Veel bezoekers op je website hebben is goed, maar wanneer ze niet veel kopen heb je er niets aan. Je conversiepercentage is dan te laag. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Hieronder geven wij je 7 tips waarmee jouw website geoptimaliseerd kan worden om de conversie te verhogen.
1. Zorg voor een goede Call to action
Een Call to action, afgekort CTA, zet de bezoeker aan tot actie. Voorbeelden zijn het inschrijven voor een nieuwsbrief, contact opnemen, meer lezen over een artikel of het aankopen van een product. Een CTA moet opvallen. Plaats deze daarom op logische posities op je pagina.
Zet aan tot actie
Vaak is een CTA te zien in de vorm van een klikbare knop met daarin tekst. Gebruik voor de teksten activerende en concrete woorden. Gebruik dus niet ‘Abonneer’, ‘Lees meer’ of ‘Koop’ maar gebruik ‘Kom alles te weten over…’ of ‘Download de whitepaper’, ‘Neem nu een proefabonnement’. Wanneer je gebruik maakt van productfoto’s dan hoef je niet per se de productnaam te omschrijven, maar laat wel duidelijk weten dat de bezoeker naar het product gaat van je webshop. Gebruik dan termen als ‘Bestel nu’ of ‘Ik wil dit’. Tot slot gebruik slechts maximaal 5 woorden i.p.v. zinnen in de knop.
Gebruik opvallende kleuren
Een knop valt meer op dan puur tekst in een afwijkende kleur dan de rest van de tekst. Zorg daarom voor grote knoppen in een kleur die afwijkt van de rest van de opmaak en dat de tekst opvalt. Dit kan door gebruik te maken van hoofdletters of een specifieke kleur. Daarnaast wordt er vaker op knop met een ronde vorm geklikt dan op een knop met een vierkante vorm. Door voldoende witruimte om de knop zorg je ervoor dat er meer aandacht naar de knop gaat.
2. Maak je website gebruiksvriendelijk
Als knoppen of links niet leiden naar waar je bezoeker naar op zoek is leidt dit al snel tot frustratie. Het gevolg is dat je klant afhaakt en op zoek gaat naar een andere website die beter te begrijpen is. Het ontwerp van je website heeft veel invloed op de ervaring van je bezoekers. Door deze te optimaliseren voldoe je meer aan de verwachting die de gebruiker heeft na elke klik.
Responsive weergave
Het is belangrijk dat je website geschikt is voor mobiel, tablet en grotere schermen. Dit noemen we responsive. Pagina’s moeten dus op alle schermen goed leesbaar en overzichtelijk zijn. Wanneer je bezoeker op een mobiel geen aankoop kan doen of geen contact op kan nemen leidt dit ook niet snel tot een conversie. Bedenk daarom altijd wat je gebruiker wilt en met welk doel deze op de pagina terecht gekomen is. Wij stellen altijd een hoge prioriteit aan mobiele interactie bij het ontwikkelen van onze designs.
3. Maak het de bezoeker zo makkelijk mogelijk
Wanneer een bezoeker op je website komt heeft deze vaak een achterliggend doel. Dat kan zijn contact opnemen, informatie inwinnen of een aankoop doen. Zorg er voor dat dit doel makkelijk te behalen is.
Beperk het aantal klikken
Hoe vaker de bezoeker moet klikken, des te minder deze geïnteresseerd is in het behalen van het doel. Wanneer er te veel obstakels zijn is er een grote kans dat de bezoeker naar een andere website gaat zoeken. Om de belangrijkste doelen te bereiken houden we een maximum van 3 kliks aan.
Automatisch aanvullen van gegevens
Bezoekers vinden het niet prettig om veel gegevens te moeten invullen wanneer ze een aankoop willen doen. Dit kun je beperken door, waar mogelijk, adresgegevens automatisch aan te vullen.
