In het dynamische en onzekere tijdperk van globalisering, digitalisering en disruptieve business modellen zijn de kansen tot positieve verandering voor een (commerciële) onderneming onbeperkt. De snel veranderende maatschappij vraagt om steeds meer van buiten naar binnen te redeneren waarbij markt en mens, klant centraal staan.
Verschillende trends laten een slimme aanpak zien naar de klantreis van morgen. Zo ontstaat er een shift van bezit naar gebruik business modellen. Waarbij inkomsten niet meer gebaseerd zijn op directe verkoop maar op abonnementen. E.g. swapfiets en spotify. Tevens breiden organisaties hun core business uit, waardoor ze flexibeler inspelen op nieuwe behoeftes in de markt. E.g. Roll by Goodyear en Life Paint by Volvo. Daarnaast liggen er voor bedrijven oneindig veel mogelijkheden in het omarmen van nieuwe technologieën zoals Google Lens, AI en Voice shopping.
Maar waar begin je met deze verandering en hoe kun je de organisatie klaarstomen voor de klantreis van morgen? Hier komt Strategie en Design thinking om de hoek kijken.
Design Thinking is meer dan vormgeving
Een veel voorkomende misvatting over design is dat het enkel gaat over het ‘mooi laten uitzien’ van dingen. Design gaat over veel meer dan dat, het process is gebaseerd op de eindgebruiker en streeft ernaar om een zo goed mogelijke ervaring te creëren.
“Een methode om innovatief problemen op te lossen gebaseerd op creatieve ontwerp processen.”
We denken daarom heel bewust na over de hoe, wat en waarom van het te ontwerpen product/dienst. Door eerst echt te begrijpen, zorgen we ervoor dat we het goede/echte probleem oplossen, voordat het product of de dienst ontworpen wordt. We gaan dus eerst aan de slag met de strategie voordat er tijd wordt geïnvesteerd in kostbare, lange en misschien wel overbodige (IT)-ontwikkelingen. Deze denkwijze van designers kan de manier waarop bedrijven producten, diensten en processen ontwikkelen, compleet veranderen. Designers zijn daarom uitstekende strategen.
Het ‘Double Diamond model’, de basis van het Design Thinking proces bij BZTRS.
Design Thinking voor jouw organisatie
De toekomst is lastig te voorspellen, maar een ding is zeker en dat is dat bedrijven zich continu moeten aanpassen aan de veranderende markt. Het belang van Design Thinking wordt daarmee steeds groter. Er zijn eindeloos veel artikelen te vinden over Design Thinking en bijna net zo veel workshops en cursussen. Maar uiteindelijk komt het neer op een ding: je moet ermee aan de slag.
Daarom bieden wij binnen BZTRS in elk traject een strategische sessie aan waarin we met design thinking methodes de vraag achter de vraag scherp krijgen. Wil je deze manier van werken ook intern laten landen binnen je organisatie? Daarvoor bieden wij Design Thinking Trainingen aan met gediplomeerde Design Thinkers.
Heb je hulp nodig bij het inzetten van Design Thinking en het aanpassen van jouw strategie? Onze strategen gaan graag met je aan de slag!