In deze blog geven we je vijf tips over hoe jij geautomatiseerd Google Shopping campagnes kan inrichten, waarbij je zo optimaal mogelijk adverteert op jouw realtime aanbod!
Wanneer je op zoek bent naar een nieuwe winterjas zou je natuurlijk de stad in kunnen gaan om door weer en wind, winkel na winkel af te struinen naar het perfecte exemplaar. Wat je echter ook zou kunnen doen is, in de veiligheid van je eigen huis (met de verwarming op 24), je laptop openklappen en eens te Googelen.
Grote kans dat je begint met de zoekterm “dames winterjas”, zoals in het voorbeeld hieronder. Je ogen worden in dit voorbeeld direct getrokken door de Google Shopping resultaten aan de rechterkant. Zeker een opvallende manier om te adverteren in de zoekmachine! Dit soort advertenties zijn ook een optie voor jou, zelfs het automatiseren van deze campagnes is mogelijk. Wij geven je vijf tips over hoe jij geautomatiseerd Google Shopping campagnes kan inrichten waarbij je zo optimaal mogelijk adverteert op jouw realtime aanbod!
Optimaliseer je productfeed
Zorg dat je een optimale productfeed hebt waarmee je Google Shopping gaat inzetten. Met je productfeed zul je uiteindelijk gematcht worden op zoekwoorden in de zoekmachine. Probeer dus al je belangrijke attributen hierin goed terug te laten komen. Belangrijkste is dat je de zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden terug laat komen in de titel en omschrijving van je product. Hierdoor vergroot je de kans om op de belangrijkste zoekwoorden gematcht te worden.
Om beter geïndexeerd of gecategoriseerd te worden door Google kun je de door Google bepaalde productcategorieën doorvoeren in je feed. Door dit zover mogelijk te doen, maak je het voor Google makkelijk. Dit helpt je later ook weer bij een betere onderverdeling in de AdWords campagne. Klik hier voor een lijst met alle categorieën.
Bepaal een schaalbare strategie
Bepaal, in combinatie met automated tools, een goede strategie. Zo kun je bijvoorbeeld 3 campagnes opzetten met dezelfde feed waarbij je je achtereenvolgens richt op shorttail, midtail en longtail zoekwoorden. Dit doe je door op je shorttail campagne alle midtail en longtail combinaties uit te sluiten. Hetzelfde doe je voor je midtail campagne. Wanneer je dit hebt gedaan kun je meer bieden op longtail, iets minder op midtail en nog minder op shorttail om de kans op conversies uiteindelijk te vergroten op basis van de zoekwoord opdracht.
Smart bidding
Om tijd te besparen kun je in Google Shopping campagnes naar verloop van tijd gaan experimenteren met automatische biedstrategieën, zoals eCPC, CPA of target ROAS. Let hierbij wel op dat je genoeg conversies hebt behaald binnen de campagne (minimaal 30, maar 100 is gewenst, in de laatste 30 dagen). Heb je minder conversies behaald in die periode? Dan heeft Google niet genoeg gegevens om te kunnen optimaliseren. Om conversies te optimaliseren kun je experimenten opzetten met verschillende biedstrategieën.
Blijf optimaliseren en experimenteren
Blijf je campagnes continu bijsturen en bijwerken om tot het optimale resultaat te komen. Rome is ook niet in één dag gebouwd en dat geldt ook voor een goede Shopping campagne. Plan altijd tijd voor jezelf in om voldoende bij te sturen in je campagnes.
Is dit nog iets boven je pet? Wij helpen je er graag bij! Onze SEA specialisten zitten voor je klaar! Je kunt ons bereiken via het contactformulier op deze website.