Aan het eind van ieder jaar speelt diezelfde vraag weer. Wat zijn de socialmedia-trends voor het volgende jaar? En welke mogelijkheden biedt dat voor mijn organisatie? In deze blog geven wij antwoord op wat de socialmedia-trends voor 2021 zijn. Naar alle verwachtingen zal komend jaar de focus minder komen te liggen op nieuwe features, deze focus zal juist liggen op de maatschappelijke ontwikkelingen rond social media.
Social media staat der discussie
Nooit eerder is er zoveel discussie ontstaan over social media. Eerder werd er wel kritiek geuit over bijvoorbeeld privacy, maar nog, nooit was dit onderwerp constant zo actueel. Dit hoeft niet per se bedreigend te zijn voor communicatie- of marketingspecialisten, maar zij moeten hier wel goed over na denken. Zorg dat de intentie goed is. In 2020 ging het niet zo zeer over technische innovatie, maar juist over de gebruikers. Ondanks de tientallen nieuwe features per week zijn dit niet echt doorslaggevende innovaties. Deze features bevatten vooral relatief kleine aanpassingen die in de lijn van de verwachting liggen of zijn gekopieerd van andere kanalen.
De macht verschuift naar de gebruiker
De discussie over privacy op social media is zeker niet nieuw. Wat wel nieuw is, is dat we kunnen concluderen dat we nu op een belangrijk omslagpunt zitten. Onder druk verschuift de controle over data en privacy op social media namelijk steeds meer naar de gebruiker. De socialmedia-giganten moeten hun beleid steeds meer aanscherpen, er wordt beter dan ooit op gelet. Zo nu en dan hebben we ze dan ook door het stof zien gaan wat er wel voor gezorgd heeft dat er definitief vereiste aanpassingen in het beleid worden gemaakt. Sjef Kerkhofs zegt hierover dat het ownership over persoonlijke data de spil in het web is waar deze discussie over gaat. De macht daarover gaat onherroepelijk terugkomen bij de gebruiker. En dat we momenteel de definitieve doorbraak van de Human Agency doormaken.
Volgende stap in de Maturity Cycle
De gebruiker heeft dus invloed op eigen privacy. De afweging zal zijn of het gratis gebruiken van verschillende socialmedia-platformen het voldoende waard is om de persoonlijke privacy op te geven. Is het antwoord hierop ja, dan zal voor iedereen helder zijn wat er met deze data gebeurt. Het is dus een bewuste keuze. Maar, wat nu als gebruikers niet bereid zijn hun privacy op te geven voor het gratis gebruik van een platform? Dan kan dat best eens de doorbraak van betaalde sociale netwerken zijn. Dit zou zeker een logische vervolg stap zijn in de Maturity Cycle, de eerste voortekenen zijn al zichtbaar. Kijk bijvoorbeeld naar de vergrote nadruk die YouTube op haar betaalde YouTube Premium legt.
Behalve de toenemende druk vanuit de gebruikers zelf komt er ook steeds meer controle en regulering vanuit de overheden en andere belangenorganisaties. Deze regulering zal in 2021 nog verder worden opgebouwd.
De verhoudingen op de schop tussen het Westen en Azië
De maatschappelijke ontwikkeling gaat dus een grote rol spelen, echter is dit niet de enige ontwikkeling in 2021. Zo is de verhouding tussen het Westen en Azië interessant om te volgen. Het Aziatische TikTok is al veel in opspraak gekomen in Amerika. Ondanks de weerstand vanuit de VS is TikTok nog steeds ongekend populair en het is de vraag wat voor impact dit zal hebben.
Content marketing zit in de lift
Voorgaande jaren is er een enorme boost aan betaalde advertenties op Social geweest. In 2020 is er al een omslag te zien naar kwalitatieve content die meer gericht is op menselijke interactie en relevantie. Meer nog dan de focus op pure commercie. Volgend jaar zal deze trend dan ook zeker verder groeien en dan voornamelijk op het gebied van de gelijkheidsdiscussie. Deloitte heeft dit bevestigd in haar nieuwe Global Marketing Trend Report. Influencers zullen hier ook een grote rol in spelen. Ondanks dat influencers nu ook onder de mediawet vallen zullen zij nog steeds worden ingezet om een meer gerichte vorm van advertenties te creëren. Influencers hebben nu eenmaal duidelijk in beeld wat hun doelpubliek is.
Bedrijven bekijken kritisch naar het doel van social media kanalen
Steeds meer bedrijven gaan na wat nu het precieze doel is waarom zij werken met een specifiek social media kanaal. Wordt het ingezet voor Communicatie, Commercie, PR of juist Brand Awareness? Je ziet dat social media steeds meer als communicatiekanaal wordt ingezet, meer dan de inzet voor commercie. De ethiek en het maatschappelijk belang speelt een steeds grotere rol. Dit is ook terug te zien in de samenwerkingen die worden aangegaan. De grootste uitdaging hierin zit hem erin dat het oprecht overkomt. De intentie van de bedrijven zijn meestal goed alleen dit moet ook zo overkomen op de doelgroep.
Wil jij je nog beter voorbereiden op volgend jaar? Klik dan op de button en neem contact op met een van onze strategen om te kijken wat zij voor jouw organisatie kunnen betekenen.