Vanaf deze week is na 1,5 jaar het corona advies van ‘werk zoveel mogelijk thuis’ naar ’thuiswerken als het kan, op het werk wanneer het nodig is’ gegaan. Een vrij verwarrend advies en daardoor laat het veel ruimte voor eigen interpretatie. En dit zal dus voor elk bedrijf iets anders gaan betekenen. Maar hoe dan ook: we gaan weer meer naar kantoor! Hoe gaat jouw organisatie daar mee om? Waar moeten we rekening mee houden in het nieuwe werken? En hoe pakken wij, als BZTRS, het aan? We leggen het uit in deze blog.
Fulltime naar kantoor?
Na 1,5 jaar is een ding duidelijk, wat eerst voor velen als een last werd ervaren, het thuiswerken is inmiddels een significant onderdeel geworden van onze bedrijfscultuur. Neemt niet weg dat ik het ook heel fijn vindt om, soms, op kantoor te zijn. Om met collega’s te sparren, klantprojecten te bespreken, elkaar te inspireren en natuurlijk ook voor het persoonlijke gesprek bij het koffiezetapparaat (welke gelukkig recent gerepareerd is bij ons!).
Ondertussen hebben we bij BZTRS, tijdens de crisis, 2 kantoren samengevoegd, waardoor het kantoor in Eindhoven flink voller is geworden en onze collega’s uit Weert daardoor extra reistijd hebben gekregen. Allemaal fulltime naar kantoor heeft dus bij bijna niemand meer de voorkeur. Dit blijkt ook uit een inventarisatie die we vorig jaar al hebben gedaan in al onze teams.
Welk werk doe je waar?
Daar gaat het eigenlijk om en dat is voor iedereen verschillend. Ik vind het zelf heel fijn om in een creatieve en open ruimte te werken waar best wel wat rumoer mag zijn. Maar na 1.5 jaar thuis raak ook ik sneller overprikkeld en werk ik een strategisch verslag toch liever thuis uit. Dit kan voor mijn collega met een druk gezinsleven natuurlijk weer helemaal anders zijn. Tevens kun je, je ook afvragen of het nog zin heeft om in de vroege ochtend al in de file te staan. Misschien eerst de dag aftrappen thuis je mail bijwerken en een digitale dagstart met het team, om vervolgens op lege snelwegen naar kantoor te komen. Inhoudelijk overleg kun je dan weer beter op kantoor doen. En waar voor sommige de reistijd een last is, zorgt het kantoorleven natuurlijk ook voor wat meer ritme in je dagelijks leven, en de terugrit dient als een manier om je hoofd te legen op de terugweg (zo loopt onze collega Niels bijvoorbeeld elke dag voor en na een thuiswerkdag een rondje.)
Samenwerken met klanten
Vooropgesteld doen we zo veel mogelijk met klanten in een offline setting. Overleg, strategische sessies en presentaties gaan toch echt een stuk beter als je met elkaar in één ruimte zit en je leert elkaar zo ook een stuk beter kennen! Maar, zo hebben we ook geleerd, een tussentijdse update of een sessie waarbij we flink wat details moeten doorspreken (requirements of wireframes van een nieuwe applicatie bijvoorbeeld) gaan ook prima digitaal! Deze geven misschien juist nog de extra focus die we nodig hebben voor deze zware kost. Daarnaast besparen we onszelf en onze klanten de reistijd en bijbehorende kosten!
Hybride werken
Het is daarom niet meer dan logisch dat we bij BZTRS overstappen op hybride werken: gedeeltelijk thuis en gedeeltelijk op kantoor. Waar het per team (en dus werkzaamheden) verschillend is wat de ratio thuis:kantoor is. Dit betekent dat we ook steeds meer hybride meetings hebben: waarbij een deel samen op kantoor zit en een paar mensen inbellen via een videocall. Dit laatste geeft nog de nodige uitdagingen, want de digitale collega heeft toch altijd een nadeel t.o.v. de collega’s in de ruimte. Hoe zorg je, met de juiste materialen, voor een overleg waarbij iedereen een gelijke bijdrage kan leveren aan het overleg. Daarnaast zijn er bij hybride werken nog een paar andere zaken waar je rekening mee moet houden:
- Duidelijke afspraken wie wanneer op kantoor is. Zorg voor een voorspelbaar ritme.
- Een goede (thuis)werkplek, denk hier ook aan ergonomie.
- Contractaanpassingen
- Thuiswerkvergoeding
Wij zijn vorig jaar al begonnen met inventariseren en eerste afspraken op papier vast te leggen. Waardoor wij in ieder geval voorbereid zijn op de tijd die komen gaat, en vooral heel veel zin hebben om onze collega’s vaker te zien! Wil je eens met onze collega’s van HR hierover spreken hoe je dit ook voor jouw organisatie kan inrichten? Neem dan contact met ons op.
Ps; vergeet vooral niet het koffiezetapparaat voor te bereiden voor de plotselinge verhoogde verbruik 😉