De onzekerheid en constante omschakeling tussen tijden van strenge maatregelen en periodes waarin er meer ruimte is, maakt ondernemen risicovol. Om hierbij te helpen geven wij vijf praktische tips. Deze tips hebben misschien niet altijd een direct effect op de omzet, maar dragen wel bij aan het in stand houden en versterken van loyale klantrelaties.
1. Stel ‘pas-tassen’ samen
Ook niet-essentiële winkels moeten tijdens deze lock-down hun deuren sluiten. Maar de tijd dat je anders in de winkel staat kun je zeker wel goed besteden. Om als winkel je klanten toch de mogelijkheid te bieden om te shoppen kun je ‘pas-tassen’ samenstellen. Dit is een makkelijk alternatief voor een webshop. Hoe werkt het? Je maakt de items online zichtbaar voor de klant, bijvoorbeeld door kleding zelf te passen en te delen op instagram en facebook, zoals bijvoorbeeld onze klant Hesselink Mode heeft gedaan. Je klant geeft vervolgens via DM, PM, mail of telefoon door, welke items deze graag zou willen passen. Jullie stellen de tas samen en leveren deze af bij de klant. Na een paar dagen haal je de tas weer op, met hopelijk een stuk minder items! Dit is een heel goed alternatief of aanvulling op een webshop en past heel goed in de ‘support your locals’ campagnes die nu zo populair zijn.
Niet voor iedereen is het mogelijk om ‘pas-tassen’ samen te stellen, een andere optie is om een bezorg-/afhaal service in te richten. Veel winkels bieden deze service sinds enkele maanden aan. Het voordeel hiervan is namelijk dat vrijwel elk product zich hiervoor leent, zo hebben veel horecazaken dit opgezet maar ook bouwmarkten en kledingwinkels. Onze klant bijSTOX is hier ook mee aan de slag gegaan en heeft een “Bel & Bestel service” opgericht waarmee klanten makkelijk en veilig hun planten en bloemen in huis krijgen. Is het voor jou efficiënter om een afhaalservice in te richten? Denk dan eens aan een drive-in, dit biedt een uitkomst voor zowel winkeliers als consument om op een veilige en efficiënte manier aan je spullen te komen.
2. Ga creatief om met je producten
Helaas zitten veel winkeliers door de corona-maatregelen met niet verkochte voorraden. Het is natuurlijk niet mogelijk om alle producten of diensten gratis aan te bieden maar als producten anders toch weggegooid worden is het misschien een mooi initiatief om je klanten hier blij mee te maken. Nu investeren in trouwe klanten betaald zich later sowieso terug in retentie (en dus conversie).
Maar, soms ontstaat er ook juist een kans als je goed naar je assortiment kijkt. Zo heeft onze creatieve klant Vlaggenclub, lock-down pakketten ontwikkeld om de kids (en stiekem ook de volwassen) bezig te houden!
3. Investeer in je webshop
Inmiddels ondervinden we al bijna een jaar de impact van corona op onze samenleving en het bedrijfsleven. De consument is hierdoor genoodzaakt om voor zijn aankoop vooral uit te wijken naar online middelen. Als tijdelijke oplossing zijn ‘pas-tassen’ en ‘bezorg-/afhaal services’ een prima alternatief voor de fysieke winkel maar op de lange termijn is het zeker aan te raden om een webshop te starten of te investeren in het verbeteren ervan. Content is vaak een grote uitdaging bij een webshop, maar juist nu je, je winkel niet kan openen is dit de perfecte tijd om deze database eens op orde te krijgen.
Daarnaast is de verwachting dat ook na corona webshops een groot aandeel blijven houden in het retaillandschap, consumenten hebben namelijk alle gemakken hiervan ervaren. Het starten van een webshop is dan ook een logische keuze om voorbereid te zijn op de toekomst.
4. Investeer in frictionless Retail
Wil je helemaal voorbereid zijn op de toekomst? Investeer dan in frictionless retail. De naam doet het al vermoeden, frictionless retail verwijst naar een retail concept zonder ‘frictie’. Als consument hoef in de fysieke winkel vrijwel niets aan te raken behalve de producten die je daadwerkelijk koopt. Sinds de uitbraak van het coranavirus wordt deze vorm van retail daarom ook wel virus-friendly genoemd.
Al voor corona investeren grote retail-giganten zoals Amazon, Alibaba en Albert Heijn in dit fenomeen. Maar ook voor kleinere partijen is dit zeker een optie. Wil je meer weten? Neem contact op met een van onze Retail Automation experts!
5. Bereid jezelf voor op de toekomst van Retail
Ook al bieden deze tijden genoeg uitdagingen er liggen ook genoeg kansen om de relatie met je klant te verbeteren, het bereik te vergroten en je intern voor te bereiden op nieuwe vormen van retail.
En voor alle ideeën geldt, aanwezigheid op sociale media is van groot belang voor een optimale service, het bereiken en inspireren van je doelgroep. Zo organiseert Kampeerhal Roden normaal gesproken een fysieke kampeerbeurs, als alternatief hebben zij een online variant gemaakt zodat je toch op de hoogte kunt blijven van alle nieuwtjes in kampeerland.
Bereid jezelf voor op de toekomst van retail en probeer je in te leven in de nieuwe behoeften en verwachtingen van consumenten.
Heb je hulp nodig om met deze tips aan de slag te gaan? Wij helpen je hier graag mee. In deze lock-down periode bieden we zelfs vrijblijvend aan onze vaste klanten een strategische sessie aan om met jullie mee te denken over ideeën als de pas-tas of manieren om je personeel efficiënt in te zetten voor je (nieuwe) webshop.
Foto van Elena Mozhvilo van Unsplash