Google wil het veilig doen, jij toch ook?
Je kent het vast wel. Het groene slotje in de adresbalk van je browser. Je ziet hem staan wanneer je nu naar je linkerbovenhoek kijkt. Een teken dat je een “veilige” website bezoekt, een website met een SSL-certificaat. Het tegenovergestelde is ook mogelijk: een rood open slotje, een zogenaamd “onveilige” website. In deze blog geven we je uitleg over waar die afkorting SSL nou eigenlijk voor staat en wat het voor effect heeft het op je Google ranking?
SSL, wa’s da?
Wat is een SSL certificaat? De afkorting SSL staat voor Secure Sockets Layer. Met deze technologie kun je een beveiligde verbinding garanderen tussen de server van jouw website en de internetbrowser. Dankzij een SSL verbinding, of HTTPS verbinding, blijven alle gegevens die tussen server en browser worden doorgestuurd privé.
Heb jij een contactformulier op je website? Kunnen mensen reageren onder je blog? Of kan men zich inschrijven voor een nieuwsbrief? Als je één van deze vragen met “ja” kunt beantwoorden is de Algemene Verordening Gegevensbescherming, oftewel AVG, op jou van toepassing. Deze wet treedt op 25 mei 2018 in werking, en stelt organisaties verplicht de gegevens van hun bezoekers te beschermen tegen diefstal en misbruik.
Door middel van een SSL certificaat kun je datalekken voorkomen en een beveiligde verbinding garanderen. Heb je namelijk geen beveiligde verbinding en je laat je klanten toch data versturen, dan kan dit je een fikse boete opleveren.
SSL en jouw Google Rankings
Een tijdje geleden heeft Google aangekondigd een HTTPS verbinding mee te nemen bij het ranken van webpagina’s in hun zoekresultaten. Pagina’s met een beveiligde verbinding, dus een SSL certificaat, krijgen voorrang op pagina’s die dit niet hebben. Dit is Google’s manier om het internet een beetje veiliger te maken.
Blogs zonder SSL certificaat komen dus lager in de zoekresultaten dan een blog mét certificaat. Het is dus aan te raden om een SSL certificaat aan te schaffen. Daarnaast zal de zoekmachine ook waarschuwingen af gaan geven aan personen die proberen in te loggen op niet beveiligde websites. Het certificaat geeft de consument een gevoel van vertrouwen. Dit levert je een potentieel langere klantrelatie op, en eventueel zelfs meer omzet.
Meer weten?
Toch nog niet helemaal overtuigd van wat zo’n certificaat is, doet en wat je ermee moet (hehe, dat rijmt)? We leggen het graag aan je uit!