Je wil een nieuw kassasysteem integreren, je wil een nieuw dashboard voor andere inzichten opzetten, of je wil een wijziging in je pakket doorvoeren om aan een specifieke vraag te voldoen. Dat lijken aan het begin misschien makkelijke vraagstukken, maar al snel komen er veel afhankelijkheden, verschillende rollen en uitzonderingssituaties naar boven waar je ook rekening mee moet houden.
Voorkomen van een ondermaatste oplossing
Bij zo’n wijziging of implementatie moeten wij voorkomen dat wij jouw vraag nét iets anders interpreteren en vervolgens de verkeerde oplossing bouwen. Daarom is het belangrijk dat wij, als implementatiepartner, jouw vraag echt goed begrijpen zodat we goed kunnen meedenken over een passende oplossing en precies maken wat jullie écht nodig hebben.
Het is dus essentieel om jouw vraag en behoeftes goed uit te schrijven. Echter leidt dit vaak tot ellenlange Requirements Documenten, waar het overzicht snel zoek raakt. Hierdoor ontstaat tunnelvisie en wordt er enkel gedacht vanuit de systemen of huidige situatie. En de oplossing, waarmee je echt bent geholpen, niet besproken wordt. Om dit aan te pakken zijn wij op zoek gegaan naar andere manieren om jouw IT-vraag goed uit te schrijven. We hebben hiervoor een methode met ‘User Stories’ ontwikkeld.
User Stories wat is het en waarom is het zo handig?
User Stories zijn korte zinnen waarbij we opschrijven wat je precies nodig hebt, geredeneerd vanuit de toekomstige gebruikers van de systemen. In een User Story nemen we bewust nog niet mee hoe we iets oplossen. Hierdoor focussen we op de behoefte en waarom dat het nodig is, zodat we nog slimmere oplossingen kunnen bedenken dan deze die direct voor de hand liggen.
User Stories maken gebruik van het volgende format:
Als <<naam gebruiker>>
Wil ik <<wat wil je kunnen doen?>>
Zodat <<met welk resultaat?>>
De voordelen van User Stories
- Het is een format, dus alle requirements en vragen van je organisatie staan opgeschreven in dezelfde stijl
- Het is meteen duidelijk voor welke rol we dit doen, hierdoor verplaatsen experts en bouwers zich ook makkelijker in de situatie.
- Door uit te schrijven waarom je iets wil, denk je kritisch na over het gewenste effect. Welk probleem wil je opgelost hebben? Door weg te blijven bij enkel na te denken over de oplossing kunnen wij ook beter meedenken en een ander/beter voorstel doen.
- De User Stories zijn onafhankelijk van elkaar waardoor ze heel goed dienen als takenlijst die je kan prioriteren. Wat wil/moet je nú doen? Wat direct erna? En welke User Story kan je later oppakken?
De User Stories worden mede-uitgewerkt door onze strategische collega’s. Die vanuit een ‘begrijp’ rol heel scherp blijven op wat jij als organisatie echt nodig hebt. Op dit moment zijn wij de procesaanpak aan het standaardiseren waardoor je User Stories en onze strategen een stuk meer zult zien terugkomen in onze nieuwe trajecten.
Wil je zelf met User Stories aan de slag? Neem contact op met onze business consultants.