Afgelopen maand heb je geen browser kunnen openen of tv aan kunnen zetten zonder het gezien te hebben. Black Friday komt er weer aan! Alle retailers en e-commerce bedrijven zijn in rep en roer om consumenten van de beste koopjes en hoogste kortingen te voorzien.
Je wordt om de oren geslagen met flinke afprijzingen en gratis verzending. En het houdt niet op bij die ene dag op 27 november, welnee. Black Friday kan eigenlijk beter bekend staan als Black Friday-saturday-sunday of zelfs een hele week. De hele week shop-plezier dus.
Black Friday valt dit jaar op vrijdag 27 november en wordt ook dit jaar door veel (r)etailers aangegrepen als start van het cadeauseizoen. Zoals we weten wordt de kortingsdag snel opgevolgd door Cyber Monday. En de afgelopen jaren hebben we gezien dat beide dagen een excuus is voor retailers om er een groot en voordelig feest van te maken.
Black Friday profiteert ook dit jaar, ondanks Corona.
Ondanks de negatieve aandacht in het verleden voor gemeende ‘nepkortingen’ stijgt de populariteit van beide dagen nog steeds, en dan met name Black Friday. Deze winkeldagen zijn helemaal in onze Nederlandse cultuur opgenomen en maakt steevast onderdeel uit van onze feestdagen kalender. Ondanks de corona-crisis blijven de verwachte Black Friday aankopen exponentieel groeien. Volgens Klarna is de verwachte groei van 2019 op 2020 voor de verkopen op Black Friday zelfs 127 procent, een fikse verdubbeling. Wel zal Black Friday er dit jaar anders uitzien met de 1,5 meter regeling.
Grote druktes zijn onverantwoord, volgens FNV
Winkels zijn druk in de weer met digitale oplossingen en bedenken hoe drukte naar de fysieke winkel verspreid kan worden. Desondanks vindt de FNV dat Black Friday onverenigbaar is met de huidige coronamaatregelen. De vakbond roept de detailhandel dan ook op om Black Friday fysiek compleet over te slaan en ‘de volksgezondheid niet ook in de uitverkoop te zetten’. In de week rondom Black Friday komt een veelvoud van het normale aantal consumenten naar de winkels. Ook de online verkoop stijgt dan enorm. ‘Door dit te stoppen, voorkomen we dat hierdoor het aantal coronabesmettingen in Nederland weer oploopt’, aldus de bestuurders, die spreken namens winkelmedewerkers en medewerkers van de distributiecentra in het land. Hoe de retail met dit advies zal omgaan, is nog onbekend.
Consumeren, niet minderen
Producten waarvan je niet wist dat je ze nodig had zijn, en met een beetje geluk de hele week, voor bodemprijzen aan te schaffen. In plaats van te consuminderen is dit natuurlijk het beste excuus om alleen maar te consumeren. Want als de buurvrouw een hypermoderne wasmachine heeft met automatische wasmiddel dispenser, moet jij die toch ook hebben? We zien niet meer hoeveel producten er fysiek in ons mandje liggen, aangezien het online shoppen een steeds grotere trend is in het huidige retaillandschap. En we worden al helemaal niet meer geconfronteerd met hoeveel we eigenlijk al niet hebben. Er is toch altijd iemand die meer heeft.
Dagen als Black Friday, Cyber Monday en Singles Day wakkeren dat gevoel eigenlijk alleen maar aan. Onderzoek van Afterpay Insights geeft aan dat ongeveer de helft van de Nederlandse Fashion Shoppers de intentie heeft om een aankoop te doen tijdens Black Friday. Vandaar dat winkeliers maar wat graag mee doen met deze geadopteerde “feestdagen” uit andere landen. Het aantal winkels wat dit jaar door heel Nederland mee doet aan de actie is nog onduidelijk, dit omdat sommige winkels pas kort van tevoren een aanbieding aankondigen. Maar één ding is wel zeker, het zijn meer winkels dan het tot nu toe ooit geweest zijn.
Beter goed gejat…
Een bekend credo. En Nederland kan er wat van. Er worden veel trends gekopieerd uit Amerika (It’s huge), en daar is Black Friday een goed voorbeeld van. Dankzij het internet ligt de wereld bijna letterlijk aan onze voeten. We worden steeds internationaler, en als retailer kun je dan natuurlijk niet achterblijven. Zeker met pakjesavond in het vooruitzicht. Niettemin blijven Nederlanders kritische kopers, die steeds lastiger te overtuigen zijn om een bepaald product te kopen. Door als ondernemer te kijken naar wat succesvol is in het buitenland kun je trends spotten die al snel op onze voordeelkalender terecht gaan komen. What’s next?
Wil jij weten welke online activiteiten je moet ondernemen om voorbereid te zijn op Black Friday? Neem contact op en stel je vraag aan onze online marketeers.