Hoe zorg je ervoor dat je overeind blijft als retailer in de huidige turbulente markt? Dit 4 stappenplan helpt je om een faillissement te voorkomen.
De ontwikkelingen binnen de retailbranche gaan snel. Veel retailers hebben moeite dit tempo bij te houden en gaan failliet. In deze blog gaan we in op wat je als retailer kunt doen om overeind te blijven binnen deze turbulente markt. We kijken naar de vier belangrijkste zaken waar je, volgens ons, als retailer aandacht aan moet besteden.
Dagelijks spreken wij ondernemers die worstelen met het behalen van omzet. Online marktplaatsen duiken op en men “moet iets met omnichannel”. Ook de webshop heeft aandacht nodig en er wordt gedacht aan optimalisatie, of misschien wel uitbesteding, van de logistiek. Veel ondernemers hebben het druk, erg druk, met zaken die tot enkele jaren geleden helemaal geen deel uitmaakten van de werkzaamheden van de retailer. Het overzicht raakt kwijt en prioriteiten stellen wordt lastig.
Wij stelden een 4 stappenplan op om jou te helpen weer overzicht te krijgen. Wat is belangrijk? En vooral: waarom is dat dan belangrijk?
1. Een goed begin is het halve werk: Je strategie
We hebben het allemaal geleerd op school: als je een onderneming gaat starten begin je met een plan waarin staat welke producten je aan gaat bieden en tegen welke prijs. Als je zo’n plan opstelt dan denk je na over welke producten goed zouden kunnen verkopen, ofwel: welke behoeften hebben jouw potentiële afnemers? Dat is voor veel retailers al een tijdje geleden, inmiddels hebben zij vele jaren ervaring opgedaan. Toch is het vandaag de dag, als nooit eerder, van groot belang om terug te gaan naar deze stap. Want dit is waar je je kunt onderscheiden!
Het onderscheidend vermogen van jouw organisatie maakt deze uniek. En dan hebben we het liever niet over de “laagste prijs”, want dat kost over het algemeen alleen maar marge. We hebben het dan over de vraag; waarom moet de consument bij jou zijn? Wat is het dat jouw organisatie biedt dat anderen niet bieden? Dat kan een uniek (of zelf geproduceerd) product zijn, maar ook een unieke service of medewerkers met unieke eigenschappen. Stap 1 is dus: ga onderzoeken wat jouw doelgroep graag wil (bedenk dit niet zelf, maar vráág) en baseer daarop jouw business model en unieke waardepropositie.
Zodra je strategie en waardepropositie glashelder zijn, is het van belang vindbaar te zijn en de bezoeker te laten converteren. Let er bij het (her)ontwikkelen van je website of webshop op dat er niet alleen nagedacht is over hoe mooi het eruit ziet, maar ook hoe bruikbaar hij is. Hoe is de menustructuur opgebouwd? Moet men niet te veel klikken voordat ze vinden wat ze zoeken? Staan de buttons op de juiste plaats en in welke kleur dan? Met andere woorden: een goede website voldoet aan meer dan alleen “er goed uit zien”.
Besef daarbij ook dat een website nooit af is. Deze moet continu gevoed blijven met nieuwe content en optimalisatie op het gebied van SEO (Search Engine Optimization) en, om het aantal conversies te laten stijgen; CRO (Conversion Rate Optimization). Dit kun je intern organiseren als je online marketeers aan boord hebt, of je kunt het uitbesteden aan experts. Het is namelijk echt een vak, iets wat je niet zomaar even doet. Let hierbij wel op de kwaliteit van deze marketeers; het niveau is namelijk behoorlijk verschillend. Zodra de website/shop staat kun je aan de slag met SEA (Search Engine Advertising), om hiermee nóg beter zichtbaar te worden.
