Heeft het nog wel zin om stapels papier, waar uren vormgeving en actie voorbereiding aan vooraf gaat, te verspreiden over de oud-papier voorraden van huishoudens?
De folder staat onder druk, dat staat vast. Er komen steeds meer nee-nee stickers op de brievenbussen en de consument oriënteert zich steeds meer online. Daarnaast zijn online marketing activiteiten een stuk efficiënter: ze zijn een stuk beter te targetten op doelgroep en ook nog eens makkelijker om te meten. Als laatste hebben we ook de duurzaamheid-vraagstukken.
Maar er is ook hoop! Onderzoeken laten namelijk ook zien dat de folder nog steeds resulteert in flink meer conversie en dat de mensen zonder brievenbus-sticker het ‘folder-doorbladeren’ nog steeds als fijn tijdverdrijf zien (bron). Je hoeft je folder dus niet meteen weg te doen, maar het wordt wel tijd voor een kritische blik.
Waarom een (reclame)folder?
Ben jij een ondernemer en verspreid je folders en/of reclamedrukwerk, vraag je dan eerst eens af waarom je deze eigenlijk verspreid. Waarschijnlijk is deze beslissing namelijk al in jaren niet meer herzien. Heb je een folder, vooral omdat je concurrenten het ook doen? Of omdat je het altijd al zo doet, en je eigenlijk niet durft te veranderen? Of omdat er nog niemand met een beter voorstel is gekomen?
Terwijl je bovenstaande vraag aan het beantwoorden bent, komt waarschijnlijk een belangrijke tweede vraag naar boven: Wat zijn eigenlijk de doelstellingen van onze folder? Wat willen we ermee bereiken? Meer traffic? Meer verkoop? Meer naamsbekendheid?
Vind je het lastig om je doelstellingen te formuleren? Kijk voor tips over KPI’s ook eens naar deze blog.
Wat is het resultaat van de folder?
Wanneer je je doelstellingen en KPI’s duidelijk hebt, moet je deze natuurlijk ook gaan meten. Naast het ‘buikgevoel’ en interviews, kun je met verschillende meetsystemen en slimme koppelingen ook dashboards inrichten waarmee je de opbrengst van je folder aan de hand van data kan beoordelen.
Onze Business Intelligence specialisten kunnen bijvoorbeeld in Qlik een dashboard inrichten waarbij de traffic, ROI en inhoud van je folder in een overzicht snel inzichtelijk gemaakt kunnen worden. Zo kun je snel leren welke folders het wel goed doen en op welke folders je misschien kan besparen.
Overweeg andere intiatieven
Ben je op het punt beland waarop je (een deel van) je folder wil weghalen? Gelukkig zijn er genoeg alternatieven:
Kiesjefolder:
Door je aan te sluiten bij een platform als kiesjefolder bespaar je enorm op folder en verspreidingskosten. Je folder komt alleen terecht bij de mensen die deze ook echt willen lezen.
Online folders:
Oriënteert jouw doelgroep zich voornamelijk online, overweeg eens een digitale folder of voeg de folder toe aan een klantenkaart-applicatie. Je vergroot niet alleen het bereik van je folder, maar je bespaart ook flink op drukkerij en verspreidingskosten.
Social Media marketing:
Het leuke aan social media is, dat de kosten relatief laag zijn ten opzichte van traditionele media, hierdoor kun je met relatief weinig budget al een eenvoudige advertentiecampagne opzetten. En doordat je heel gericht kunt adverteren op een specifieke doelgroep, is de kans op een conversie vele malen groter dan bijvoorbeeld bij een advertentie in meer traditionele media zoals een krant of blad.
Zoekmachine adverteren:
Het interessante aan zoekmachine adverteren is, dat de gebruiker specifiek op zoek is naar een bepaald product of dienst. Als bedrijf kun je heel goed op die vraag inspelen met zoekmachine adverteren, door advertenties te tonen op het juiste moment. Dit kan in de vorm van tekstadvertenties, maar bijvoorbeeld ook Google Shopping.
Display:
Deze manier van adverteren wordt vooral ingezet om je merk of product visueel neer te zetten. Doordat je zelf kunt kiezen op welke website je (advertentie)banner wordt getoond, is display advertising een zeer krachtig middel om awareness te creëren.
Wil je een goed folder dashboard inrichten (Business Intelligence)? Een online campagne opstarten (Online Marketing)? Of je hele folder strategie opnieuw indelen (Strategy)?