Elke webshop heeft er mee te maken; retouren. Het liefst wil je zo veel mogelijk verkopen, zonder dat er producten retour komen. Dit is niet alleen beter voor de omzet, maar geeft ook een hogere klanttevredenheid en is beter voor de wereld. Gemiddeld liggen de retourpercentages rond de 7%. Het retourpercentage van kleding komt zelfs in 34% van de gevallen terug (bron: E-commerce Aftersales, Multiscope). Best veel! Maar hoe reduceer je deze retouren nu? Lees de tips hieronder om daarachter te komen!
1 Communiceer je retourbeleid
Wanneer het retourbeleid goed is én gecommuniceerd wordt naar de klant, kan dit een reden zijn voor de klant om specifiek voor jouw webshop te kiezen. 84% van de consumenten zegt namelijk na een negatieve retour ervaring niet terug te keren naar een webshop (Bron: Klarna). Een goed retourbeleid zorgt dus voor herhaalaankopen van een klant. En dat heeft weer effect op je omzet. Je creëert dus een loyale klant.
2 Kostenverlaging
Gemiddeld kost een retour €19,51 waarvan de helft bestaat uit transportkosten (bron: Onderzoeksgroep retourenmanagement, Universiteit Bamberg). Door het aantal retouren dat je krijgt te verminderen, verlagen automatisch de kosten op dat gebied. De kosten van een retour hangen van een aantal factoren af, namelijk; het product, het retourbeleid, het proces en de afschrijfkosten op je retourproducten (kan je het product opnieuw verkopen?).
3 Verduurzaam je retourbeleid
Duurzaamheid wordt steeds belangrijker, ook binnen je retourbeleid. Sommige klanten kopen alleen nog online waarbij een duurzaam verzend- en retourbeleid geldt. Zo verduurzaam je het retourproces:
Gebruik een recyclebare verpakking
Een verpakking die je vaker dan één keer kunt gebruiken zorgt ervoor dat er minder materiaal gebruikt wordt waardoor je retourproces duurzamer wordt. Denk er bijvoorbeeld aan dat de verpakking waarin een pakket verstuurd wordt, ook de retourverpakking kan zijn. Dan is het belangrijk dat er bijvoorbeeld een plakstrip aanwezig is, zodat de ontvanger het pakket netjes terug kan sturen zonder hier zelf extra moeite voor hoeft te doen.
Producten een tweede leven geven
Wanneer een product geretourneerd wordt, is het goed om te kijken of het product opnieuw verkocht kan worden. Verwaarden noemen we dat. Er wordt dan gekeken wat voor soort product het is en in welke staat het product zich bevindt. Kan het product nog verkocht worden, als nieuw of als 2e hands, dan wordt het product niet vernietigd. Dit scheelt niet alleen in de kosten, maar misschien nog wel belangrijker, het scheelt ook afval en is daarom duurzamer dan alles direct te vernietigen.
Verminder je retouren
Heel simpel, niks is zo duurzaam als het verminderen van je retouren. Door minder producten retour gestuurd te krijgen, verduurzaam je automatisch het retourproces. Daarom zijn de tips uit deze blog extra belangrijk.
Hopelijk heeft deze blog over retouren je nieuwe inzichten gegeven waar je iets aan hebt! Heb je vragen? Neem dan gerust contact op dan kunnen we jouw retourproces altijd verder uitwerken onder het genot van een kopje koffie.