We kopen met z’n allen steeds vaker via mobiel, handig! Dat dacht Instagram ook: zij introduceren Instagram Shopping!
We kopen met z’n allen steeds meer via onze mobiel. Even dat shirtje bestellen terwijl je in de wachtrij zit van de tandarts, een kortingscode zoeken voor dat paar schoenen waar je al zolang op aast. Het wordt steeds meer de realiteit. Ook via sociale media wordt wat afgekocht. De “link in bio”s en artikelnummers vliegen je om de horen. Maar wie neemt er nou nog de tijd om zoveel door te klikken? Wanneer iets niet met 1 klik binnen handbereik is, haakt men af. Maar dat is nu verleden tijd! Instagram introduceert namelijk Instagram Shopping. Nu ook in Nederland!
Wat is dat, dat Instagram Shopping
Misschien heb je het al eens voorbij zien komen op grote Amerikaanse accounts als Victoria’s Secret. Foto’s de naam en de prijs van het product in kwestie. Wanneer je hierop klikt ga je direct door naar de website waar je het shirtje, de bh of de schoenen meteen kan aanschaffen.
Instagram Shopping geeft je nu dus niet alleen meer de mogelijkheid om prachtige foto’s van je product te delen op het kanaal, maar om hier dus ook concreet geld mee te verdienen! En dat ziet er dus zo uit!
Nu vraag je je waarschijnlijk af: hoe werkt dat dan? Hoe stel ik dat Instagram Shopping in voor mijn account?
Nou. Ga er maar even voor zitten. Komt ie!
Als je wil goedgekeurd wil worden voor winkelen op Instagram moet je bedrijf aan een aantal eisen voldoen. Deze eisen kun je hier terugvinden. De belangrijkste eis is dat je bedrijfsprofiel gekoppeld moet zijn aan een Facebook-catalogus. Deze kun je maken en beheren in Bedrijfsmanager, via Shopify of BigCommerce, óf rechtstreeks vanaf je bedrijfspagina op Facebook.
Hierna wordt je account beoordeeld. Voldoe je aan de eisen? Dit kan proces kan al gauw enkele dagen duren. Is je account goedgekeurd? Dan krijg je een melding van Instagram en kun je je producten gaan taggen.
Hoe tag ik producten in Instagram Shopping
Hoera, je account is goedgekeurd! Nu kun je gaan taggen! Maar hoe doe je dat? Ik leg het je stap voor stap uit.
- Ga naar je profiel en tik op de melding “Aan de slag”. Zie je deze melding niet? Tik dan op het tandwieltje om naar instellingen te gaan.
- Tik op “Winkelen”.
- Tik op “Doorgaan”.
- Selecteer hier een productcatalogus om te koppelen aan je bedrijfsprofiel.
- Tik op “Klaar”.
Hierna kun je aan de slag.
- Selecteer de foto die je wil posten. Bewerk, beschrijf, doe er alles mee wat je normaal ook zou doen.
- Tik op de producten in de foto die je wil taggen.
- Geef de producten een naam en selecteer wanneer ze weergeven moeten worden in het zoekvak.
- Tik op “Klaar”, en delen maar!
Zo makkelijk zou het dus moeten zijn! Je kunt maximaal vijf producten per foto taggen, met een maximum van 20 wanneer je meerdere foto’s in één post deelt. Er is echter één ding wat opvallend is. Instagram Shopping is namelijk géén adverteermogelijkheid. Je kunt de tags enkel toevoegen aan je gratis, organische berichten. Instagram Shopping is zelf dus gratis (hoera!), maar zeker iets om rekening mee te houden.
Instagram Shopping is daarnaast ook toe te voegen aan al bestaande foto’s. Dus wanneer je zin hebt kun je tot in de oneindigheid terug om te taggen. Handig!