Dat het belangrijk is om als organisatie online aanwezig te zijn is duidelijk, maar hoe pak je het dan aan? Op basis van onze ervaring in de e-commerce hebben we 5 stappen naar een succesvolle e-commerce strategie gedefinieerd.
Enkele weken geleden gaven Senior Business Innovator Michel Lieffering en Senior Strateeg Fabienne van Leiden een webinar over hoe je een succesvolle e-commerce strategie inricht.
In dit webinar maakte zij duidelijk dat het inrichten van een e-commerce strategie niet zonder slag of stoot gaat. E-commerce lijkt een heel simpel businessmodel, maar het is ook een model dat veel risico’s met zich meebrengt. Binnen e-commerce is namelijk alles transparant en vergelijkbaar, waardoor ondernemers vaak in de verleiding komen om alleen nog maar op de prijs te concurreren. En zoals het Pieter Zwart (Coolblue) het eerder verwoorde ‘concurreren op prijs is een race to the bottom’.
Stap 1. Waar voeg jij waarde toe?
Het is essentieel om als organisatie duidelijk te maken waarom en hoe je waardevol bent, voor zowel klanten als leverancier. Ga voor jezelf na op welke manier online aanwezig zijn voor jouw organisatie de meeste waarde toevoegt, en andersom. Hoe zorgt jouw online aanwezigheid voor de meeste toegevoegde waarde voor de klant? Om dit in kaart te brengen is het belangrijk om te kijken naar je omgeving; de branche, je doelgroep, trends en marktontwikkelingen.
Stap 2. Verkoop een behoefte
Verkoop geen producten, maar ga op zoek naar de behoefte achter deze aankoop en onderzoek of je de consument hierin ook kan voorzien. Zo spelen bouwmarkten hier steeds slimmer op in. De consument wil eigenlijk geen boormachine, maar een gat in de muur (huren van de boormachine) of eigenlijk zelfs het opgehangen plankje (instructies of complete klusservice aanbieden).
Stap 3. Zorg dat je organisatie er klaar voor is
Met een webshop begint het werk eigenlijk pas. Online aanwezig zijn brengt namelijk ook nieuwe activiteiten met zich mee. Is jouw bedrijf klaar voor de klantenservice, datastromen, hoge advertising kosten of een toename in retourneringen? En is je product informatie wel op orde, of staat dit nog verspreid over verschillende excelletjes? Niet voor niets behandelen we een e-commerce strategie alsof we een 2e zaak openen. En is het naast je webshop ook belangrijk om je organisatie vorm te geven.
Stap 4. Zorg voor een optimale klantreis
Vaak wordt de uitvoering van een online strategie gestart met het bouwen van een webshop waarin software en techniek centraal staan. Maar de klant converteert uiteindelijk aan de voorkant. En is het dus eigenlijk veel logischer om met deze voorkant te beginnen. Wat wil de klant en hoe zien zijn stappen eruit? Als je dit in kaart hebt, kun je de techniek daar omheen gaan bouwen. Om zo een optimale klantreis en dus conversie te creëren.
Stap 5. Durf te kiezen
Een webshop is namelijk niet de enige mogelijkheid om online aanwezig te zijn. Wat is het doel van je webshop? Meer omzet, meer naamsbekendheid, meer traffic naar je winkel of een betere klantenservice? Zijn deze doelen te behalen in een webshop? Of is een marketing campagne, een website, of zijn marktplaatsen niet net zo effectief? Is een webshop wel het juiste middel om dit doel te bereiken?
Heb je na bovenstaande tips nog vragen? Of heb je hulp nodig bij het betreden van de online winkelstraat? Neem dan contact op met een van onze specialisten.
Foto van Igor Miske van Unsplash