In november heeft Spanjers voor Dier en Tuin gekozen voor RetailVista. Na een relatief kort implementatie traject zijn de winkels in Schaijk en Heesch succesvol gestart. RetailVista vervangt hierbij twee andere POS-applicaties.
Spanjers voor Dier en Tuin is van oudsher gevestigd in Schaijk. Enkele jaren geleden hebben zij een dierenspeciaalzaak in Heesch overgenomen. In beide winkels werden verschillende systemen gebruikt voor de automatisering. Met alle voor de hand liggende nadelen van dien; geen gecombineerd inzicht in omzet, wederzijdse voorraden niet bekend, geen interfiliaal mogelijkheden enz. “Werken met twee verschillende systemen is natuurlijk verre van ideaal” aldus ondernemer Peter Spanjers. “We hebben nog even overwogen om één van de twee applicaties in beide winkels te gaan gebruiken. Maar beide opties vielen om verschillende redenen af”.
Peter en Margreet Spanjers hebben een selectieprocedure opgestart voor een vervangende applicatie voor één of beide winkels. Daarbij zijn alle opties bekeken. De belangrijkste criteria daarbij waren:
- Bekendheid met de branche
- Backoffice cloud-based
- Back-up/uitval module voor POS
- Realtime integratie en monitoring van filialen
- Maximaal faciliteren van hun zelfstandig ondernemerschap op het gebied van: productinformatie, assortiment- en prijsbeleid, inkoopcondities leveranciers etc.
Met RetailVista heeft Spanjers retail-automatisering in huis waarmee ze op een efficiënte manier beide winkels realtime runnen en monitoren. Ze hebben continu inzicht in omzet, klanten en voorraad. Beide winkels hebben inzicht in en kunnen gebruik maken van elkaars voorraad. Bovendien hebben ze een heel laagdrempelig filiaal overschrijdend klantenspaarsysteem. Ze zijn geheel onafhankelijk van andere partijen in het beheer van productdata, leveranciers, inkoopcondities, verkoopprijzen en inrichting van het systeem. En kunnen geheel zelfstandig hun assortiment en prijsstelling invullen op basis van hun eigen specifieke inkoopcondities.
RetailVista is cloud based dus de backoffice is overal en voor iedereen beschikbaar. Vanzelfsprekend hebben de kassa’s een offlinemodus: indien de verbinding met de backoffice weg valt, gaan de kassa’s gewoon door. De medewerker zal daar nauwelijks iets van merken. Zodra de verbinding is hersteld, worden transacties geheel automatisch weer bijgewerkt.
Men heeft er voor gekozen om het moment van deze overstap te gebruiken om de historie van klanten en producten flink op te schonen. “We hebben even overwogen om de databases van de vorige applicaties te migreren naar RetailVista. Maar dat betekent ook dat je relatief veel onnodige ballast mee overneemt. Daarom hebben we een compleet nieuw artikel- en klantenbestand opgebouwd o.b.v. het bestaande bestand maar zonder inactieve items. Het is even wat werk, maar we hebben er veel profijt van”.
Wij zijn blij dat we de 15-jarige samenwerking met Spanjers voor Dier en Tuin kunnen continueren en wensen Peter, Margreet en hun medewerkers veel succes!