunnen klanten op gepaste afstand kijken en luisteren.
Omgaan met smalle gangpaden
Wanneer bezoekers kriskras door je winkel lopen kan het voorkomen dat zij elkaar in een gangpad kruisen. De gangpaden zijn meestal niet breed genoeg om genoeg afstand te bewaren. Daarom is het belangrijk om door middel van pijlen een verplicht éénrichtings pad met inhaalverbod te maken in je winkel. Zo zorg je voor een gestructureerde looproute in je winkel net als bij bijvoorbeeld de Ikea het geval is.
Zorg voor een niet te drukke winkel
Zorg ervoor dat je inzichtelijk hebt uit hoeveel vierkante meter je winkel bestaat en laat per 10m2 slechts één klant binnen. Hierdoor zorg je ervoor dat er ten alle tijde genoeg ruimte is voor iedere klant. Wanneer je bang bent dat dit aantal overschreden wordt stel dan een deurbeleid in door iemand voor de ingang het aantal personen te laten bijhouden. De supermarkten doen dit door te werken met mandjes, winkelwagens en een teller.
Open je winkel op afspraak
Vind je bovenstaande maatregelen te overweldigend dan kan je ook werken op afspraak. Nodig je klanten uit om te komen privé shoppen. Dit kan je doen door een e-mail te versturen naar je klanten bestand of door een social post te plaatsen. Door klanten op afspraak te laten komen zorg je ervoor dat je alle tijd hebt voor die ene klant, tevens zorg je ervoor dat de ruimte goed bewaard kan worden. Vooral voor kleinere ondernemers biedt dit een fijn alternatief waar zij zelfs voordeel uit kunnen halen. Hetzelfde kan je doen met afhalen, geef iedereen een tijdslot van 5 minuten om de bestelling op te komen halen zo voorkom je wachtrijen en gedrang.
Open je winkel digitaal
Je kan prima online consults geven. Ga online het gesprek aan met de klant en laat leuke items zien, wanneer de klant een keuze heeft gemaakt dan kan je deze eventueel zelfs (laten) bezorgen. Hoe je dit kan inrichten is te lezen in deze blog.
Lange termijn
De horeca moet gaan nadenken over een 1,5 meter interieur. Zowel binnen als buiten. Sommige ondernemers houden de deuren nog even dicht en spenderen deze tijd om hun zaak opnieuw in te richten. Bij de nieuwe inrichting houden ze er rekening mee dat de zogenaamde 1,5 meter cultuur wel langer dan een jaar kan duren. Zij richten de zaak daardoor ruimer in zodat mensen ruimer van elkaar kunnen zitten. Er zit dus meer ruimte tussen de verschillende tafels in de zaak. Ga na wat er in jouw zaak moet veranderen zodat wanneer je weer open gaat gasten zich op hun gemak voelen.
Veiligheidsmaatregelen
Niet overal kan de juiste afstand worden behouden, een voorbeeld hiervan is bij kassa. Plaats daarom spatschermen bij de kassa’s zodat er veilig kan worden afgerekend. Zet bij de ingang een tafel met desinfecterende gel zodat klanten de handen kunnen ontsmetten. Daarnaast dien je extra te poetsen, neem bijvoorbeeld pinautomaten en deurklinken extra vaak af om zo besmetting te voorkomen.
Geef een vleugje vriendelijkheid
Er zijn een hoop van deze maatregelen direct opgepakt door grote retailers maar het is belangrijk voor alle soorten organisaties, groot en klein. Wees creatief in je oplossingen en bovenal luchtig en vriendelijk. Want met al deze instructies en opleggingen zijn we wel toe aan een vriendelijk woord.
Foto van K. Mitch Hodge van Unsplash