Navigatiestructuur
Websites en webshops moeten duidelijk zijn. Een overzichtelijke en heldere navigatiestructuur helpt hierbij. Zorg dus voor een duidelijk menu. Maak een online structuur aan die je bezoeker moet afleggen om uiteindelijk te converteren.
4. Zorg voor een persoonlijke benadering
Bezoekers ervaren het als enorm prettig wanneer ze persoonlijk worden benaderd. Het is daarom belangrijk dat de persoonlijke meerwaarde van het product of dienst naar voren komt in je website of webshop. De tone of voice is heel bepalend voor het beeld dat de bezoeker van jouw organisatie heeft. Ook het tonen van mensen achter jouw organisatie geeft je website een persoonlijke uitstraling Het geeft de koper dan persoonlijk een goed gevoel en zal sneller geneigd zijn om tot actie over te gaan.
Chatfunctie
Onderzoek heeft uitgewezen dat klanten positief zijn over live-chat op websites. Het hebben van een chatfunctie op je website creëert vertrouwen bij je bezoekers. Je kunt bezoekers sneller (direct) verder helpen wanneer ze vragen hebben en de service is vaak ook doelgerichter omdat er een oplossing op maat wordt geboden. Let wel dat een chatfunctie moet passen bij je organisatie en dat je de bezetting op orde moet hebben. Wanneer de bezoeker via de chatfunctie een vraag stelt wordt van jouw organisatie verwacht dat je snel reageert.
5. Zorg ervoor dat je website snel laadt
Bezoekers willen graag in een korte tijd hun doel bereiken op je website. Uit onderzoek blijkt dat meer dan 50% van de bezoekers afhaakt wanneer ze langer dan 2 seconden moeten wachten. Er zijn meerder manieren om je website sneller te maken. Gebruik bijvoorbeeld geen grote afbeeldingen wanneer dat niet nodig is en comprimeer ze voordat je ze upload zodat de afbeeldingen minder ‘zwaar’ zijn. Een snellere website heeft dus direct invloed op de conversie. Wij stellen daarom hoge eisen aan een goede performance van de website.
6. Optimaliseer landingspagina’s
Een landingspagina, is zoals het woord suggereert, de pagina waarop je bezoeker direct binnenkomt en heeft vaak één belangrijk doel. In tegenstelling tot wat mensen vaak denken is dit niet je homepage. Op je landingspagina wil je dat de bezoeker een actie onderneemt en dus converteert. Dat kan zijn het kopen van een product, het afsluiten van een abonnement, het achterlaten van gegevens of het downloaden van een bestand. Probeer bij het optimaliseren van de landingspagina de focus te leggen op de belangrijkste Call to action.
7. Verbeter de conversie met A/B testen
Het testen van (kleine) aanpassingen in je website kan van grote waarde zijn om de conversie te verbeteren. Met behulp van A/B testen kun je de effectiviteit van de aanpassing meten. Je laat aan verschillende personen verschillende versies van je website of pagina zien. Een voorbeeld is dat je test of een oranje knop beter werkt dan een groene of welke positie van de Call to action zorgt voor een hogere conversie. Je vergelijkt de resultaten van de A variant versus de B variant. Belangrijk om te weten is dat het verstandig is om pas gebruik te maken van A/B testen of testen in zijn algemeenheid wanneer er serieuze obstakels zijn en er moet daadwerkelijk een prioriteit zijn om een test uit te voeren. Zomaar starten met testen zal in de meeste gevallen niet het gewenste resultaat opleveren.
Wij zorgen voor een goede basis van je website
Een website is allang geen statisch product meer welke je één keer maakt en er vervolgens 10 jaar lang niet meer naar om hoeft te kijken. Een website vraagt om constante aandacht en ontwikkeling. Wij zorgen voor een goede basis waarmee je zelf aan de slag kan. Wil jij hulp om met jouw website ook een hoog conversiepercentage te krijgen? Neem dan contact op voor een vrijblijvend gesprek en kijk wat onze experts voor jou kunnen betekenen.