Kritische Succes Factoren (KSF) worden vaak verward met Kritieke Prestatie Indicatoren (KPI). In dit artikel helpen we deze verwarring de wereld uit.
Kritische Succes Factoren worden vaak verward met Kritieke Prestatie Indicatoren, oftewel KPI’s. Dit is jammer, want de betekenis is heel anders. Daarnaast worden de twee termen vaak verkeerd geschreven. Zo krijgen wij vaak Kritische Prestatie Indicatoren of Kritieke Succes Factoren onder onze ogen. Deze termen zijn allebei fout! Om deze hardnekkige misverstanden de wereld uit te helpen schreven we deze blog. In dit artikel de definities en verschillen tussen KSF’s en KPI’s.
Wat zijn kritische succes factoren?
Kritische Succes Factoren, afgekort KSF’s zijn de elementen die een bedrijf nodig heeft om te kunnen slagen. Het is een cruciaal onderdeel van de strategie van een bedrijf. De Engelse term is “Critical Success Factors”. KSF’s zouden altijd dicht bij de missie en strategische doelstellingen van een bedrijf moeten staan. Het focust zich namelijk op de meest belangrijke gebieden.
Op basis van bovenstaande beschrijving hanteren we onderstaande definitie. Het woord “paar” wil zeggen dat het aantal Kritische Succes Factoren beperkt zou moeten zijn.
De paar elementen die nodig zijn om succesvol te kunnen zijn als onderneming.
Laten we beginnen met de overeenkomst: Kritische Succes Factoren en Kritieke Prestatie Indicatoren zijn beiden instrumenten die belangrijk zijn voor de strategie van een bedrijf.
Een KPI is een instrument om doelstellingen te kunnen meten en monitoren. Iedere doelstelling zou één of meerdere KPI’s moeten hebben om te kunnen bijhouden of die doelstelling gehaald gaat worden, of dat bijsturing noodzakelijk is. Om deze reden hebben KPI’s vaak een meer operationeel karakter dan Kritische Succes Factoren. Zo kunnen KPI’s eenvoudiger beïnvloed worden door mensen op de werkvloer. KSF’s kunnen minder concreet geformuleerd zijn dan KPI’s. Zo hoeven KSF’s niet SMART geformuleerd te zijn. Benieuwd naar voorbeelden van KPI’s? Of wil je lezen hoe je tot goede KPI’s kan komen? Lees ons artikel: KPI’s bepalen voor de organisatie.
Waar komt de verwarring vandaan?
Als KPI’s zoveel afwijken van KSF’s, waar komt dan de verwarring vandaan vraag je je misschien af. Wij denken dat de verwarring zit in de vertaling van het Engels naar Nederlands.
In het Engels wijken de termen namelijk veel meer af. KPI’s zijn bijvoorbeeld Key Performance Indicators. Daar staat tegenover: Critical Succes Factors, oftewel CSF. Hier kunnen dus geen misverstanden ontstaan. Deze beginnen namelijk pas bij het vertalen naar het Nederlands. Want “key” betekent in het Nederlands “belangrijke” of “belangrijkste”. Key Performance Indicators zou dus vertaald kunnen worden naar Belangrijke Prestatie Indicatoren. Maar in plaats daarvan is de term vertaald naar Kritieke Prestatie Indicatoren.
Critical Succes Factors zijn daarentegen wel letterlijk vertaald naar Kritische Succes Factoren. Misschien is het zelfs TE letterlijk vertaald. Het is een juiste vertaling, maar het woord kritisch heeft in Nederland ook een heel andere betekenis, die veel gangbaarder is. Namelijk: “geneigd zijn om kritiek te leveren”.
Het woord kritisch in Kritische Succes Factoren gaat meer om de andere betekenis: “op het punt om van de ene toestand over te gaan in de andere”. Om de verwarring compleet te maken kun je zowel kritiek als kritisch vertalen naar het Engelse woord “critical”. De verwarring had dus nooit bestaan wanneer beide termen juist werden vertaald.
Voorbeeld kritische succes factoren
Om een goede Kritische Succes Factor te bepalen moet je jezelf het volgende afvragen: wat is datgene wat mijn bedrijf goed moet doen om succesvol te zijn? Een bedrijf zou altijd maar een paar KSF’s moeten hebben. Dat is dus ook een groot verschil met KPI’s, waar een organisatie er veel meer van kan hebben om de verschillende doelstellingen te kunnen realiseren.
Voorbeeld Bijenkorf
Als voorbeeld gebruiken we de Bijenkorf. Omdat KSF’s altijd dichtbij de missie en strategische doelstellingen van het bedrijf staan, beginnen we met de missie van de Bijenkorf. Hun website vertelt ons het volgende:
De Bijenkorf is hét toonaangevende warenhuis dat met passie voor de klant ieder bezoek tot een belevenis maakt.
Uit deze missie zal Bijenkorf verschillende strategische doelstellingen hebben bepaald. Een daarvan zal ongetwijfeld te maken hebben met klanttevredenheid en hun personeel, aangezien er wordt geschreven “met passie voor de klant”. Dit suggereert namelijk dat ze een hoge klanttevredenheid willen bereiken met hun personeel. Laten we voor dit voorbeeld aannemen dat dit een strategische doelstelling is van de Bijenkorf.
Een Kritische Succes Factor die hoort bij deze doelstelling zou dan kunnen zijn: Het aannemen, behouden en trainen van klantgericht personeel.
Wij hopen dat dit artikel alle verwarring uit de wereld heeft geholpen. Heb je toch nog vragen, of zijn er nog steeds onduidelijkheden rondom dit onderwerp? Neem dan contact met ons op!