Wat betekent structured data voor SEO en waarom is het belangrijk? Dat vertellen we je in deze blog.
Structured data, rich snippets en schema.org. Als je je hebt verdiept in SEO zijn dit wellicht termen waar je wel eens van gehoord hebt. Ze hebben alle drie met elkaar te maken en zorgen ervoor dat je zoekresultaten relevanter worden, wat weer kan zorgen voor meer klikken naar je website. Maar wat is structured data dan precies en waarom is het belangrijk voor SEO? Dat gaan we je vertellen in deze blog!
Wat betekent structured data?
Structured data betekent precies wat het woord al zegt: geordende data. In het geval van SEO gaat structured data om het ordenen van data voor de zoekmachines, zodat zij de informatie die ze tegenkomen op een webpagina beter kunnen interpreteren.
Wanneer een zoekmachine de content op een website crawlt, bekijkt hij de HTML code van de website. Hieruit haalt de zoekmachine belangrijke informatie over de webpagina. Bijvoorbeeld de tekst die op de website staat, wat de titel van de pagina is en wat de meta description is.
Met structured data voeg je een speciale markering toe aan de HTML code van een webpagina, waarmee je de zoekmachine extra informatie verstrekt over wat er op de pagina staat.
De extra informatie die je zoekmachines geeft door middel van structured data helpt de zoekmachine om relevantere en uitgebreidere zoekresultaten weer te geven voor die pagina.
Met structured data vertel je zoekmachines:
- Waar specifieke content op je website staat
- Wat specifieke stukjes content op je website betekenen
- en hoe de zoekmachine deze informatie kan weergeven in de zoekresultaten
Deze informatie kan de zoekmachine gebruiken om rich snippets creëren. Rich snippets zijn zoekresultaten die meer informatie bieden dan een algemeen zoekresultaat. Bijvoorbeeld een zoekresultaat met daarin een afbeelding, prijs van een product of een review. Deze extra informatie maakt het zoekresultaat aantrekkelijker, geeft de zoeker extra informatie en kan hem of haar overtuigen om door te klikken naar jouw website.
Structured data helpt zowel de zoekmachine als de bezoeker om jouw content beter te begrijpen. Een win-winsituatie!
Voorbeelden van rich snippets
Cursussen
Onze klant Edubookers biedt cursussen aan. Wanneer iemand op zoek is naar een bepaalde cursus is het ontzettend handig als ze direct in het zoekresultaat kunnen zien waar de trainingen worden aangeboden en wanneer. Dit kun je doen door de cursusinformatie te markeren met structured data. De zoeker kan nu in het zoekresultaat direct zien wanneer de volgende trainingen zijn en op welke locatie deze plaatsvinden.
Reviews
Ook reviews kunnen worden gemarkeerd met structured data. Deze reviews kunnen worden weergegeven in de zoekresultaten door middel van sterretjes of een stukje van de review in het zoekresultaat. Een goede beoordeling kan de zoeker overtuigen om door te klikken.
Recepten
Recepten zijn een ander voorbeeld van content die vaak worden opgemaakt met structured data. Door middel van structured data kun je bijvoorbeeld aangeven hoeveel calorieën het recept bevat, wat de bereidingstijd is en welke foto er bij het zoekresultaat getoond mag worden. Een zoekresultaat van een recept met een mooie foto erbij is altijd aantrekkelijker dan een recept zonder foto.
Hoe richt je structured data in?
Er zijn ontzettend veel verschillende soorten structured data die je kunt inrichten. Naast bovenstaande voorbeelden kun je bijvoorbeeld ook nog structured data inrichten voor producten (om bijvoorbeeld een prijs weer te geven in het zoekresultaat), lokale bedrijven en restaurants. Voor een compleet overzicht kun je het beste kijken op schema.org.
Op schema.org kun je alle structured data markeringen vinden die ondersteund worden door zoekmachines. Zoek het stukje code dat je nodig hebt op en implementeer de code op je website.
Geen verstand van code? Dan kun je de code het beste laten implementeren door een webdeveloper. Mocht je hier hulp bij nodig hebben, dan kun je altijd contact met ons opnemen. Wij helpen graag!
Tenslotte garandeert het instellen van structured data helaas niet dat Google altijd een rich snippet toont. Google beslist wanneer ze deze interessant of relevant genoeg vinden om te tonen. Het enige dat je kunt doen is structured data correct instellen en hopen dat er een rich snippet getoond wordt. Maar structured data inrichten en de kans hebben dat er een rich snippet wordt getoond is altijd beter dan het helemaal niet inrichten!