Bij BZTRS werken wij al jaren met de Business Intelligence oplossingen van Qlik om data inzichtelijk te maken. Soms is het lastig om de toegevoegde waarde van deze data-applicaties goed uit te leggen. Wat maakt zo’n dashboard anders dan de Excel exports uit systemen of de overzichten van Google Analytics? Dat leggen we in deze blogpost uit.
Er was een pandemie voor nodig, maar nu horen we het opeens overal: het slim inzetten en het analyseren van data middels Business Intelligence helpt ons land het coronavirus onder controle te krijgen. Wat maakt een data dashboard anders dan data uit Excel lijsten of Google Analytics? Wij leggen het eenvoudig uit met het corona dashboard als voorbeeld.
Overzicht
Misschien wel het grootste voordeel van een Business Intelligence dashboard: meerdere databronnen bij elkaar zetten in één overzicht. Niet meer 3 Excel bestanden naast elkaar, maar alle informatie in één duidelijk overzicht die realtime uit diverse databronnen gehaald wordt. Bij het corona dashboard combineert men bijvoorbeeld de data van de besmettingen en de ziekenhuisopnames, met daarbijde data van riool metingen en huisarts meldingen.
Voor jouw organisatie kan je bijvoorbeeld denken aan het combineren van je POS-data, webshop gegevens, klantenteller, HR-systeem, loyaliteitsprogramma, budgetten en website statistieken van Google Analytics. Als de koppelingen eenmaal goed geregeld zijn, heb je alle informatie op één plek in beeld. En niet onbelangrijk: iedereen kijkt naar dezelfde, actuele cijfers.
Visueel inzichtelijk en interactief
Misschien wel de grootste toegevoegde waarde van een goed dashboard: het is visueel, waardoor echt iedereen het kan begrijpen. Én deze visuals zijn interactief! Waardoor je ook veel makkelijker door je data over het corona-virus kan klikken. Terwijl je niet duizelig wordt van alle cijfertjes. Je hoeft nu geen 3 kolommen te sorteren om te zien of jouw regio of gemeente het goed doet met de besmettingen. Hetzelfde zou je ook kunnen doen, voor je organisatie. Filteren per postcodegebied, vierkante meter van je filiaal of fases in de sales funnel. Je neemt dus feitelijk veel meer data tot je dan als je een kolom leest. En zo houden we letterlijk het overzicht. Bovendien kom je er op die manier een stuk sneller achter waar het naar verhouding écht goed gaat, en waar een stuk minder.
Een alert functie
Net als bij de corona crisis heeft jouw onderneming waarschijnlijk ook signaalwaardes. Ook wel bekend als KPI’s. Naast omzet, zijn misschien ook signaalwaardes als bezoeken, retentie, reviews, of medewerkerstevredenheid belangrijk. Wel zo fijn als je deze makkelijk in de gaten kan houden. Wij kunnen behalve de signaalwaardes inbouwen in het dashboard, ook een alert-functie inrichten. Waardoor je zonder ernaar om te kijken een berichtje krijgt als het niet goed gaat met je gestelde doelstellingen.
Maar dan is het natuurlijk ook belangrijk dat je er direct wat mee doet. Acties en strategieën ontwikkelen is cruciaal om je dashboard een succes te laten zijn. En ook dat heeft het corona-dashboard ons geleerd: Er waren hele mooie signaalwaardes ingericht. Maar er lagen in eerste instantie nog geen plannen klaar als deze signaal plannen werden overschreden. Met o.a. een tweede golf tot gevolg.
Voorspellen
Voor de gevorderde data experts onder ons komt er na al deze voordelen nog een laatste stap: op basis van alle data voorspelmodellen inrichten. Het is namelijk zo dat deze systemen veel sneller dan de mens informatie kan verwerken en mogelijke scenario’s kan bepalen. Op basis van oude data, en een paar basisregels kan het systeem leren wat mogelijke ontwikkelingen zijn van bijvoorbeeld een ongrijpbaar virus.
Maar dit kan je ook gebruiken om te voorspellen wat bepaalde productgroepen gaan doen, wanneer je klanten het best kan verleiden tot een aankoop, of het voorspellen van prijsontwikkelingen. Dit is vrij geavanceerd, maar zeker voor grote organisaties een zeer waardevolle stap.
De vier voordelen
Wanneer je een goed BI-dashboard opstelt en volledig integreert ondervind je de volgende voordelen:
✓ Alle informatie op één plek en iedereen kijkt naar dezelfde cijfers
✓ Toegang tot veel meer data en inzichtelijk hoe de situatie daadwerkelijk is
✓ Alert op basis van KPI’s
✓ Data gebruiken om te voorspellen
Meer weten?
Denk je nu, ‘dit wil ik ook’? Neem contact op met een van onze experts om te kijken wat een BI-dashboard voor jouw organisatie kan betekenen.