Veel klanten komen bij ons voor een specifieke (digitale) oplossing, bijvoorbeeld “ik wil een webshop” of “ik heb een PIM systeem nodig”. Het is verleidelijk om er dan van uit te gaan dat een klant weet wat zijn meest urgente uitdagingen zijn en op basis daarvan direct te beginnen met het oplossen ervan. De ervaring heeft ons echter geleerd dat deze veronderstellingen vaak later in het proces onjuist blijken te zijn.
Een oplossing die het goede oplost
Daarom beginnen we bij BZTRS vaak met een Strategische Sessie. Of het nu gaat om een business concept, een verscherping van je merkstrategie, of hoe we je IT landschap kunnen verbeteren of vernieuwen. Pas als de strategie, samen met het businessplan en bijbehorende doelstellingen duidelijk zijn, kunnen we goed bepalen welke (digitale) oplossing jouw organisatie echt nodig heeft.
In een Strategische Sessie gaan we op zoek naar de vraag achter de vraag. Door deze aanpak voorkomen we dat we bijvoorbeeld een IT-oplossingen opleveren die technisch geslaagd is, maar voor zowel de consument als de interne gebruiker geen toegevoegde waarde heeft.
Het centraal stellen van de consument en/of interne gebruiker is waar we in een eerste Strategische Sessie op focussen. We signaleren hun behoeften om in een latere fase hier een oplossing voor te ontwikkelen.
De sessie wordt altijd geleid door iemand met een Design Thinking achtergrond. Met deze creatieve methode kunnen we complexe zaken snel helder maken. Als designers zijn we namelijk gewend om oplossingsgericht te werken op basis van onvolledige informatie. Daarbij kunnen we middels diverse creatieve methodes complexe zaken snel visueel maken. Dat zorgt voor duidelijkheid en biedt een platform voor communicatie tussen alle betrokken partijen en hierdoor wordt er sneller een betere oplossing gerealiseerd.
Zo organiseerde we voor Vittoria een 2 daagse in-house Design Thinking training. Bij deze oefening lag de focus op de doelgroep en de behoeftes/wensen d.m.v. een Persona.
Voor een organisatie binnen de juweliersbranche brachten wij een complexe marketing-uitdaging in kaart met UNBLOK. Middels deze tool kon de marketing-actie multidisciplinair en goed georganiseerd worden.
Wil je toekomstbestendig zijn en meegaan met waardevolle innovaties voor je organisatie en jouw consument maar geen idee waar je moet beginnen? Dan ben je bij ons aan het juiste adres voor een Strategische Sessie. Neem contact met ons op als je meer wilt weten.