De wereld wordt optisch kleiner door de ontwikkeling van nieuwe digitale middelen, de opkomst van grote marktplaatsen en de korte lijntjes tussen consumenten en (veelal Chinese) leveranciers en producten. Hierdoor worden aankopen niet meer beperkt tot landsgrenzen. Als e-commerce bedrijf is het dan ook een logische vervolgstap om je verkoopgebied uit te breiden naar het buitenland.
Onderzoeksbureau WIK-Consult verwacht dat het cross border e-commerce aandeel van 15% in 2015 verder zal stijgen naar 25% in 2021. Daarmee groeit cross-border e-commerce over de periode van 2015 tot en met 2021 naar verwachting met 31% wereldwijd terwijl de totale e-commerce omzet met 23% zal toenemen. E-commerce over de grens groeit dus harder als e-commerce in zijn geheel. De Europese consument deinst er niet voor terug om internationaal te winkelen. De opkomst van internationaal winkelen is een kans voor nationale e-commerce bedrijven om hun diensten en producten in de internationale etalage te zetten.
Begin bij het begin
Je hebt een stabiel lopend e-commerce bedrijf in Nederland en je wil de verkoop uitbreiden naar andere landen om je omzet te verhogen. Waar begin je dan?
Bij het internationaliseren van een bedrijf spelen een hoop aspecten een belangrijke rol. Om weloverwogen en voorbereid te starten, kun je het beste beginnen met het opstellen van een cross border plan. Omschrijf daarin wat je internationale doel(en) en gewenste groei gaat zijn en tot hoever je wilt investeren (in tijd en geld) per land/gebied. Hoe diep ben jij van plan te investeren in het land, de cultuur, de taal, de mensen en de aankoop behoeftes? Blijf je een overall internationale speler die iedereen zoveel mogelijk vanuit een formule/strategie bedient? Of ben je bereidt om het spel goed te spelen en de landen en de mensen daarbinnen nationaal te benaderen op de manier die het best bij hen past? Deze overwegingen geven je inzicht in hoeveel tijd en resources je nodig hebt om succesvol internationaal te gaan opereren.
Het is niet zo dat als je jouw webshop meertalig inricht, je dan ook de juiste aanpak hebt genomen in cross border e-commerce. Er zijn namelijk meerdere mogelijkheden. Je kan beginnen met cross border selling door je producten op internationale marktplaatsen en/of dealsites aan te bieden. Via marktplaatsen zoals Amazon kun je eerst analyseren of jouw producten eigenlijk wel aanslaan buiten Nederland. Aan de hand van deze resultaten kun je beslissen in welke landen en met welke producten je een webshop gaat opzetten.
Wat komt er bij kijken?
Om een gedetailleerd plan op te kunnen stellen zijn er een aantal aspecten die een belangrijke rol spelen in de organisatie van cross border verkoop:
- Native vertalingen. Zonder de juiste taal ga je het niet redden. Je hebt native vertalingen nodig per land en soms zelfs per regio.
- Juridische wetgeving en privacy. We kennen de privacywetgeving zoals opgesteld voor Nederland, maar hoe zit dat in andere landen? En zijn er nog meer wet-en regelgeving waar je rekening mee moet gaan houden bij grensoverschrijdend gedrag?
- Betaalmethoden en btw. Elk land kent zijn eigen valuta, betaalwijzen en btw tarieven. Wist je bijvoorbeeld dat iDEAL enkel in Nederland te gebruiken is? In België gebruiken ze een vergelijkbare dienst; Bancontact.
- Verzending en levering. Je kan je voorstellen dat distributie een uitdaging wordt als je Europees gaat leveren. Wellicht hanteer je voor de Nederlandse consument een 24 uurs levering maar is dit wel haalbaar voor de adressen in Frankrijk of Engeland?
- Keurmerken. Ook in het buitenland zul je moeten aantonen dat je een betrouwbare partner bent. Dit kun je doen door keurmerken op je webpagina te plaatsen. Het Ecommerce Europe Trustmark is in zo’n 20 landen het bekendste Europese keurmerk voor webwinkels. Onder andere de Duitse Händlerbund, de Franse FEVAD en het Belgische BeCommerce zijn erbij aangesloten. Als jouw bedrijf lid is van Thuiswinkel.org kun je het logo downloaden en op jouw webshop plaatsen.
- Handelsinformatie. Zorg dat je goed geïnformeerd een plan opstelt. Kijk ook eens op Ecommerce Europe, de grootste belangenvereniging voor online verkopers in Europa met meer dan 25.000 leden. Zij geven praktische informatie en tips over e-commerce in Europese landen.
- Automatisering. Om effectief in het buitenland te ondernemen, kun je eraan denken om je een handje te laten helpen door slimme software. Er zijn bedrijven die alle onderdelen binnen jouw shop kunnen automatiseren. Zo kun je de valuta, de talen, de btw tarieven, verzending en levering, voorraadbeheer, kanalen als marktplaatsen en nog veel meer organisch laten verlopen middels IT integraties die veel werk uit handen nemen. Hoe makkelijk zou het bijvoorbeeld zijn als de vertalingen van het vertaalbureau direct in de webshop terecht zou komen? Of dat de berekening van valuta en btw ingebouwd zouden zijn zodat je daar zelf niet naar om hoeft te kijken? En dat de productinformatie via een slimme feed automatisch naar marktplaatsen wordt gebracht? Meer weten over slimme oplossingen op jouw e-commerce platform? Neem vrijblijvend contact met ons op.
Met welke landen moet ik starten?
Het zal geen verrassing zijn dat de meeste Nederlandse cross border e-commerce partijen starten met de uitrol in België. Vanwege de taal is het vrij gemakkelijk om je webshop open te stellen voor Vlaams België. Ook kun je met dezelfde teksten op zowel Nederlandse als Belgische marktplaatsen verkopen. Beginnen bij Vlaams België levert je veel inzichten en leermomenten zonder dat het teveel inspanning kost. Let wel op dat je ook in de toekomst voor België de content aanpast naar hun manier van winkelen. Zo hebben belgen meer visuele input nodig om het product ‘voor zich te kunnen zien’. Fotografie van meerdere hoeken en wellicht video zal bijdragen aan een hogere verkoop. En native gebruik van Vlaams zal ongetwijfeld beter aanslaan dan ons eigen Nederlands. Ook kun je na succes verder uitbreiden (en vertalen) naar Franstalig België.
Volgens GfK vormen Duitsland en Groot-Brittannië samen met Frankrijk de grootste e-commerce markten van Europa; samen vertegenwoordigen zij ongeveer twee derde van de totale Europese e-commerce-opbrengsten.Deze landen zou je als ondernemer één voor één kunnen opnemen in je portfolio. Begin pas met expansie als je de huidige landen (zoals België) volledig onder controle hebt.
Succesvolle internationale webshop
Heb je een succesvolle start achter de rug middels marktplaatsen en ga je via jouw eigen e-commerce platform internationaal verkopen? Dan kun je gaan starten met het opzetten van internationale marketingcampagnes voor traffic en brand awareness, gericht op nationale kennis en cultuur inzichten. Denk aan blogs, SEO/SEA, webshop verkeer middels YouTube video’s, programmatic display campagnes en social media ads en misschien zelfs directe verkoop.
Het bouwen aan een internationale carrière kost inzet, doorzettingsvermogen en flexibiliteit van de onderneming om de strategie bij te sturen op basis van resultaten. Begin je goed voorbereid aan de reis, dan gaat je bereik en omzet een enorme vogelvlucht maken.