Verstuur jij ook geregeld je bestellingen in (te grote) dozen? 3M biedt met zijn nieuwste product misschien wel een oplossing. En laat hiermee meteen zien wat de waarde is van je klant centraal stellen in je ontwikkelprocessen.
Als je een onderneming hebt in e-commerce zal je het vast herkennen: je klant heeft (eindelijk) iets besteld en jij moet dit versturen. Eerst zoek je de juiste formaat doos en bubbeltjesplastic om de bestelling te beschermen. Dan de bestelling in de doos doen, doos dichtvouwen en extra intapen. En dan is het pakketje zo groot geworden dat deze niet meer door de brievenbus past. En jij (of je klant) dus extra verzendkosten moet betalen. Niet echt goed voor retentie en onkosten.
Met miljoenen pakketjes per jaar zijn bedrijven als Amazon en Bol.com al jaren bezig om dozen en verpakking processen te verbeteren. Maar de echte innovatieslag is hier nog niet gelukt.
3M wilde dit anders doen. Met een uitgebreid klanten- en marktonderzoek brachten ze het inpak-proces in kaart. Het team kwam tot de conclusie dat bedrijven zo gewend waren aan het gebruiken van dozen en tape, dat ze het inpakken niet eens als een probleem zagen. Maar het eigenlijk helemaal niet efficiënt is, zeker voor kleine bestellingen. Dit zijn bijna 60% van alle bestellingen volgens 3M.
Door de inzichten uit het onderzoek te combineren met de materiaalkennis die 3M heeft, kwamen ze tot deze innovatie: een verpakkingsmateriaal op rol wat bestaat uit een laag die aan zichzelf kleeft, een beschermende laag (zoals bubbeltjesplastic) en een waterdichte buitenlaag.
Bron: 3M
Natuurlijk liggen er ook nog veel kansen: het plastic is niet zo milieuvriendelijk als kartonnen dozen en er is nog weinig ruimte om je eigen merk te laten zien. Maar als ze in hun ontwikkelprocessen de eindgebruiker net zo centraal stellen als bij dit proces, ben ik ervan overtuigd dat ze ook daar goede oplossingen voor bedenken.
Wil jij ook met echt waardevolle oplossingen komen voor je klanten, gebruikers of medewerkers? Vraag een van onze strategen om hulp