Afgelopen donderdag was alweer de 9e editie van Digital Marketing Live in de Beurs van Berlage in Amsterdam. Het grootste (online) marketing event van de Benelux, over alles wat er toe doet in online marketing, advertising en interactieve media. Wij waren natuurlijk aanwezig en doen in deze blog verslag van Digital Marketing Live 2019.
Met meer dan 180 sprekers, verspreid over 7 podia en 27 roundtables, was het onmogelijk om overal bij aanwezig te zijn. Het was druk op Digital Marketing Live 2019, heel druk, sommige sessies zaten zo vol, dat er mensen teleurgesteld moesten worden. Gelukkig wisten wij wel een plekje te bemachtigen. En dit is wat wij daarvan geleerd hebben.
Contentmarketing = Contextmarketing
Wat je vertelt is belangrijk, maar het medium en het moment waarop je content gedeeld wordt is cruciaal. Dit bepaalt namelijk de waarde van je content. Je kunt nog zo’n goed verhaal hebben, maar als je dit niet op het juiste moment, via het juiste kanaal bij je klant weet over te brengen dan heeft je verhaal geen waarde. Context is belangrijk en kan bepalen of iets werkt of niet. Drie belangrijke factoren hiervoor zijn:
- Conceptual fluency: wanneer je iets in een logische omgeving plaatst, heeft het meer effect.
- Mindset: we hebben allemaal doelen in ons leven. De kleine doelen noemen we ook wel een mindset. Wanneer je probeert aan te sluiten met je content bij die mindset, komt het beter binnen.
- Halo effect: de waarde van het medium/merk waarop je content gedeeld wordt, bepaalt de waarde van je content.
We personaliseren alles, zoals ads en e-mails, maar waarom personaliseren we onze website dan ook niet? Was de vraag die Martin van Kranenburg stelde. Volgens hem is de ‘next big thing’ in online marketing een gepersonaliseerde website. Waarom iedere gebruiker hetzelfde tonen als je ook relevante content kan tonen op basis van actueel klikgedrag?
Denk bijvoorbeeld aan een website van een vakantie aanbieder; iemand heeft eerder gezocht op vakanties met kinderen, pas de homepage dan aan met afbeeldingen van gezinnen, toon gezinsvakanties en toon een top 5 vakantiebestemmingen met kinderen. Hoe je dit doet? Stel eerst doelen, breng je persona’s in kaart en zorg ervoor dat iedere persona zijn eigen journey krijgt; eigen homepage, eigen productpagina, etc.
User intent
Tijdens de sessie Winning with CRO van Deepak Lamba werd nog eens duidelijk dat User Intent cruciaal is voor je CRO strategie. User Intent is het belangrijkste startpunt voor conversieoptimalisatie. Door de zoekintentie van een gebruiker te achterhalen en daarop in te spelen met je content, sluit je beter aan bij de intentie van de gebruiker en trek je meer relevante bezoekers naar je website, wat weer zorgt voor meer conversies.
Marketplaces
De groei van online marktplaatsen, zoals Amazon en Bol.com, gaat hard. Een online marktplaats biedt retailers en webwinkels de kans om hun producten te verkopen. Het merendeel van de aangeboden producten is geen eigen voorraad, maar is voorraad van de aangesloten partijen. De marktplaats zorgt voor de marketing, maar de retailer zorgt voor de levering. Online marktplaatsen zoals Amazon groeien hard en winnen daarmee steeds meer terrein. Ook in Nederland. Naar verwachting hebben online marktplaatsen in 2020 40% marktaandeel in de wereldwijde online retailmarkt. Daarom is het voor webwinkels en retailers belangrijk om zich zo snel mogelijk aan te sluiten bij marktplaatsen.
The avacodo show
We eindigden de dag met het verhaal van Ron Simpson van The Avocado Show, de eerste avocado franchise ter wereld. The Avocado Show is het verhaal van twee vrienden die samen het idee hadden om een avocado-restaurant te openen en 5 dagen later wereldberoemd waren met hun eerste avocado-restaurant ter wereld. Wat we van hem geleerd hebben: om een succesvol brand neer te zetten heb je niet altijd een tot in details uitgewerkt plan nodig, durven beginnen is net zo belangrijk!
Bron foto: Emerce