Google tekst en shopping advertenties zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden, en toch zie je zelden een verbinding. In deze blog lees je hoe je dit met lichte automatisering en vernuft op kunt lossen.
Tijdens de Webwinkel Vakdagen 2019 heeft BZTRS Agency over dit onderwerp een presentatie gegeven. Opvallend is dat binnen veel accounts de best presterende keywords en best presterende producten niet vaak tegelijk gematcht worden. Terwijl Shopping en search ads prima te combineren zijn. Om dit optimaal in te richten zijn er een aantal randvoorwaarden.
Het attributiemodel is belangrijk voor optimalisatie van je business rules en om de koppeling zo effectief mogelijk te maken. Last click voldoet namelijk niet als attributiemodel op de lange termijn. Het geeft namelijk geen inzicht in het conversiepad. Maar dit onderwerp valt buiten de scope van deze presentatie.
Hoe verbind je tekstadvertenties met shopping ads?
De verbinding wordt gemaakt op zoekterm niveau. Wanneer je deze verbindt met je search campagnes kun je testen of een tekst ad bijdraagt aan conversie via één van de twee opties. Doorgaans versterken de twee types ads elkaar.
De inhoud van de tekstadvertentie moet op zichzelf staan en tegelijk aansluiten op de producten waar het eventueel mee matcht.
Door de best converterende shopping productgroepen te onderzoeken en de corresponderende zoektermen op te nemen als keywords in je search campagne. Dan ontstaat er een gecombineerde weergave van tekst ad en shopping advertentie.
De volgende stap is het testen van advertentieteksten in combinatie met de shopping-advertentie. Op basis van deze tests zullen de tekst ads beter worden afgestemd op de shopping resultaten en wordt bekeken of de match in stand gehouden moet worden.
Wanneer een bedrijf vele producten (of variaties daarop) kent, is het belangrijk om duidelijke prestatieregels te specificeren voor zowel Google als Bing Ads. Niet alleen of een keyword of productgroep aan of uit moet, dit is een laatste redmiddel, maar ook detectie is van groot belang.
Op basis van deze regels kan bijvoorbeeld het toevoegen van search terms aan de bestaande keywords geautomatiseerd worden. Op deze manier komen de search terms in het licht krijgen en worden ze actief beoordeeld op basis van deze regels.
Het ‘minen van search terms’ is iets dat te weinig wordt gedaan door veel bedrijven. Wanneer je de relevante en goed presterende search terms toevoegt aan je exacte campagnes dan kun er effectiever gestuurd worden. Je zet de keywords dan in het licht voor je prestatie regels. Zolang deze niet opgenomen zijn kunnen ze ook niet beheerst worden.
Hoe verandert de rol van een PPC Consultant hierdoor?
Zo ontstaat de rol van een “moderne” consultant. Wij helpen steeds minder met de dagelijkse uitvoer, want dat doet de machine. Waar we wél bij helpen is met het bepalen van de business rules.
Hiermee wordt de rol van de consultant meer strategisch, waar deze voorheen vooral tactisch was. Wanneer je de dagdagelijkse optimalisatie doet beoordeel je direct en vaak te snel. Wanneer de evaluatie wordt gedaan op basis van regels moet je verder vooruit denken. Accounts worden hier ook beter schaalbaar door en beoordelingen gebeuren automatisch.
Ook belangrijker dan ooit is de selectie van de juiste tooling om de business rules uit te voeren. Niet ieder stuk software kan hetzelfde. De scripting library die wij voor onze klanten toepassen is een goede opstap naar volledige automatisering, maar is minder robuust dan bijvoorbeeld een ADchieve, Google Search 360 of BGenius.
Wat ook een belangrijke taak van een moderne consultant is, is het testen van hypotheses en deze resultaten gebruiken om je business rules in Googe Ads te verbeteren. Een moderne SEA of PPC consultant is hier voornamelijk mee bezig.