Wil jij ook zo’n innovatief business model als Airbnb en Amazon? Onder de druk van alle faillissementen om je heen is nu hét moment om met business model innovatie te starten. Maar hoe doe je dat nou; een Business Model Canvas invullen dat echt vernieuwend is? Met de volgende 6 stappen maak jij zelf een innovatief Business Model Canvas.
1. Voorbereiding
Begin met duidelijk te bepalen waarom je een Business Model Canvas gaat invullen. Om je huidige organisatie in kaart te brengen? Om nieuwe markten te identificeren? Of om een totaal nieuw plan te ontwikkelen voor investeerders?
Zorg daarnaast dat je het nodige vooronderzoek doet. Wat is de visie van je bedrijf, wie zijn je doelgroepen? Misschien zijn er al wel persona’s beschikbaar? En hoe ziet de organisatie er nu uit? Waar zitten de grootste kostenposten?
Naast een canvas en post-its, heb je een team nodig om het canvas in te vullen. Zorg voor een team dat een goede representatie geeft van je bedrijf. Denk dus ook aan service-medewerkers en klanten.
Het is erg verleidelijk om te beginnen met je organisatiestructuur of de financiële vraagstukken, deze zijn tastbaar en duidelijk. Maar de waardepropositie staat niet voor niks in het midden, dit is de basis van jouw unieke business model.
De belangrijkste vraag is hier; waarom komen klanten naar jou toe, in plaats van je concurrent? Probeer weg te blijven van antwoorden als ‘de goedkoopste’ of ‘het beste product’. Deze proposities zijn erg makkelijk te verslaan.
Wat jouw organisatie dan wel uniek maakt? Ga van een product naar een service; dus lever geen lampen maar licht (Philips), geen fiets maar vervoer (Swapfiets). En bedenk ook of er emotionele voordelen voor je klant zijn: zoals een lokale ervaring (Airbnb) of een ontzorging van een alledaagse taak zoals boodschappen (Picnic).
2. De klant
Voor welke klantsegmenten doen we het eigenlijk allemaal? En nog veel belangrijker: wat zijn de behoeftes van deze klanten? Probeer hier echt de ‘klant-pet’ op te zetten. Schrijf bijvoorbeeld eens een review over jouw bedrijf zoals je die in google zou vinden, zowel een positief als negatief.
Bedenk vervolgens in ‘Klantrelaties’ en ‘Kanalen’ ook hoe je het contact onderhoudt met de klant. Vervang acties en promoties door een lange termijn aanpak, zoals informeren en storytelling. Hoe zorg ik ervoor dat klanten echt betrokken zijn bij mijn bedrijf? Misschien kan de klant ook wel iets teruggeven, zoals content of ideeën (Playstation Network).
3. Je organisatie
Nu de waarde je business duidelijk wordt, kunnen we de organisatie gaan bouwen aan de linkerkant van het canvas. Wat zijn onze belangrijkste activiteiten en wat voor middelen hebben we daarvoor nodig? Zijn er misschien activiteiten die we bij partners of zelfs bij onze klanten kunnen neerleggen? Probeer bijvoorbeeld marketing en sales activiteiten te verminderen met reviews en een aanbevelingsprogramma (Amazon Prime).
Partners zijn essentieel voor elke organisatie. Maar zijn je partners voor jou alleen investeerders, of dragen je partners ook echt wat bij aan je waardepropositie? En kan jij je partners misschien ook iets teruggeven?
4. Het financiële plaatje
Leuk plan, maar hoe gaan we er geld mee verdienen? Je Kosten zijn direct te bepalen uit de ‘Activiteiten’ en ‘Middelen’ van je organisatie. Maar bedenk vervolgens of je nog ergens op kan besparen. Door middelen te hergebruiken, of bijvoorbeeld door software-ontwikkelingen open source te maken (Shopware).
Je inkomsten komen vaak uit een transactie met de klant. Maar kan je misschien een eenmalige transactie veranderen in een abonnement? Of kijk eens wat er gebeurt als je ‘data’ ook als inkomstenstroom gaat gebruiken. Misschien kan je je partners hier wel mee betalen (Google).
5. Doelstellingen en KPI’s
De basis staat, maar hoe weet je straks of je business een succes is? Wat zijn je doelstellingen en KPI’s? Kan je een andere doelstelling bedenken dan winst? Kijk terug naar je waardepropositie. Hoe kan ik het succes hiervan meten? Bijvoorbeeld met Customer Lifetime Value? NPS score? Of de reviews die je ontvangt.
Door je doelstellingen mee te nemen in je business model, wordt je canvas meteen heel concreet voor je organisatie.
Klaar?
Zoals je merkt is Business Model Innovatie veel meer dan alleen maar een Canvas invullen. Het is niet voor niks dat het Business Model Canvas eigenlijk als een prototype methode wordt gezien: je canvas is eigenlijk nooit helemaal af. Sterker nog, je business model wordt alleen maar sterker als je blijft verbeteren en het aandurft om wijzigingen te maken.
Verplaats dus eens wat post-its (hier hebben we meteen de reden van post-its te pakken). Wat gebeurt er als deze partner wegvalt? Wat gebeurt er als concurrenten mijn waardepropositie overnemen? Of wat gebeurd er als er opeens een nieuwe inkomstenstromen ontstaat (bitcoin, data)?
Wel klaar met de post-its?
Dan heb je nog een belangrijke stap te gaan: je canvas delen met je organisatie. Met icoontjes in plaats van tekst wordt je verhaal nog duidelijker. Daarna zul je je ideeën moeten toetsen, dus leg je plannen voor bij collega’s, medewerkers en klanten. Wat vinden ze er van. Klopt het? Of moeten we toch weer terug naar het canvas?
Hulp nodig?
Ook al maakt het canvas het een stuk overzichtelijker, echte Business Model Innovatie is niet makkelijk. Vaak is dit een conclusie van een langer traject, waar we je doelgroepen onderzoeken, een unieke merkstrategie ontwikkelen en de services van je organisatie van begin tot eind uitwerken.
Heb je hulp nodig, met een creatieve Business Model Canvas Sessie, of met een Business Innovatie Traject?