2. Zorg voor correctie informatie
Heb je een webshop? Zorg er dan voor dat je je bezoekers de correcte productinformatie biedt. Zo bestelde ik ooit schoenen waar bij stond dat deze middels veters én rits te sluiten waren. Eenmaal ontvangen bleek de rits er enkel voor de sier op te zitten. Ik stuurde de schoenen retour, dat kostte de organisatie dus een order én verzendkosten. Komt zoiets nog eens voor? Dan kost het ze ook een klant. Dit onderstreept het belang van de juiste productinformatie.
Overigens helpt uitgebreide productinformatie ook bij het vindbaar maken van je webshop. Mits correct geplaatst, zorgen de termen in de teksten ervoor dat de consument vindt wat hij zoekt. Deze termen kunnen trouwens ook meegenomen worden bij SEA, zodat jouw producten ook via Google Shopping aangeboden kunnen worden. Zien hoe dit werkt? Ga eens naar Google en zoek op “wollen trui”, je ziet dan direct Google Shopping resultaten, en de organisaties die deze term hebben meegenomen in hun Google Adwords campagne.
3. Stuur op resultaten
Het klinkt heel logisch, dat je je organisatie moet aanpassen op dat wat het beste werkt, maar in de praktijk wordt het nog te weinig gedaan. Retailers weten wel op welk product de meeste marge gemaakt wordt, maar weet je ook welk product het beste verkoopt en waarom dan? En heb je de informatie om te besluiten welk product er op welke plaats in je winkel moet liggen? Waarom verkoopt het ene product wel goed in het ene filiaal maar niet in het andere? Wat kopen jouw klanten liever op een warme dag dan op een koude?
Middels een Business Intelligence systeem kun je inzicht verkrijgen in je KPI’s. Deze vragen zijn dan makkelijk te onderzoeken. Keuzes maken op basis van de antwoorden die je vergaart kan dan eenvoudig voor een hogere omzet zorgen.
4. Vergeet je medewerkers niet!
We weten dat het hard werken is als retailer. Het is veel werk om alles goed te regelen, en als je je bezig wilt houden met al het bovenstaande dan blijft er weinig tijd over om je medewerkers aandacht te geven. Toch valt of staat alles met je medewerkers. Ik gaf eerder aan schoenen retour gestuurd te hebben, als marketeer geef ik dan wel aan dat men de info op de site even zou moeten aanpassen. Eigenlijk had ik niet verwacht dat een medewerker binnen die grote keten dat zou doen. Maar ze deden het wel, en ik kreeg nog een bedankje via de mail ook. Dat maakt mij een stuk loyaler en zorgt ervoor dat ik ze de volgende keer weer het voordeel van de twijfel geef. Een gemotiveerde medewerker is van groot belang voor de beleving van je klant.
Een consument wil graag gehoord worden, gezien en aangesproken worden als iemand die van belang is voor de retailer. Medewerkers die niet de juiste kennis en ervaring en de juiste mentaliteit hebben kunnen niet bieden wat de klant wil. Daarom is het belangrijk om de juiste medewerkers binnen je (online) winkel te hebben. Dit ligt niet alleen bij de afdeling HR, maar voor het overgrote deel bij de managers én de bedrijfscultuur. Die dan weer bepaald wordt door de directie/eigenaar. Daarom onze laatste tip: vergeet je medewerkers niet!
Tot slot
Helaas heeft een dag maar 24 uur, daarom lukt het wellicht niet om de bovenstaande stappen geheel zelfstandig voor elkaar te krijgen. Uit deze worsteling is BZTRS Agency dan ook ontstaan. Wanneer jij, als ondernemer, zaken wil uitbesteden maar geen uren wil besteden om verschillende bureaus te briefen.
Bij BZTRS helpen we vooruitstrevende organisaties bij transformatie; de ontwikkeling van een unieke waardepropositie, de uitvoering hiervan op het gebied van web development, online marketing en techniek én ondersteuning door onze helpdesk.
Ben je benieuwd hoe BZTRS jou kan helpen uniek te zijn en je omzet te verhogen? Neem contact met ons op via het formulier op onze website of bel ons op 040 400 28 30.