Het zijn lastige tijden voor e-commerce ondernemers. Het deels sluiten van fysieke winkels zorgt ervoor dat de consument nog meer afhankelijk is van het online aanbod. De online zichtbaarheid van je webshop is daarom belangrijker dan ooit. Om juist in deze tijd relevant te blijven en je klanten te behouden, geven we je in deze blog praktische online marketing en communicatie tips waar je direct mee aan de slag kunt.
Informeren
Om de meest gestelde vragen rondom het coronavirus m.b.t. je webshop af te vangen kun je een tijdelijke melding aanzetten. Denk hierbij aan een extra balk bovenin je website, een pop-up of een banner op je homepage. In deze melding kun je de meest belangrijke topics kwijt, bijvoorbeeld de verzendtijd die mogelijk langer is. Zet er ook een linkje in naar de FAQ pagina waar je verdere uitleg geeft over de genomen maatregelen en consequenties met betrekking tot het coronavirus.
FAQ pagina corona
Zorg voor een overzichtelijke pagina met hierop een uitgebreide uitleg over de maatregelen die jouw webshop heeft genomen rondom het coronavirus. Denk hierbij aan verduidelijking rondom de veiligheid van de producten, verzending en retourneren.
Verzendkosten verlagen
Vanwege de corona maatregelen shopt een groot deel van de consumenten online. Om je te onderscheiden van het enorme aanbod en te kunnen concurreren met de grote e-commerce shops kun je de verzendkosten tijdelijk verlagen of kun je tijdelijk helemaal geen verzendkosten rekenen voor de koper. Dit kan het voor je klant aantrekkelijker maken om bij jouw webshop te bestellen.
Verlengen retourperiode
Door de corona maatregelen kan het zijn dat je klant niet in staat is zijn/haar bestellingen op tijd te retourneren. Bijvoorbeeld wanneer hij/zij in quarantaine zit of doordat een afgiftepunt gesloten is. Om je klant hierin tegemoet te komen kun je de retourperiode tijdelijk verlengen.
Voorraadteksten
Wees extra scherp op je actuele voorraad. Pas de voorraadteksten op je artikelpagina’s tijdig aan om teleurstelling en negatieve reviews te voorkomen.
Vindbaarheid in Google
Steek extra tijd in je vindbaarheid in Google. Heb je tijd over? Doe een zoekwoordenonderzoek en ga je huidige content optimaliseren zodat je website beter gevonden wordt en schrijf eventuele nieuwe content om straks na de coronacrisis goed gevonden te worden.
Cadeaubonactie
Verkoop je producten die op dit moment juist minder verkocht worden, biedt dan bijvoorbeeld een cadeaubonactie aan; wanneer de consument nu een cadeaubon koopt, dan krijgt hij bijvoorbeeld een x bedrag gratis. Dus cadeaubon t.w.v. €50,- voor €40,-.
Lokale online marketing
Heb je naast je webshop een lokale winkel? Dan kan het interessant zijn om lokaal juist (meer) online te gaan adverteren. Daarmee bereik je wellicht klanten die normaal alleen naar je fysieke winkel komen, maar die dankzij de coronacrisis nu ook van online afhankelijk zijn en die zich nu online aan het oriënteren zijn.
Social media
De coronacrisis zorgt voor een stijging in het gebruik van social media. Zorg daarom dat je extra zichtbaar bent op je social media kanalen. Plaats relevante content, deel foto’s en video’s van je producten en maak filmpjes voor in je stories. Zorg ervoor dat je hierbij niet alleen maar bezig bent met het verkopen van je producten, maar zoek ook juist de interactie op door middel van creatieve content of ludieke acties die wellicht niet direct iets met de verkoop van je producten te maken hebben.
Mogelijke ideeën:
- Vraag je klanten foto’s te maken van hun favoriete outfit/product van jouw webshop en deze te plaatsen met een vermelding. Deze content kun jij ook weer gebruiken op je eigen kanalen.
- Maak van bovengenoemde een winactie en verloot onder alle vermeldingen een cadeaubon. Of geef bijvoorbeeld een kortingscode aan iedereen die een foto deelt.
- Geef tips voor thuiswerken, thuisactiviteiten, DIY’s, knutseltips voor kinderen, selfcare tips, etc. Neem bijvoorbeeld het Instagram account @blijfinuwkot, dit account heeft dankzij de coronacrisis in enkele dagen bijna 25.000 volgers weten te verkrijgen.
- Steun andere online shops (in de buurt) door hen te tippen aan je volgers. Deel een bericht waarin je verschillende ondernemers uit de buurt tagged. Grote kans dat zij jou ook weer taggen en jij dus extra (gratis) zichtbaarheid krijgt.
- Maak templates, die je klanten kunnen invullen en waarin ze jou weer taggen (soort interactief spelletje). Dille & Kamille doet dit bijvoorbeeld door middel van de thuisblijf bingo.
Marktplaatsen
Word je webshop nog niet zo goed gevonden in Google? Overweeg verkoop via marktplaatsen zoals Bol.com en Amazon. Deze kanalen hebben een groot bereik waardoor je producten direct zichtbaar zijn onder een brede doelgroep.
E-mail marketing
Ga je klant niet ineens spammen met heel veel e-mails. Wat je wel kunt doen is je klant een aangepaste email sturen na het doen van een bestelling met hierin FAQ’s rondom bestelling, levering en retourneren m.b.t. corona. Ook kun je na bestelling een kortingscode sturen voor een volgende bestelling.
Kortom zorg dat je online zichtbaar bent en leg de focus hierbij op interactie en service in plaats van verkoop. Heb je na bovenstaande tips en ideeën nog vragen? Of heb je hulp nodig bij het creatief inzetten van je social media kanalen. Neem dan contact op met een van onze online marketing specialisten.