1

Aanpak

Glashelder inkoopproces voor Nestlé

We love IT

“It is a great tool. I truly believe that this system makes our work easier. And the ordering windows give us the opportunity to achieve cost reductions. We also use it a lot as an inspirational tool; users log in and see what is on the market.”

Irinuca Dobre,, Regional Strategic Buyer (Europe, Middle Easst and North Africa) Nestlé

Nestlé is het grootste bedrijf ter wereld in de voedingsmiddelenindustrie. De organisatie heeft meer dan 2000 merken die onderverdeeld zijn in zes categorieën; voeding, babyvoeding, koffie, dierenverzorging, chocolade en water. De organisatie is gevestigd in bijna elk land ter wereld, wat maakt dat Nestlé een zeer versnipperde inkooporganisatie heeft.

Deze decentrale inkoop zorgde ervoor dat generieke producten vaak ad hoc, op verschillende momenten werden ingekocht. Op deze manier kon er niet tot nauwelijks gebruik gemaakt worden van inkoopkortingen die wel beschikbaar zouden komen bij een centrale inkoop (en daarmee inkoop van grotere hoeveelheden).

De category manager van het dierenverzorging merk PurinaⓇ wilde hier verandering in brengen en vroeg ons om mee te denken over een oplossing.

Resultaten

  • Nestlé is in staat om decentrale inkoopvolumes te bundelen en hierdoor goede volumeafspraken met leveranciers te maken.

  • Hierdoor wordt het inkoopproces glashelder.

  • Alleen geautoriseerde leveranciers (die voldoen aan de Nestlé Supplier Code) worden toegelaten, waardoor extra controle door inkopers overbodig is.

  • Het geheel is geautomatiseerd en online beschikbaar.

  • Het biedt gebruikers inspiratie voor aan te schaffen producten.

  • Er wordt optimaal geprofiteerd van de totale inkoopkracht waardoor er forse besparingen gerealiseerd kunnen worden.

  • Inmiddels wordt de applicatie gebruikt meerdere merken; Purina, Froneri Ice Cream, Nutrition, CPW, Culinary, Nescafé en Milo.

Meer weten?

Robert Manders vertelt je er graag meer over

That's where we come in

Hoe kunnen we een decentrale inkoop tóch centraal maken? Met deze vraagstelling gingen we aan de slag en ontwikkelden Improto; een online applicatie die maakt dat geautoriseerde leveranciers, gedurende een afgebakende periode, goedgekeurde producten kunnen aanbieden aan (een deel van) de inkooporganisatie van Nestlé. Voor deze producten worden bovendien op voorhand bindende staffelprijzen bepaald. Het systeem monitort permanent de bestelde aantallen en communiceert actuele prijzen met de inkopers.

Als positief neveneffect verlicht dit tevens de last voor de leverancier ten aanzien van communicatie van actuele prijzen naar zijn klanten. En, zoals Nestlé aangeeft, triggert het inkopers ook nog om juist de producten in het systeem aan te schaffen.

Nieuwsgierig en wil je meer weten?

We love to connect

Andere cases waar we trots op zijn