Een goede strategie geeft richting aan een organisatie en zorgt dat er heldere kaders zijn voor het maken van keuzes en het bepalen van succesfactoren voor groei. Hoe een organisatie komt tot een goede strategie is echter een abstract en complex proces. Daarom is het belangrijk om inzichten concreet te maken. Het Valuefit Canvas (ook bekend als Waarde Propositie Canvas) helpt hierbij!
Vrijwel elk strategie traject start bij ons met een uitgebreide analyse van zowel interne als externe factoren. In deze analysefase gaan we op zoek naar de vraag achter de vraag, zorgen we ervoor dat de probleemstelling helder wordt en vergaren we inzichten over de sector, trends, doelgroep en het bedrijf zelf. Zo’n uitgebreide analyse leidt dan ook vaak tot inzichten, ideeën en nieuwe informatie, die wanneer ze niet goed worden gedocumenteerd, makkelijk vergeten kunnen worden. De belangrijkste stap in een strategische analyse (of elk ander strategie traject) is de vertaling van de opgedane kennis en inzichten naar een zogenoemde ‘Valuefit’.
Doel van de Valuefit
Het doel van de Valuefit is om de gevonden inzichten met elkaar te gaan verbinden. De Valuefit dwingt ertoe om combinaties te maken tussen de inzichten uit de analyses. Zijn er bijvoorbeeld unieke eigenschappen van het bedrijf die in combinatie met nieuwe innovaties uit de sector kunnen inspelen op een latente behoefte van de doelgroep?
In andere woorden, er moet een connectie gemaakt worden tussen emotionele waarden (denk aan behoeften van de doelgroep) en economische/sociale waarde (denk aan unieke eigenschappen van een bedrijf of innovatie uit de sector).
Waarden en waarde?
In veel gevallen worden strategieën te veel ontwikkeld vanuit een enkele invalshoek. Vaak zijn dit strategieën waarmee op de korte termijn zo veel mogelijk geld moet worden verdiend. Hierbij ligt de strategische focus te veel op de economische waarde. Aan de andere kant, wanneer een strategie te veel focust op emotionele waarden kan het al gauw te abstract worden. Door de combinatie van waarden en waarde, ontstaan er juist innovatieve inzichten en kan een strategie veel gestructureerder vormgegeven worden. Het Valuefit Canvas dient dan ook als fundament voor het maken van verdere keuzes binnen het strategietraject.
Alweer een canvas …
De meeste lezers van deze blog zullen bekend zijn met het Business Model Canvas (BMC). Het BMC wordt door veel bedrijven gebruikt om strategische innovatie in organisatie vorm te geven, vaak in de ontwerpfase van de innovatie. Een canvas is echter ook van grote toegevoegde waarde in een analysefase. Met dit inzicht is het Valuefit Canvas ontwikkeld door de schrijvers van het boek Serious Concepting, als toevoeging op de Business Model Canvassen. De eerste inzichten uit de analysefase worden weergegeven in de Valuefit. In de Valueproposition (uit het BMC) worden deze inzichten en opportunities nog concreter gemaakt.
Valuefit als basis voor strategieontwikkeling
Kortom, het Valuefit Canvas voldoet aan de behoefte om inzichten uit eerdere analyses te vertalen naar het eerste niveau van een kans, ook wel ‘opportunity’ genoemd. Hierdoor kan het dienen als een ordenend instrument en basis voor het maken van verdere keuzes op het gebied van strategieontwikkeling.
Benieuwd wat het Valuefit Canvas voor jouw organisatie kan betekenen? Neem dan gerust contact op met een van onze strategen.