1

Aanpak

Online met offline combineren voor Obelink

We love IT

“De koppeling tussen on- en offline kwam precies op tijd voor de corona crisis.”
Obelink

Bij Obelink

In Winterswijk is Europa’s grootste camping- en outdoorwinkel gevestigd namelijk Obelink Vrijetijdsmarkt. Met twintig kassa’s en een winkeloppervlakte van 72.500m2 kun je Obelink met recht een megastore noemen. Bij Obelink is alles op het gebied van kamperen en outdoor te vinden. De service van Obelink stopt niet bij de deur, ook online is Obelink aanwezig. Niet alleen in Nederland, maar in acht Europese landen in totaal. Dit betekent dat de webshops uit al deze acht landen gekoppeld moeten worden aan het kassasysteem. De oude omgeving van Obelink voldeed niet meer, een migratie van het ERP-systeem was noodzakelijk. Deze is gekoppeld aan de vernieuwde website. Om beter om te kunnen gaan met de vele product data waarover Obelink beschikt wordt er een directe koppeling gemaakt met een Product Informatie Management Systeem ook wel PIM.

Resultaten

  • Succesvol overzetten van de klantgegevens naar de nieuwe omgeving

  • Op maat gemaakt ERP-systeem

  • Verbinding tussen het nieuwe ERP-systeem, PIM, Warehouse Management Systeem en webshop

  • Verbinding tussen online en offline

  • 200 medewerkers getraind hoe om te gaan met de nieuwe omgeving

Meer weten?

Frank Kuyken vertelt je er graag meer over

Nauwe samenwerking met externe partijen

Het opzetten van de nieuwe omgeving van Obelink bleek een flinke klus. Ten eerste omdat er 5 partijen bij betrokken waren, waardoor nauwe samenwerking nodig was zodat de integraties gestroomlijnd liepen. Ten tweede, omdat de bestaande omgeving al enorm veel data bevatte. En ten derde, omdat nieuwe systemen ook wijzigingen in de processen en werkwijzen met zich mee brengen. Zo’n 200 medewerkers van Obelink zouden hiermee in aanraking komen en hadden dus training nodig.

Voor Obelink is het belangrijk dat de basis goed is, namelijk een ERP-systeem waarin alle processen goed zijn ingericht. Waarin de voorraad zowel online als in de winkel gelijk is. Waarin online orders correct worden opgepakt met artikelen uit het magazijn of de winkel. Maar, waar ook klanten in staan, of ze nu fysiek of online komen winkelen, met daarbij hun orderhistorie en klantenkaart gegevens met de punten die ze gespaard hebben.

De rol van BZTRS

Voor deze enorme klus met meerdere partijen was BZTRS Agency verantwoordelijk voor een aantal zaken:

De migratie van BlueRetail naar RetailVista ERP. Dit betrof het vernieuwen van de kassa automatisering, waaronder het vervangen van alle kassa’s en printers en het migreren van alle processen vanuit de oude omgeving van Obelink nodig was.
Het RetailVista ERP staat ook centraal bij de verbinding met het PIM, de webshop en het magazijn systeem: RetailVista zorgt ervoor dat alle data en processen verstuurd en ontvangen wordt door alle genoemde programma’s
Alle artikeldata moet worden overgezet van het oude ERP-systeem naar het nieuwe ERP-systeem. Om dit mogelijk te maken wordt het PIM gebruikt als tussen koppeling.
Klantenkaarten en Cadeaukaarten moeten vanuit het programma van een derde partij worden overgezet naar het RetailVista ERP.
Omdat RetailVista centraal staat in de nieuwe Obelink omgeving, heeft BZTRS Agency zowel de technische als projectmatige coördinatie uitgevoerd.
Een nauwe samenwerking met onze partner en ook leverancier van RetailVista NedFox. NedFox heeft voor Obelink maatwerk geleverd om de complexe stromen tussen winkel magazijn en webshop goed te laten lopen.

Tijdrovende, maar succesvolle migratie

Het hele project heeft meer dan een jaar geduurd. Hoe dichter we bij de datum kwamen, hoe lastiger de details waren waar we als gezamenlijk team tegenaan liepen. Dankzij de inzet van alle partijen en vooral ook de positieve samenwerking met het Obelink team, zijn we in februari 2020 ‘Live’ gegaan. Eerlijk is eerlijk: dit ging zeker niet eenvoudig. Maar, dat zijn juist de leukste en meest leerzame projecten. De periode erna hebben we nog frequent overleg gehad om de laatste punten af te werken, zodat het kampeerseizoen kon beginnen. Deze werd gedwarsboomd door de eerste Corona golf in maart. Uiteraard had deze ook een enorme impact op Obelink, het bezoeken van de winkels werd hierdoor beperkt, maar de drukte verplaatste zich naar de online verkoop. Op dit moment zijn de essentiële punten afgevinkt en wordt er met Obelink gekeken hoe verdere professionalisering van de omgeving in te richten is.

Nieuwsgierig en wil je meer weten?

We love to connect

Andere cases waar we trots op zijn