Grote kans dat je het wel eens voorbij hebt zien komt, een zoekwoorden onderzoek. Maar wat is dat nou eigenlijk, en waarom is het zo belangrijk? Onze SEO specialisten leggen het je uit!
Als je ooit een gesprek met een SEO-specialist hebt gevoerd is de kans groot dat je het woord “zoekwoorden onderzoek” voorbij hebt horen komen. Een zoekwoorden onderzoek staat namelijk aan de basis van een SEO strategie. Ook voor het inzetten van search engine advertising is een zoekwoorden onderzoek van belang. Voordat je advertenties gaat inzetten moet je namelijk wel weten op welke zoekwoorden je je advertenties gaat richten.
In dit artikel focussen we op het belang van een zoekwoorden onderzoek voor een SEO traject.
De pijlers van SEO
Je organische vindbaarheid verbeteren doe je door middel van SEO. Search engine optimization of zoekmachineoptimalisatie in het Nederlands. SEO is een verzameling van technieken die erop gericht zijn om je website te optimaliseren voor een goede vindbaarheid in de zoekmachines.
In een goede SEO strategie worden de drie verschillende pijlers van SEO meegenomen. De technische kant van de website moet in orde zijn, zodat niets de indexatie van de website in Google in de weg staat en de bezoeker een prettige gebruikerservaring heeft. Daarnaast dient de website kwalitatief goede content te bevatten die SEO vriendelijk is. Ook is een krachtig linkprofiel van belang.
Een zoekwoorden onderzoek wordt uitgevoerd om de content van je website zo in te richten dat je optimaal vindbaar bent voor de zoekmachines. Daarnaast is goede content natuurlijk ook cruciaal voor een goede gebruikerservaring. Door middel van een zoekwoorden onderzoek bepaal je welke zoektermen relevant zijn om te gebruiken op jouw website en op basis daarvan pas je de content op de website aan. Onder content valt onder andere tekst op de website, maar content is meer dan dat. De definitie van online content is “informatie die je online met elkaar kunt delen”. Dat kan dus tekst zijn, maar ook video’s, geluidsfragmenten en foto’s.
Als mensen online op zoek zijn naar informatie, een product of dienst zoeken ze meestal via een zoekmachine. Wanneer jij wilt dat jouw website gevonden wordt als mensen zoeken naar de producten of diensten die jij aanbiedt, moet je weten waar mensen naar zoeken. Dat doe je met een zoekwoorden onderzoek.
Vaak komen uit een zoekwoorden onderzoek hele verrassende resultaten. Je gebruikt als specialist op een onderwerp vaak bepaalde woorden en vakjargon, maar als je gaat kijken hoe een consument naar hetzelfde onderwerp zoekt, krijg je soms hele andere resultaten. Juist om die reden is een zoekwoorden onderzoek belangrijk.
Een voorbeeld: Je verkoopt hoesjes voor telefoons en koopt deze hoesjes in het buitenland in. In de communicatie met de leverancier heb je het altijd over ‘iPhone cases” en ook de productnamen van de hoesjes die je verkoopt bevatten het woord “iPhone case”. Je besluit daarom om ook op je website deze benamingen te hanteren. Voor jou is “iPhone case” een duidelijke benaming, maar is dat ook voor de consument zo?
Om dit te checken gaan we kijken hoe vaak er per maand gezocht wordt op het woord “iPhone cases” en op het woord “iPhone hoesjes”. In de tabel hieronder zie je dat er per maand 4x zo vaak gezocht wordt op “iPhone hoesjes”. Wil je in Nederland goed gevonden op telefoonhoesjes voor iPhones, dan is “iPhone cases” waarschijnlijk niet het juiste woord om te gebruiken.
In een zoekwoorden onderzoek check je voor alle belangrijke categorieën en onderwerpen op jouw website wat de juiste zoektermen zijn om te gebruiken. Op die manier zorg je ervoor dat de content op je website geoptimaliseerd is voor de termen die mensen gebruiken.
Hoe ga je aan de slag met een zoekwoorden onderzoek?
Je eigen website
Een zoekwoorden onderzoek begint meestal bij je eigen website en de producten en diensten die je aanbiedt. Open een lege excel sheet en schrijf alle woorden die gerelateerd zijn aan de producten of diensten die jij aanbiedt op. Als je al een website hebt staan daar vaak al een heleboel relevante woorden op.
Neem bijvoorbeeld een online kledingwinkel. Belangrijke zoekwoorden zijn dan algemene categorieën, zoals dameskleding, herenkleding, damesschoenen, jurken, broeken etc. Maar ook merken die je verkoopt en een combinatie van beiden. Bijvoorbeeld sneakers, Nike sneakers, Nike dames sneakers en witte Nike dames sneakers. Dit schrijf je allemaal op in je excel sheet.
Je concurrenten
Het is ook altijd goed om te kijken naar je concurrenten en dan met name naar concurrenten die hoger ranken dan jij in de zoekresultaten. Welke zoekwoorden gebruiken zij op hun website? En zitten hier woorden tussen waar jij nog niet aan gedacht hebt?
Suggesties
Als je aan de hand van je eigen website en die van je concurrenten een lijst met zoekwoorden hebt opgebouwd kun je aan de hand van suggesties kijken of er nog belangrijke woorden zijn die je bent vergeten. Hier zijn verschillende methoden voor:
- Typ een zoekwoord in in Google. Scroll daarna helemaal naar beneden op de pagina en bekijk de gerelateerde zoekopdrachten. Hier krijg je een lijst met andere zoekopdrachten die door mensen zijn gedaan.
- Maak je gebruik van Google AdWords? Gebruik dan de zoekwoordplanner van AdWords. Hier kun je zoekwoorden invoeren en de planner geeft je vervolgens suggesties van woorden die hieraan gerelateerd zijn.
- Gebruik je geen Google AdWords? Dan kun je tools zoals ubersuggest gebruiken om gerelateerde zoekwoorden te vinden.
Aan de hand van deze suggesties breid je je lijst met zoekwoorden verder uit. Daarna kun je met bijvoorbeeld de Google AdWords zoekwoordplanner (ubersuggest kan ook, maar dit is iets omslachtiger) gaan kijken hoe vaak er op deze woorden gezocht wordt: het zoekvolume per maand.
Aan de hand van deze zoekvolumes kun je bepalen wat de meest relevante zoekwoorden zijn om te gebruiken op je website.
Wil je meteen aan de slag met het maken van een zoekwoorden onderzoek? Download dan ons gratis stappenplan voor het uitvoeren van een zoekwoorden onderzoek. Hierin krijg je stap voor stap uitgelegd hoe je de juiste zoekwoorden bepaald.