Door corona heeft e-commerce een enorme boost gekregen. Dit leidt tot allerlei nieuwe kansen en inzichten. Afgelopen week vond het Dutch E-Commerce Week plaats en wij waren er natuurlijk bij.
Tijdens dit evenement zijn we in diverse keynotes en sessies bijgepraat over alle nieuwe ontwikkelingen in het e-commerce landschap. Ik vertel je meer over twee opvallende sessies tijdens dag 2 van het event: Shopping Today.
Klaar voor het hoogseizoen, dit najaar?
AfterPay doet wekelijks onderzoek naar het (online) gedrag van consumenten. In deze lezing werden we bijgepraat over het te verwachten gedrag van consumenten tijdens de aankomende feestdagen. Gaan ze komend seizoen juist meer of minder winkelen dan vorig jaar?
Uit het onderzoek van AfterPay blijkt dat de meerderheid van de Nederlandse consumenten van plan is om met Black Friday een aankoop te gaan doen. Zelfs 20% weet al wat ze gaan aankopen! Daarnaast blijkt dat 75 van de Nederlandse consumenten al kerstcadeaus hebben gekocht. Toch is de verwachting van AfterPay dat er dit jaar minder kerstcadeaus worden gekocht van voorgaande jaren.
Als (r)etailer kun je slim inspelen op de aankomende feestdagen. Begin nu alvast met het managen van verwachtingen. Zo wordt er nu al gemeld dat mensen op tijd hun inkopen moet doen omdat online bestellingen anders niet op tijd geleverd zullen zijn. Om consumenten hierbij te helpen kun je bijvoorbeeld aangeven voor welke datum de consument het items uiterlijk moet bestellen wil hij dit met Sinterklaas in huis hebben.
Lezing over Visual Commerce
Naast diverse keynotes en lezingen, presenteerde alle expertgroepen van ShoppingTomorrow hun resultaten. Ook wij van Boozters namen deel een aan expertgroep over visual commerce.
Visual commerce gaat over een veranderend consumentengedrag, waarbij consumenten zich steeds meer oriënteren op basis van visuele gegevens. Tijdens de Dutch E-Commerce Week presenteerde onze collega Michel Lieffering samen met Bas van Hoeve (Design2Gather) de resultaten van dit onderzoek. Enkele highlights uit het onderzoek:
✓ Kijken is van groot belang bij de oriëntatie en aankoop van nieuwe producten en diensten, zintuiglijke beleving daarmee een belangrijke voorwaarde voor de winkel van de toekomst.
✓ Door de ontwikkeling van visual commerce en van het gedrag in de customer journey, laat de doelgroep voor visual commerce zich maar moeilijk vatten in demografische kenmerken. Maar op basis van het gedrag zijn wel vijf duidelijke persona’s te identificeren.
✓Elk product of dienst leent zich voor de toepassing van visual commerce.
Meer weten over visual commerce? Het rapport is hier te downloaden.
Heb je al genoeg inzichten en wil je met e-commerce aan de slag? Neem dan contact met ons op!
Foto van Adam Birkett, Unsplash